Anonym (Ekonom) skrev 2021-06-03 11:43:48 följande:
Sjukdom tidigt köper jag rakt av.
Men arbetslöshet, separation, sjukdom senare i livet fattar jag inte.
Hur många år sedan är det som det sas 1 årslön på banken?
Okej det kanske tar 10 år att få ihop men INGEN kan ju ha missat att 3 månader är inget ovanligt att det tar innan sjuklön/akassa kommer igång. Det inne bär ju att INNAN man ens börjar fundera på att köpa inredning, energidryck, tobak, tatuering, alkohol, semesterresor m.m. så måste man sparat ihop till 3 månadslöner.
Efter det så kan man börja med att spara till annan konsumtion.
Har man tagit dumma beslut i tidig ålder så får man ju lösa det sen skapa sig en buffert.
Jag vet ingen under 50 år som inte har en smartphone. De flesta har även Spotify.
Tror man att alla har möjlighet att ha en årslön (eller ens en månadslön) på banken så lever man i en fantasivärld. Många lever ur hand i mun och kan inte lägga undan ens en tia i månaden. Och det med ett heltidsjobb och utan att de röker, dricker, tatuerar sig eller åker på semester.
Smartphones tror jag numera räknas som en nödvändighet av till exempel socialtjänsten när man får försörjningsstöd. Visst, man behöver inte byta så fort det kommer en ny modell, men en telefon behöver man idag. De enda jag känner som ens har kvar sin (svindyra) fasta telefoni bor antingen där täckningen är svajig, eller är 70+.