• Anonym (Ts)

Aktivitetsstöd efter 6 månader

Idag blev vi konfunderade.

Min sambo pratade med arbetsförmedlingen efter ett halvår som arbetslös. Vi har barn så hon har många dagar med a-kassa kvar.

Hon får informationen att hon nu skall välja en privat arbetsförmedling och att de matchat henne mot jobb-och utvecklingsgarantin, att hon kommer få samma ersättning som nu och att hon måste välja något av alternativen som finns på mina sidor (tyvärr har hon inte hunnit gå in och kolla där ännu men skall naturligtvis göra det).

Jag tycker detta är märkligt. Jag trodde man hamnade i jobb-och utveckling efter att ha varit inskriven som arbetslös i 14 månader? Stämmer inte detta?

• Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader
  • Anonym (Ts)
    Långbenopluto skrev 2021-05-27 17:11:14 följande:

Kanon att dom kortat ned tiden så hon snabbare får en sysselsättning

Ja absolut. Men vi fattar verkligen inte detta med att hon helt plötsligt skall få aktivitetsstöd när hon har över 1 år med a-kassadagar kvar.

Detta är något som kallas ?rusta och matcha? om någon vet vad det är
  • Anonym (***)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 16:47:12 följande:

Idag blev vi konfunderade.

Min sambo pratade med arbetsförmedlingen efter ett halvår som arbetslös. Vi har barn så hon har många dagar med a-kassa kvar.

Hon får informationen att hon nu skall välja en privat arbetsförmedling och att de matchat henne mot jobb-och utvecklingsgarantin, att hon kommer få samma ersättning som nu och att hon måste välja något av alternativen som finns på mina sidor (tyvärr har hon inte hunnit gå in och kolla där ännu men skall naturligtvis göra det).

Jag tycker detta är märkligt. Jag trodde man hamnade i jobb-och utveckling efter att ha varit inskriven som arbetslös i 14 månader? Stämmer inte detta?

Ja, det står så på deras hemsida, att det är för folk som varit arbetslösa länge, men det ger ju även stöd till att hitta ett nytt arbete, så på så sätt passar det även din sambo.
  • Anonym (***)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 17:13:22 följande:
    Ja absolut. Men vi fattar verkligen inte detta med att hon helt plötsligt skall få aktivitetsstöd när hon har över 1 år med a-kassadagar kvar.

Detta är något som kallas ?rusta och matcha? om någon vet vad det är
    Om du googlar så hittar du detta:

Behöver du extra stöd för att hitta jobb? Med vår tjänst Rusta och matcha får du det stöd du behöver. Du väljer själv vilken leverantör du vill ha stöd av och får en egen handledare som hjälper dig. Målet är att du ska få jobb eller börja studera så fort som möjligt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (***) skrev 2021-05-27 17:18:30 följande:

Ja, det står så på deras hemsida, att det är för folk som varit arbetslösa länge, men det ger ju även stöd till att hitta ett nytt arbete, så på så sätt passar det även din sambo.

Ja allrså jag tycker bara det är märkligt att länge är 6 månader. Och också detta med aktivitetsstödet?

Som sagt vi trodde att detta var när a-kassedagarna är slut? Har aldrig hört om detta tidigare nämligen?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (***) skrev 2021-05-27 17:20:09 följande:

Om du googlar så hittar du detta:

Behöver du extra stöd för att hitta jobb? Med vår tjänst Rusta och matcha får du det stöd du behöver. Du väljer själv vilken leverantör du vill ha stöd av och får en egen handledare som hjälper dig. Målet är att du ska få jobb eller börja studera så fort som möjligt.

Ja. Men hon anser väl egentligen inte behöva extra stöd. Alltså det är ju arbetsförmedlingen som av någon anledningen ?lottat? in henne i detta. Förhoppningsvis är det ju en bra grej. Men vi förstår fortfarande inte detta med aktivitetsstödet
  • Anonym (***)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 17:22:02 följande:
    Ja. Men hon anser väl egentligen inte behöva extra stöd. Alltså det är ju arbetsförmedlingen som av någon anledningen ?lottat? in henne i detta. Förhoppningsvis är det ju en bra grej. Men vi förstår fortfarande inte detta med aktivitetsstödet
    Om hon varit arbetslös i 6 månader, så behöver hon kanske hjälp.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (***) skrev 2021-05-27 17:31:04 följande:

Om hon varit arbetslös i 6 månader, så behöver hon kanske hjälp.

Beror väl kanske på hur arbetsmarknaden ser ut och inom vilken bransch man söker. Vi har ingen oro över att hon inte får arbete inom en rimlig framtid.

Om det vore ett så stort problem att vara arbetslös 6 månader så borde rimligen inte a-kassa betalas ut längre än så.

Plus att jag inte förstår att försäkringskassan skall betala ersättning för någon som kunde fått det från sin a-kassa istället
  • Anonym (***)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 17:34:48 följande:
    Beror väl kanske på hur arbetsmarknaden ser ut och inom vilken bransch man söker. Vi har ingen oro över att hon inte får arbete inom en rimlig framtid.

Om det vore ett så stort problem att vara arbetslös 6 månader så borde rimligen inte a-kassa betalas ut längre än så.

Plus att jag inte förstår att försäkringskassan skall betala ersättning för någon som kunde fått det från sin a-kassa istället
    Nej, jag förstår att ni inte har någon brådska, det är ju skönt att vara hemma länge med ersättning. 

Nu har ju Arbetsförmedlingen ansett att din sambo ska delta i ett program och få  aktivitetsstöd istället, så någon orsak finns där ju. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (***) skrev 2021-05-27 18:13:20 följande:

Nej, jag förstår att ni inte har någon brådska, det är ju skönt att vara hemma länge med ersättning. 

Nu har ju Arbetsförmedlingen ansett att din sambo ska delta i ett program och få  aktivitetsstöd istället, så någon orsak finns där ju. 

Det är tydligen arbetsförmedlingens datasystem som anser det.

Nu har jag kollat runt och rusta och matcha är nytt. Denna tjänst inleds NU och därför har vi inte hört talas om detta tidigare.

Detta verkar vara ett led i att af skall privatiseras och de betalar aktörerna inom rusta och matcha utifrån hur snabbt de får ut folk i arbete.

När jag skrev denna tråd utgick jag ifrån att detta handlade om den jobbgaranti där man exempelvis kan skickas ut på arbetspraktik.

Rusta och matcha verka snarare handla om den hjälp man tidigare fått på af. Tex att kunna skriva ett vettigt cv.

Jag ställer mig fortfarande fråjande till aktivitetsstödet. Detta skall tydligen vara detsamma som a-kassan man har. Så jag tycker det verkar helt sjukt att af skall lägga dessa pengar som a-kassan annar skulle betalat.

Detta stöd borde rimligen erbjudas med fortsatt ersättning från a-kassan
Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader