• Anonym (Solrosen)

Erfarenheter från förlossning?

Börjar fundera på detta med förlossning, första barnet här. Ni som varit med en eller flera gånger; vad har ni för erfarenheter ni absolut önskar att ni hade vetat innan? Nåt som var bättre eller sämre än ni tänkt er i förväg? Nån smärtlindring eller förlossningsmetod som varit grymt bra eller som ni aldrig skulle få för er att köra på nästa gång? Nån annan sak ni jnder tiden eller efter insåg att ni hade velat ha med er (godis, kuddar, musik?)

Jag vet att alla förlossningar är olika men vore intressant att få höra lite erfarenheter med.

• Svar på tråden Erfarenheter från förlossning?
  • IceKitten

Ta med dig mycket mer dricka (som du tycker om) än vad du tror du kommer behöva. 3 flaskor festis var inte i närheten av tillräcklig...

Annars... just go with the flow... Bebisen skiter fullständigt i dina planer och idéer.

• Anonym (när)
    Anonym (Solrosen) skrev 2021-05-31 11:25:29 följande:

Börjar fundera på detta med förlossning, första barnet här. Ni som varit med en eller flera gånger; vad har ni för erfarenheter ni absolut önskar att ni hade vetat innan? Nåt som var bättre eller sämre än ni tänkt er i förväg? Nån smärtlindring eller förlossningsmetod som varit grymt bra eller som ni aldrig skulle få för er att köra på nästa gång? Nån annan sak ni jnder tiden eller efter insåg att ni hade velat ha med er (godis, kuddar, musik?)

Jag vet att alla förlossningar är olika men vore intressant att få höra lite erfarenheter med.

När/där jag födde fick man inte äta på förlossningen ifall det skulle bli akut snitt. Men om man får ta med nåt att äta så skulle jag ta med dryck och lite godis eller nån barn att fylla på energin med. Jag var inte direkt hungrig när jag födde, men energilös och hade gärna fått i mig något för att fylla på energi till slutet.

I övrigt så tror jag att ett öppet sinne är det bästa och även från personen som är med dig när du föder. Man vet inte riktigt hur man reagerar vid en förlossning - med mitt första barn ville jag inte att min man skulle ens röra mig, det tog fokus från mitt sätt att hantera smärta. Men barn två vill jag att han skulle massera, hålla mig i handen mmm. Och han hängde bara på och anpassade utifrån hur jag ville ha det vid de olika tillfällena. 

Vad gäller smärtlindring så är det bra att ha läst på innan så att man vet lite vad som finns. Be BM föreslå också, för det kan finnas olika varianter som är bra vid olika skeden och det vet BM. 

Musik kan kanske vara trevligt, men ärligt talat störde jag mig mest på den mot slutet. Det kan säkert vara hel annorlunda för nån annan. 
  • Anonym (Solrosen)
    IceKitten skrev 2021-05-31 11:37:54 följande:

Ta med dig mycket mer dricka (som du tycker om) än vad du tror du kommer behöva. 3 flaskor festis var inte i närheten av tillräcklig...

Annars... just go with the flow... Bebisen skiter fullständigt i dina planer och idéer.

Men det är just såna saker jag lite önskar tips på med. Lättare att ha med sig extra vätska än att ångra på plats liksom. Och klart bebisen inte bryr sig men det kan ju finnas massor av saker jag själv inte ens reflekterat över men som är bra att ha hört innan så man vet om dem? Har ju aldrig fött ett barn, så har ju noll erfarenheter av det. Därav att det kan vara intressant att iaf höra andras erfarenheter.
  • Anonym (Solrosen)
    Anonym (när) skrev 2021-05-31 11:45:21 följande:

När/där jag födde fick man inte äta på förlossningen ifall det skulle bli akut snitt. Men om man får ta med nåt att äta så skulle jag ta med dryck och lite godis eller nån barn att fylla på energin med. Jag var inte direkt hungrig när jag födde, men energilös och hade gärna fått i mig något för att fylla på energi till slutet.

I övrigt så tror jag att ett öppet sinne är det bästa och även från personen som är med dig när du föder. Man vet inte riktigt hur man reagerar vid en förlossning - med mitt första barn ville jag inte att min man skulle ens röra mig, det tog fokus från mitt sätt att hantera smärta. Men barn två vill jag att han skulle massera, hålla mig i handen mmm. Och han hängde bara på och anpassade utifrån hur jag ville ha det vid de olika tillfällena. 

Vad gäller smärtlindring så är det bra att ha läst på innan så att man vet lite vad som finns. Be BM föreslå också, för det kan finnas olika varianter som är bra vid olika skeden och det vet BM. 

Musik kan kanske vara trevligt, men ärligt talat störde jag mig mest på den mot slutet. Det kan säkert vara hel annorlunda för nån annan. 

Oj, det verkar ju skilja sig? Jobbigt om man får en superlång förlossning och inte får äta? Skulle vara på ett hiskeligt uselt humör och energilös, vet ju hur jag reagerar utan mat...
  • fjanten

- Sugklocka var det mest positiva med första förlossningen. Något jag var livrädd för innan det drog igång...

- Värkstimulerande var inte så farligt det heller.

- Ett öppet sinne är bra. Jag trodde exempelvis att jag skulle klara det hela galant utan smärtlindring, men så snart vi kom in vrålade jag efter epiduralen ...som inte tar på mig! Jag visste faktiskt inte att det kunde hända. Men lustgasen var istället fantastisk och jag har sugit i mig av den vid alla fyra förlossningarna. Fantastiskt. Alltså jag kan nästan sakna den där smärtpeaken i värken när jag andas djupa andetag fyllda med lustgas - känna värken klinga av - och bara ha det där lilla ruset kvar. Ahh.......

