• Anonym (Ekonom)

Skulle vara intressant att se vad ni som inte klarar er lägger pengar på.

Som rubriken lyder.

Många som skriver här inne att pengarna inte räcker

Tyvärr är det sällan det finns en förklaring till varför man inte har en buffert.

Vore intressant att veta hur det blev så här. Tittar man på lyxfällan så är det ju oftast

Tobak, energidryck, alkohol, snabbmat, tatueringar,eller spel/shopping som ligger bakom

• Svar på tråden Skulle vara intressant att se vad ni som inte klarar er lägger pengar på.
  • Anonym (Grodan Boll)
    Anonym (meningslöst dravel) skrev 2021-06-03 11:53:55 följande:

Är det för att du ska få sitta och gotta dig i din egen självförträfflighet och sparka på de som ligger?

Inse att människor är olika och det som du anser vara onödigt och destruktivt är livsnödvändigt för nån annan. Detta jämförande och likställande av individer är en svensk sjuk besatthet.

Håller med. Jag har en kollega som är så här. Så mycket åsikter och så mycket dömande. Hon är impopulär.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ekonom) skrev 2021-06-03 11:43:48 följande:
    Sjukdom tidigt köper jag rakt av. 
    Men arbetslöshet, separation, sjukdom senare i livet fattar jag inte. 
    Hur många år sedan är det som det sas 1 årslön på banken?
    Okej det kanske tar 10 år att få ihop men INGEN kan ju ha missat att 3 månader är inget ovanligt att det tar innan sjuklön/akassa kommer igång. Det inne bär ju att INNAN man ens börjar fundera på att köpa inredning, energidryck, tobak, tatuering, alkohol, semesterresor m.m. så måste man sparat ihop till 3 månadslöner. 
    Efter det så kan man börja med att spara till annan konsumtion. 
    Har man tagit dumma beslut i tidig ålder så får man ju lösa det sen skapa sig en buffert. 
    Jag vet ingen under 50 år som inte har en smartphone. De flesta har även Spotify.

Du vet, tex ensamstående mammor kanske inte har så de kan lägga undan pengar, de kan behöva lägga allt på att barnen ska få det de behöver i stunden. Man kan ha haft ett lågbetalt jobb och sedan bli arbetslös. eller haft studier och sedan inte få jobb. Alla kan inte spara. 

Sluta vara så dömande innan du sett hur olika folks liv kan vara, beroende på var de är i livet och hur deras situationer blivit som de blivit.

• Anonym (meningslöst dravel)
    Anonym (Grodan Boll) skrev 2021-06-03 12:01:12 följande:
    Håller med. Jag har en kollega som är så här. Så mycket åsikter och så mycket dömande. Hon är impopulär.
    Svårt komplexfyllda människor de där som måste få utlopp för sina mindervärdeskänslor. Fattigt liv!
  • Anonym (CL)
    Anonym (Ekonom) skrev 2021-06-03 10:45:14 följande:

Har du pratat med långivaren och bett om amorteringsfritt/fryst ränta eller på annat vis försökt lösa situationen?

Jag har alltså varit naiv och hjälpt två 25-åriga barn genom att låna 70 000 samt 50 000 på bank. I mitt namn. De höll inte sina löften och jag får vackert betala banken varje månad. Finns inte mycket jag kan göra....men surt är det.
  • Anonym (Ekonom)

Jag skrev rubriken som en fråga. Tanken var att få en förklaring för att INTE vara dömande. Hittills har jag fått väldigt få svar på frågeställningen. 
    Självklart blir man dömande om folk inte kan ta ansvar för sig själva utan måste utnyttja ett bidragssystem som vi alla finansierar. 

Kalle o Stina åker utomlands varje år när dom är gifta lägger 50 000kr på detta, köpt bil på avbetalning, möbler på klarna m.m. Efter 5 år skiljer dom sig och Stina blir ensam. Då räcker inte pengarna till. Hade Stina haft ett fuckoff konto ( istället för att åka utomlands investerat dom 25 000kr för första resan) hade hon inte behövt bidrag. Stina har således rest upp 175000kr. 

Maja har har levt ett sparsamt liv och blir sjuk i unga år, har inte haft möjlighet att skapa en buffert men lärt sig leva därefter. Hon klarar sig utan bidrag.

Dömer absolut inte Maja men Stina JA.

• Embla twopointoh
    Anonym (Ekonom) skrev 2021-06-03 11:43:48 följande:
    Sjukdom tidigt köper jag rakt av. 
    Men arbetslöshet, separation, sjukdom senare i livet fattar jag inte. 
    Hur många år sedan är det som det sas 1 årslön på banken?
    Okej det kanske tar 10 år att få ihop men INGEN kan ju ha missat att 3 månader är inget ovanligt att det tar innan sjuklön/akassa kommer igång. Det inne bär ju att INNAN man ens börjar fundera på att köpa inredning, energidryck, tobak, tatuering, alkohol, semesterresor m.m. så måste man sparat ihop till 3 månadslöner. 
    Efter det så kan man börja med att spara till annan konsumtion. 
    Har man tagit dumma beslut i tidig ålder så får man ju lösa det sen skapa sig en buffert. 
    Jag vet ingen under 50 år som inte har en smartphone. De flesta har även Spotify.
    Tror man att alla har möjlighet att ha en årslön (eller ens en månadslön) på banken så lever man i en fantasivärld. Många lever ur hand i mun och kan inte lägga undan ens en tia i månaden. Och det med ett heltidsjobb och utan att de röker, dricker, tatuerar sig eller åker på semester.

Smartphones tror jag numera räknas som en nödvändighet av till exempel socialtjänsten när man får försörjningsstöd. Visst, man behöver inte byta så fort det kommer en ny modell, men en telefon behöver man idag. De enda jag känner som ens har kvar sin (svindyra) fasta telefoni bor antingen där täckningen är svajig, eller är 70+.
  • Anonym (CL)
    Embla twopointoh skrev 2021-06-03 13:03:24 följande:

Tror man att alla har möjlighet att ha en årslön (eller ens en månadslön) på banken så lever man i en fantasivärld. Många lever ur hand i mun och kan inte lägga undan ens en tia i månaden. Och det med ett heltidsjobb och utan att de röker, dricker, tatuerar sig eller åker på semester.

Smartphones tror jag numera räknas som en nödvändighet av till exempel socialtjänsten när man får försörjningsstöd. Visst, man behöver inte byta så fort det kommer en ny modell, men en telefon behöver man idag. De enda jag känner som ens har kvar sin (svindyra) fasta telefoni bor antingen där täckningen är svajig, eller är 70+.

+1
  • Anonym (H)
    Anonym (Ekonom) skrev 2021-06-03 12:30:26 följande:

Jag skrev rubriken som en fråga. Tanken var att få en förklaring för att INTE vara dömande. Hittills har jag fått väldigt få svar på frågeställningen. 
    Självklart blir man dömande om folk inte kan ta ansvar för sig själva utan måste utnyttja ett bidragssystem som vi alla finansierar. 

Kalle o Stina åker utomlands varje år när dom är gifta lägger 50 000kr på detta, köpt bil på avbetalning, möbler på klarna m.m. Efter 5 år skiljer dom sig och Stina blir ensam. Då räcker inte pengarna till. Hade Stina haft ett fuckoff konto ( istället för att åka utomlands investerat dom 25 000kr för första resan) hade hon inte behövt bidrag. Stina har således rest upp 175000kr. 

Maja har har levt ett sparsamt liv och blir sjuk i unga år, har inte haft möjlighet att skapa en buffert men lärt sig leva därefter. Hon klarar sig utan bidrag.

Dömer absolut inte Maja men Stina JA.

Tänk om Kalle misshandlar Stina och hon inte har haft något att säga till om i ekonomin. Och hon till slut samlar modet och vågar lämna. Och behöver bidrag. Dömmer du då
  • moaguuun

+1
  • Anonym (Ekonom)

Inte en årslön ( vilket jag skrev) Dock är min frågeställning vart har pengarna gått?
    Det är ju på grund av sådana här kommentarer utan svar på frågan som verkligen får mig att tro att det har gått till massa onödigt. 
    Existensminimum på löneutmätning är 12 000kr som kan bli höjt om man har barn eller höga boendekostnader. 
    12000kr går att leva på i min värld. 
Svar på tråden Skulle vara intressant att se vad ni som inte klarar er lägger pengar på.