Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!

Hej,
    jag fick också, liksom annan som svarat i tråden, diagnosen gallsaltsdiarre. Tog 1 år innan de kom fram till det så vad jag förstår syns det inte blodprov.

Antar att du på sjukhuset fick prova Questran. Det är vidrigt. Smakar grus och man får kväljningar av att dricka det. Prova istället Lestid. Fungerar mycket bättre. Finns även som tablettform, men de ingår inte i högkostnadsskyddet.

Googla på gallsaltsdiarre och dess symptom så tror jag att det rätt snabbt visar sig om det stämmer in på dig eller ej. Men för mig var det att jag kort tid efter måltid fick magkramper och fick springa på toa 1-2 gånger med diarre och sedan var magen rätt okay tills jag åt nästa gång.

Så underbart att jag nu kan leva normalt igen med medicinen.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-29 19:18:14 följande:

Questran ja så hette det! Skit äckligt, gåt ju inte att svälja...

Jag ska höra om Lestid är något jag kan få prova.

Ni som har Lestid, hur stor dos äter ni av den, och märkte ni stor skillnad i måendet? Har ni fått ändra på eran kost också?

Jag vill verkligen börja leva igen... kan som sagt inte ta mig ut då man gärna vill ha toan i närheten och även nätterna är jobbiga med dessa attacker. Vet inte hur mycket jag gråtit över detta nu :(

Det viktiga är att starta med log dos. Max en halv påse till att börja med. Sedan successivt öka tills besvären försvinner. Man lär sig relativt snabbt hur mycket man behöver. För mig tex är ett mellanmål 1/2 påse. Måltid 1 påse. Tar Lestid ca 15 min innan jag ska äta. Det passar mig, men även där får man prova sig fram.

Du måste ge det i alla fall några dagar innan du ser att det hjälper dig. Jag blev inte bättre direkt, men i mitt fall trodde jag att jag skulle ta 2 påsar. Men det var att det stod 1-2 påsar i receptet och läkaren blev alldeles förskräckt när jag sa att jag börjat med 2 påsar direkt. Måste vara svag upptrappning, annars slår magen bakut kan jag meddela. Shit vad ont jag fick.

Jag håller verkligen tummarna för att du blir hjälpt. En fungerande mage betyder så mycket för livskvalitén.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-30 11:34:04 följande:

Det viktiga är att starta med log dos. Max en halv påse till att börja med. Sedan successivt öka tills besvären försvinner. Man lär sig relativt snabbt hur mycket man behöver. För mig tex är ett mellanmål 1/2 påse. Måltid 1 påse. Tar Lestid ca 15 min innan jag ska äta. Det passar mig, men även där får man prova sig fram.

Du måste ge det i alla fall några dagar innan du ser att det hjälper dig. Jag blev inte bättre direkt, men i mitt fall trodde jag att jag skulle ta 2 påsar. Men det var att det stod 1-2 påsar i receptet och läkaren blev alldeles förskräckt när jag sa att jag börjat med 2 påsar direkt. Måste vara svag upptrappning, annars slår magen bakut kan jag meddela. Shit vad ont jag fick.

Jag håller verkligen tummarna för att du blir hjälpt. En fungerande mage betyder så mycket för livskvalitén.

Obs! Obs! obs!

Nu skäms jag. Trots att jag dagligen äter medicinen skrev jag fel.

Det ska vara Kolestyramin Alternova 4 g.

Så inte Lestid (som är som grus) utan Kolestyramin.

Ursäkta.
  • Anonym (Lina)
    Kvinna1989 skrev 2021-05-29 18:41:34 följande:

Jag fick diagnosen när jag var 29år (är 31 år nu), mina besvär började sakta men säkert när jag va ca 20 år, så man ubdrar ju varför denna undersökning till slut, men aja bättre sent än aldrig.

Får jag fråga vilken medicin du tar? Den jag tar kostar sjuuukt mkt.. :/ (över 1000 kr för en burk..)

Jag tar Kolestyramin Alternova 4 g i dospåse. Den är inte billig, men ingår i högkostnadsskyddet, vilket inte tabletterna gör. Konstigt att det är så. Lättare att ta tabletter än att blanda ut pulver. Men man lär sig att alltid ha ett par påsar med sig och en liten flaska vatten.

Hade tänkt att plocka ut tabletter även om de är dyra för att ?alltid ha med sig?. Men det har inte behövts under pandemin.

Blir du bättre i magen om du dricker vin?

Det konstiga är att då behöver jag inte ta läkemedel. Min ?magdoktor? har inte hört talas om någon annan än jag som det blir så för. Hon säger att alkohol istället brukar göra magen sämre.

Nu kan jag ju inte hålla på att dricka vin varje dag, haha. Men det är så skönt att jag kan gå på fest utan problem bara jag får lite vin.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-30 14:59:12 följande:

Min svärmor har samma problem som jag efter hon tog bort gallan, men hon äter Lestid i tablettform. Men smakar ditt pulver bättre än Questranet? Jag vill liksom inte tvinga i mig något som smakar skit känner jag :(

men tar du både pulver och Lestid då alltså?

Nej jag vill och kan inte leva så här längre. Snart beredd att ge upp om livet av att ha det så här och rädd för att det aldrig kommer bli bättre...

Kolestyramin Alternova i pulverform är okey. Blanda ut i vatten och drick direkt. Man kan även blanda ut i annan dryck om man vill tex juice, men jag tycker det är okey i vatten. Smakar i alla fall inte grus som Lestid i pulverform gör.

Hade helst haft tabletter, men det blir så dyrt när det inte ingår i högkostnadsskyddet. Jag använder just nu bara pulver Kolestyramin.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-30 23:38:22 följande:

Okej jag förstår. Men hur mår din mage idag? Har du fortfarande diareer eller är det stor skillnad nu mot förut tycker du? Har du tex kommit upp i vikt?

Mår mycket bättre. Skillnad som natt och dag.

Jag gick ner i vikt, men eftersom jag hade att ta av var inte det till nackdel. Jag blev i och för sig även väldigt trött för även om jag var överviktig fick jag inte tillräckligt med näring. Så jag är piggare nu.
Svar på tråden Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!