• Anonym (Ekonom)

Skulle vara intressant att se vad ni som inte klarar er lägger pengar på.

Som rubriken lyder.

Många som skriver här inne att pengarna inte räcker

Tyvärr är det sällan det finns en förklaring till varför man inte har en buffert.

Vore intressant att veta hur det blev så här. Tittar man på lyxfällan så är det ju oftast

Tobak, energidryck, alkohol, snabbmat, tatueringar,eller spel/shopping som ligger bakom

• Svar på tråden Skulle vara intressant att se vad ni som inte klarar er lägger pengar på.
  • Anonym (Otur)

Konstiga alternativ du har! Räcker verkligen inte din fantasi längre än så?

Mer troligt: Dålig start i livet med föräldrar som inte finns där som stöd. Ohälsa (fysisk eller psykisk). Svårigheter att komma in på arbetsmarknaden. Kär i fel person. Separation. Olyckshändelser.

• Anonym (H)

Matvaror, hyra..Har man försörjningstöd så är det liksom gjort för att man enbart ska ha existensminimum 

• Anonym (F)
    Anonym (H) skrev 2021-06-03 08:42:19 följande:

Matvaror, hyra..Har man försörjningstöd så är det liksom gjort för att man enbart ska ha existensminimum 

Ja? Poängen är just att pengarna då ska räcka, och det gör de om man inte slösar på onödigheter.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Otur) skrev 2021-06-03 08:37:01 följande:

Mer troligt: Dålig start i livet med föräldrar som inte finns där som stöd. Ohälsa (fysisk eller psykisk). Svårigheter att komma in på arbetsmarknaden. Kär i fel person. Separation. Olyckshändelser.

Tack. Även om du kunde haft en trevligare ton :)

Ja så kan det ju vara. Men ofta är det ju folk i 30-40 års åldern och då borde man ju ha löst sina ungdoms misstag. 
    Sjuk/ohälsa är ju en annan sak, det är svårare. 
  • Friger
    Anonym (Ekonom) skrev 2021-06-03 08:15:06 följande:

Som rubriken lyder.

Många som skriver här inne att pengarna inte räcker

Tyvärr är det sällan det finns en förklaring till varför man inte har en buffert.

Vore intressant att veta hur det blev så här. Tittar man på lyxfällan så är det ju oftast

Tobak, energidryck, alkohol, snabbmat, tatueringar,eller spel/shopping som ligger bakom

Haha, när man tittar på Lyxfällan så slås jag ofta av hur små belopp det egentligen rör sig om. Deras stora problem är att dom belånat sig själva med höga räntor.

De flesta på lyxfällan är amatörer mot mig. Jag bränner helt hysteriska mängder pengar varje månad. Tänker hela tiden att "du är fan inte klok", "Du måste tag tag i det hela".

Jag går konstant back på min månadslön.

Löser det hela genom att konstant få injektioner av pengar från alla möjliga håll.

Sen har jag en helig princip att aldrig låna till min konsumtion. Allt är betalt kontant. Äger inte ens ett kreditkort. Kommer från min ungdom när jag var fattig som en kyrkråtta.

Är inte helt rätt att jag skriver här. Har en del pengar sparade som växer rätt bra. Utdelningar därifrån är en del av mina injektioner.
  • Anonym (F)
    Friger skrev 2021-06-03 09:27:27 följande:
    Haha, när man tittar på Lyxfällan så slås jag ofta av hur små belopp det egentligen rör sig om. Deras stora problem är att dom belånat sig själva med höga räntor.

De flesta på lyxfällan är amatörer mot mig. Jag bränner helt hysteriska mängder pengar varje månad. Tänker hela tiden att "du är fan inte klok", "Du måste tag tag i det hela".

Löser det hela genom att konstant få injektioner av pengar från alla möjliga håll.

Sen har jag en helig princip att aldrig låna till min konsumtion. Allt är betalt kontant. Äger inte ens ett kreditkort. Kommer från min ungdom när jag var fattig som en kyrkråtta.

Är inte helt rätt att jag skriver här. Har en del pengar sparade som växer rätt bra. Utdelningar därifrån är en del av mina injektioner.
    Du kanske skulle söka hjälp utifrån? Eller räcker det med goda vanor? Du skulle t ex kunna föra över pengar till ett låst konto så du bara har pengar till mat och nödvändigheter ett tag?
  • Karlington
    Anonym (Otur) skrev 2021-06-03 08:37:01 följande:

Men vad nu? Han frågar ju så att han kan få veta och inte behöva sitta där och gissa. Det ska väl uppmuntras, speciellt med tanke på hur många fördomar det finns om låginkomsttagare och arbetslösa? :)
  • Karlington
    Friger skrev 2021-06-03 09:27:27 följande:

Får man fråga vad du spenderar alla pengarna på, och var dessa injektioner med pengar kommer från? :)
  • Anonym (H)
    Anonym (F) skrev 2021-06-03 08:46:50 följande:
    Ja? Poängen är just att pengarna då ska räcka, och det gör de om man inte slösar på onödigheter.
    Nej. Det behöver inte vara så att de ska räcka. Det räcker med att något går sönder en månad och soc ej vill hjälpa så ligger man efter flera månader.
  • Anonym (CL)
    Anonym (F) skrev 2021-06-03 09:29:52 följande:

Du kanske skulle söka hjälp utifrån? Eller räcker det med goda vanor? Du skulle t ex kunna föra över pengar till ett låst konto så du bara har pengar till mat och nödvändigheter ett tag?

Han har ju pengar på banken
Svar på tråden Skulle vara intressant att se vad ni som inte klarar er lägger pengar på.