Inlägg från: Anonym (Rekryterare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rekryterare)

Nytt jobb - när okej att skaffa barn?

PrettyMoon skrev 2021-05-30 15:59:05 följande:

Hej hej!

Jag förstår precis hur du tänker, är själv i en process med flytt och då (förhoppningsvis, haha) nytt jobb, samtidigt som jag och sambon försöker få barn. Jag försöker tänka så här - skit i dem. Alltså, man vet aldrig när, var, hur, OM man blir gravid och blir man det så får de helt enkelt finna sig i det hela. De anställer ju ändå en person utifrån meriterna och erfarenheterna och då borde inte en graviditet "komma i vägen". Så klart trist om man precis kommit dit och de är taggade på att få ta del av din kompetens, men graviditet är ju som sagt inte alltid något man kan styra över själv. 

Samtidigt vet jag att det är lättare sagt än gjort att tänka så, hehe. Kanske får man också tänka utifrån att man själv ska hinna komma in i jobbet innan FL. Är man riktigt långt gången kanske man ändå får vara ärlig med dem och trycka på hur gärna man vill ha jobbet och att man skulle vara en tillgång för dem oavsett. Beroende på bransch och andra sökande så kanske de kan vara villiga att vänta på dig om du ska gå på FL typ direkt.

Så... inga direkta "svar" eftersom jag själv inte vet, men lite perspektiv som jag försöker ha med mig iaf :)

Nja, man anställer för att man behöver arbetskraft. Inte för att börja söka vikarie till den nyanställda. Du ska också vara medveten om att under provanställning behöver arbetsgivaren inte ange skäl till avslutande av denna.
  • Anonym (Rekryterare)
    Anonym (L) skrev 2021-05-30 20:08:26 följande:

Jag fick jobb när jag var höggravid. Och självklart visste dom att jag inte skulle vara tillbaka om någon månad. Och nu har jag arbetat i cirka 3 månader 80% och är gravid igen, och sjukskriven. Och om situationen ser ut som den gör sommaren igenom så kommer jag inte komma tillbaka förens efter nästa föräldraledighet.

Självklart har detta varit något jag tyckt varit jobbigt gentemot jobbet, då jag vill visa att jag faktiskt gillar mitt jobb och kollegorna där. Och fick bekräftat av chefen att de är så glada för min rekrytering (inte för att jag är sjukskriven och f-ledig förstås) för de gillar verkligen mig som person och vad jag gör för jobbet när jag är där. Och de är glada för min nya graviditet genuint! Och ser en långvarig anställning!

Så är man tjej och "gravidåldern" inne så är det inte konstigt att man blir gravid. Det borde en arbetsgivare förstå. Jag hoppas att din nya arbetsgivare har anställt dig för dig och ser en långvarig anställning :)

Så med detta vill jag säga. Vänta inte med att bli gravid, livet är viktigare än jobbet!

Så på ett par år har du jobbat 80% i tre månader, och de är "genuint glada"?
    De kanske säger det, men det är nog väldigt låg sanningshalt i det.

Vad ska man ha en anställd till som i stort sett aldrig jobbar?
  • Anonym (Rekryterare)
    Noslrac skrev 2025-04-21 05:26:26 följande:

Update! Jag valde att följa mitt hjärta och blev gravid 3 månader in på jobbet, det mottogs väl av nära kollegor och chef. Mina andra kollegor såg inte så imponerade ut men det gjorde mig inget! Nu är min dotter strax över 2.5 år och vi försöker bli gravida med barn nummer 2, 1.5 år in på mitt andra nya jobb ;)

Tur att man inte anställde dig!
Svar på tråden Nytt jobb - när okej att skaffa barn?