Anonym (jag) skrev 2021-06-03 17:29:57 följande:
Till att börja med så har vi inga feta löner (jag har 23000 kronor innan skatt och min sambo har 21000 kronor innan skatt.) Vi klarade oss i alla fall, även om vi inte lyckades få ihop ett sparande då.
För 4 år sedan fick min sambo en depression och gick in i väggen. Han fick svårt att öppna kuvert så flera räkningar förblev oöppnade, vilket han undanhöll för mig. Han fick hjälp och mår idag bra och har löneutmätning, så han får behålla ca 9000 kronor av lönen varje månad.
Vi hade klarat även det bra bra om jag inte blev sjuk för ett halvår sedan och därför är sjukskriven på 50%. Några av mina mediciner ingår inte i högkostnadsskyddet, så där har vi också en extra utgift som vi inte hade behövt om jag inte blev sjuk.
Vi lever hela tiden på marginalen och hade vi inte kunnat låna pengar av mina föräldrar eller om min mamma inte hade köpt kläder till vår son, så hade vi inte gått runt helt enkelt, utan då hade jag nog också hamnat hos kronofogden. Ändå unnar vi oss ingenting och har inga dyra abonnemang.
Jag lever i alla för att det en dag kommer att bli bättre. Jag är övertygad om att jag kommer att bli tillräckligt frisk så att jag i alla fall kan gå upp till 75% och min sambos löneutmätning kommer att vara ur världen om ett år. Då jävlar ska vi spara pengar! Med tanke på hur lite pengar vi klarar oss på nu, så kommer vi att känna oss snorrika då. :)
Ja men precis. Ni kommer ju att fixa det.
Men håll med om att om ni hade levt som ni gör nu och haft en buffert så hade ni inte hamnat så djupt ner nu.
Löneutmätning genererar ju ofta mer pengar till utlånaren än till själva skulden.
Det är liksom det som gör mig skiträdd, att bli sjuk eller att något oförutsett händer. Nu har jag skapat buffert för olika typer av katastrofer som kan hända. Levde riktigt fattigt i 1 år.
Du skriver med en sån väldig övertygelse och det är härligt att läsa.
Som jag skrev innan så tycker jag det är fel när skattemedel används fel.
MEN att läsa ditt inlägg då är känslan att dit vill jag att mina skattepengar ska hjälpa till och stödja.
Hade en familj i min närhet som hade det lite som du. Då lånade jag ut pengar utan ränta så dom kom bort från KF. Dom hade glöden och ambitionen att lyckas.