- Slappnar man av, fast det gör förjävla ont, och andas, gör det mindre ont än om man spänner sig och glömmer att andas.

- Försök inte ha för bestämd plan kring vilken ställning du vill krysta i, innan du provat. Ofta kan man ändra sig också och byta ställning! Jag var inför första barnet inställd på en slags upprätt ställning, men när det väl var dags - då ville jag ligga i gynställning. Det var så jag fick kraft! Har krystat ut alla fyra på några minuter, i gynställning, och inte fått en enda bristning. Hade nog brustit om jag varit i en mer upprätt ställning för då hade det nog gått fortare! Och då har två av barnen varit rätt stora (första på 4,7 kg i vecka 40+6, tredje barnet 4,8 kg i 37+6).

Överlag tror jag det kan vara bra att läsa in sig på förlossningens olika faser, men inte bestämma helt och hållet hur man vill ha det. För det kan kännas helt annorlunda när det väl är dags, och det är ju trist att bli besviken.

Något som däremot är bra att planera lite för är efteråt. Amningen kanske inte fungerar eller så vill man sedan inte - kanske kan vara bra att läsa i alla fall lite om olika ersättningar och flasksorter. Även läsa på lite om amning, hur låst man kan bli i perioder och att det är fullkomligt normalt. Att det kan göra ont som fasen. Att bebisen kanske inte alls får till greppet o.s.v. Bebisen kanske får kolik, har man en annan sovplats så föräldrarna kanske kan dela upp sig efteråt och turas om att sova hyfsat ostört? Såna där saker hade inte vi funderat desto mer på... Hade ett enormt fokus på själva förlossningen, men inte tänkt på hur vi skulle göra om amningen inte fungerade. Vilket hände med första barnet.

• Anonym (Ewa)

- Att man får säga nej till t ex värkförstärkande dropp. Jag önskar att jag hade vetat det.

Ångrar mest att jag inte stred för planerat kejsarsnitt. Jag var helt livrädd inför förlossningen och det slutade med akut snitt och en svårt sjuk bebis.

• Anonym (S)

Skriv ett förlossningsbrev, extremt kort! Drilla din partner kring dina önskemål så hen kan hjälpa till att föra din talan om det behövs.

Se till att föda på sidan eller vilken annan ställning som helst än på rygg! Det klämmer ryggraden uppåt och du får onödigt ont och onödigt svårt att få ut bebisen. I alla andra ställningar får bebisen en öppnare kanal att ta sig igenom.

• Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2021-05-31 12:36:47 följande:

Skriv ett förlossningsbrev, extremt kort! Drilla din partner kring dina önskemål så hen kan hjälpa till att föra din talan om det behövs.

Se till att föda på sidan eller vilken annan ställning som helst än på rygg! Det klämmer ryggraden uppåt och du får onödigt ont och onödigt svårt att få ut bebisen. I alla andra ställningar får bebisen en öppnare kanal att ta sig igenom.

Alltså, du kan ligga på rygg under tiden men i slutskedet är det bättre med en annan ställning.
  • Anonym (Som det blir)

Jag hade med mig godis och dryck, men väl där blev jag serverad kall saft. Godare än pissljummen cola! Hos oss fick också pappan mat, dryck och til

Mitt enda tips är egentligen att ta det som det kommer. Jag är en kontrollmänniska. Jag vill veta vad som ska hända, när det ska hända och hur det ska hända, gärna ett år innan det eventuellt händer. Men när det kom till förlossningen, insåg jag snabbt att det inte gick att planera. Dessutom hade barnmorskorna förlöst många barn, medan jag inte fött ett enda. 

När det väl kom till kritan, struntade jag fullkomligt i om jag drack cola eller flädersaft, om det var musik eller inte, om jag låg på rygg eller stod på huvudet. Ungen skulle ut. Det var mitt enda fokus. 

• Anotherone

Mina viktigaste lärdomar har varit dels att läsa på. Läs på så att du förstår själva "processen". De olika faserna etc.
    Så att du inte får värsta chocken sen och hamnar i panik. 
    Och så att du vet ungefär när det är läge för vilken sorts smärtlindring.
    Jobbigt att inse efter 8h kamp att man kunde fått lustgas för länge sen. Eller epidural.

Sen är nästa råd att fokusera och ha ett mål. Ett friskt barn i sin famn. MEN inte låsa sig  saker innan du väl är där. För du har ingen aning om hur det kommer kännas och vad det visar sig att du behöver som bäst.
    Som att du måste att bada för att smärtlindra, att du prompt ska undvika medicinsk smärtlindring eller eller absolut inte vill ligga på rygg.
    Det kan visa sig att du behöver epiduralen för att få vila, att du får panik av att bli sittande i badet under värkarna eller att du är så trött att ryggläge känns skönast.

Det blir som det blir. Och man kan må dåligt helt utan anledning för att man inte "lyckades" föda så som man hade tänkt. Sen är du inte ensam, du har jättefin personal vid din sida som kommer att guida dig (och ev. partner). Men det skadar inte om du vet ungefär när man brukar börja prata om epidural, om du har lite koll på hur du själv föredrar att kommunicera under stress och smärta och om du vet vad man pratar om när man föreslår kvaddlar

Svar på tråden Erfarenheter från förlossning?