Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Nytt jobb - när okej att skaffa barn?

Noslrac skrev 2021-05-30 15:49:24 följande:
    Nytt jobb - när okej att skaffa barn?

Hej! När anses det okej att bli gravid när man fått ett nytt jobb? Hur länge bör man jobba innan? Förstår att det finns olika åsikter kring detta så vill gärna höra hur olika människor tänker. Vi vill nämligen skaffa barn snart men jag har precis fått en ny anställning och oroar mig jätte mycket över att berätta tidigt i den nya anställningen liksom. Så hur tänker ni?

Är ju helt irrelevant egentligen när man väljer att skaffa barn, för arbetsgivaren kommer ju oavsett få sätta igång en rekryteringsprocess för att hitta en vikarie om du blir gravid om 1, 2 eller 3 år eller direkt. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (xxx) skrev 2025-04-02 15:30:08 följande:
    Nej, så är det inte. Om någon blir gravid idag behöver de kanske söka efter en vikarie, men om tre år så vet man inte hur det ser ut på arbetsplatsen. Då kanske vissa arbetsuppgifter har försvunnit och man har inget behov av en vikarie, andra kan ta över. 
    Visst kan det vara så men som arbetsgivare får man vara beredd att sådant händer - tidigt eller sent i en anställning,  såvida du inte tycker det är rimligt att 1) en arbetstagare som kanske försökt få barn under lång tid ska avbryta detta pga att en anställning är ny och kanske missar chansen att någonsin få barn, detta kan vi aldrig veta! (och de flesta som inte känner att de kan vänta något år är troligtvis inte unga utan närmar sig slutet av sina chanser att få barn) 2) att en arbetstagare som blir oplanerat gravid ska göra abort för att det är lite obekvämt för arbetsgivaren att hitta en vikarie under något år. Nej, som arbetsgivare får man räkna med att arbetstagare kan vi gravida och ingen ska behöva ha dåligt samvete för att man sätter en önskan om barn framför att det blir lite omständigheter för en arbetsgivare att hitta en ersättare medan man är föräldraledig. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lily96) skrev 2025-04-23 16:44:07 följande:

Hej Anonym (Rekryterare), 
    Jag blir genuint ledsen och oroad över ditt resonemang och sätt att uttrycka dig på.

Hur kan du som rekryterare (och antagligen del av verksamhetens HR-enhet) inte se människan, de mänskliga resurserna?

Vi alla är människor och har ett privatliv. Vissa saker i livet kan man inte styra. Du har ingen aning om vilken bakgrund och historik individen har, hur länge någon kämpat för att lyckas bli gravid eller vilka förutsättningar individen du rekryterar har. Att anställa en person med rätt motivation och kompetens (oavsett planer på graviditet eller ej) är SÅ mycket mer värdefullt för verksamheten än en person med bristande motivation och kompetens.

Att inte rekrytera en person pga graviditet är diskriminering utifrån diskrimineringsgrunderna och därmed olagligt i Sverige. Hoppas din arbetsgivare kompetensutvecklar dig snarast.

PS. Jag arbetar också som rekryterare. DS

Önskar dig en fin dag! 

Så bra skrivet! 
Svar på tråden Nytt jobb - när okej att skaffa barn?