Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!

Jag är orolig.

Jag är en 29 årig kvinna som har haft problem med magen i flera år nu. Det började över en natt med väldigt lös mage som har fortsatt sedan dess.

Vad jag än äter går det rakt igenom. Jag får svullna tarmar, bubblig mage och måste springa på toa där jag börjar kallsvettas och må illa när attacken kommer.

Jag har tappat i vikt och vågar knappt äta längre!

Blodtrycket är väldigt lågt och jag kan knappt röra mig ute eller några längre sträckor. Har ingen ork överhuvudtaget och saknar mitt gamla liv så in i helvete! Jag har även 3 barn att ta hand om som jag känner mig otillräcklig inför nu när jag mår såhär och där pappan får steppa upp i det mesta nu pågrund av min hälsa...

Jag har sökt vård, men inga prover visar något fel! Hjälp mig, vad ska jag göra! Är så desperat och ledsen och rädd :(

• Svar på tråden Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!
  • Anonym (Ledsen)
    Karlington skrev 2021-05-29 17:55:30 följande:

Jag beklagar, det låter riktigt jobbigt. :(

Vad för sorts vård har du fått? Har du varit hos en gastroenterolog, eller bara hos vårdcentralen?

Jag har gjort kameraundersökningar både via munnen och tarmen, alla möjliga blodprover och även magnetröntgen för att utesluta farliga sjukdomar. Inget har hittats som är avvikande :(
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (E) skrev 2021-05-29 17:56:17 följande:

Hur mkt vikt och på hur lång tid?

Jag är kort, är 154 cm lång och väger normalt mellan 48-50 kg. Nu väger jag runt 42-44. Håller inte så stor koll på det då jag blir stressad och ledsen av att jag vet jag väger för lite. Allt började januari 2016.
  • Anonym (Ledsen)
    Kvinna1989 skrev 2021-05-29 17:58:39 följande:

Oj, låter som jag skrivit detta inlägg.. hade samma problem i flera år, gick till massa olika läkare, mådde psykiskt dåligt pga de osv..

Till slut för ca 1-2 år sedan gjorde dom en undersökning som hette typ "sechat" (?) man svalde en kapsel, mätte värden med en "maskin" och skulle tillbaka efter en vecka på ny mätning och då fick jag diagnosen "BAD/BAM" förskorttning på engelska (bile acid någonting) på svenska är de "gallsaltsdiare" , du borde absolut be om den undersökningen. :)

Ja dom nämnde något om att ett blodprov tydde på gallsalterna. Dom Testade något pulver att ge mig när jag var inlagd på sjukhuset, men var så vidrigt att jag fick upp det :/

Tar du mediciner och mår du bättre idag?
  • Anonym (Ledsen)

Questran ja så hette det! Skit äckligt, gåt ju inte att svälja...

Jag ska höra om Lestid är något jag kan få prova.

Ni som har Lestid, hur stor dos äter ni av den, och märkte ni stor skillnad i måendet? Har ni fått ändra på eran kost också?

Jag vill verkligen börja leva igen... kan som sagt inte ta mig ut då man gärna vill ha toan i närheten och även nätterna är jobbiga med dessa attacker. Vet inte hur mycket jag gråtit över detta nu :(

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-30 11:34:04 följande:

Det viktiga är att starta med log dos. Max en halv påse till att börja med. Sedan successivt öka tills besvären försvinner. Man lär sig relativt snabbt hur mycket man behöver. För mig tex är ett mellanmål 1/2 påse. Måltid 1 påse. Tar Lestid ca 15 min innan jag ska äta. Det passar mig, men även där får man prova sig fram.

Du måste ge det i alla fall några dagar innan du ser att det hjälper dig. Jag blev inte bättre direkt, men i mitt fall trodde jag att jag skulle ta 2 påsar. Men det var att det stod 1-2 påsar i receptet och läkaren blev alldeles förskräckt när jag sa att jag börjat med 2 påsar direkt. Måste vara svag upptrappning, annars slår magen bakut kan jag meddela. Shit vad ont jag fick.

Jag håller verkligen tummarna för att du blir hjälpt. En fungerande mage betyder så mycket för livskvalitén.

Min svärmor har samma problem som jag efter hon tog bort gallan, men hon äter Lestid i tablettform. Men smakar ditt pulver bättre än Questranet? Jag vill liksom inte tvinga i mig något som smakar skit känner jag :(

men tar du både pulver och Lestid då alltså?

Nej jag vill och kan inte leva så här längre. Snart beredd att ge upp om livet av att ha det så här och rädd för att det aldrig kommer bli bättre...
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Två) skrev 2021-05-30 15:34:42 följande:

Kan bero på läckande tarm

Men det sa dom inget om på mina kameraundersökningar av tarmen
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-30 19:50:25 följande:

Kolestyramin Alternova i pulverform är okey. Blanda ut i vatten och drick direkt. Man kan även blanda ut i annan dryck om man vill tex juice, men jag tycker det är okey i vatten. Smakar i alla fall inte grus som Lestid i pulverform gör.

Hade helst haft tabletter, men det blir så dyrt när det inte ingår i högkostnadsskyddet. Jag använder just nu bara pulver Kolestyramin.

Okej jag förstår. Men hur mår din mage idag? Har du fortfarande diareer eller är det stor skillnad nu mot förut tycker du? Har du tex kommit upp i vikt?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fia) skrev 2021-05-31 01:23:27 följande:

Kom ihåg att min läkare nämnde att det var svårt att få folk att ta Questran, men hade själv aldrig några problem med det, åt i många år en påse på kvällen. Däremot fick jag efter en tid problem med blodets koagulerings funktion, de hade missat att kolla nivåerna av vissa fettlösliga vitaminer man kan få brist på när man tar den. 

Ganska många år sedan jag slutade nu dock, framförallt blev det oerhört mycket bättre när jag slutade röka. När det var som allra värst gick jag på maxdos immodium för att kunna gå mer än 50 meter från en toalett. 

Åh jag lever också på Imodium just nu för att kunna överleva!

Som sagt, man vill ju kunna leva och inte bara överleva dagarna med det här. :(
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Meja) skrev 2021-06-02 07:00:19 följande:

Borrelia kan ge magbesvär. Kolla upp det.

Har inte borrelia. Kollat upp det redan
Svar på tråden Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!