• tvekan

När göra tidigt ultraljud?!?

Hej,

Tacksam era åsikter om när tidigt ultraljud ska göras.

Jag är idag i v.5+6 och har sedan ett par dagar tillbaka haft lite rosa/bruna flyttning och några mycket små blödningar.

Inget som har tilltagit, och jag har inte heller haft något ont i magen. Men jag är extremt orolig och vill gärna gå vidare med att göra ett tidigt ultraljud.

Jag har nu fått 2 olika tider: antingen när jag är i v.6+6 eller v.8+2 (samma dag som inskrivning hos BM).

Hur skulle ni tänkt?? Jag oroar mig och vill såklart göra det så snart som möjligt, samtidigt som att jag inte vill komma "för tidigt" så dom inte ser något och jag därför måste komma tillbaka senare (vilket skapar stress).

Snälla, tack för input!

• Svar på tråden När göra tidigt ultraljud?!?
  • fjanten

Själv har jag velat göra tidiga ultraljud först från vecka 8+. Innan dess har jag oroat mig för att de inte skulle se något annat än en hinnsäck typ. Men min fjärde graviditet blev jag inlagd med hyperemisis, och då gjorde de några ultraljud. Detta var från vecka 6+. Men då såg man faktiskt både embryo och hjärtslag motsvarande rätt vecka... Men jag hade dock inte gjort så tidigt självmant.

• Anotherone
    Jag gjorde ett i v 7+3 senast när jag var gravid. Jag hade en god vän som nyligen drabbats av utomkvedeshavandeskap så jag vill bara veta säkert att det fanns något där inne samt att det växte på rätt ställe så att säga.
    Det var aldrig tal om vaginalt ul utan det gjordes utanpå magen och allt såg fint ut.
    Beroende på oron kan du ju välja den tidigare tiden men väntar man ett par veckor så kan man förstås se mer.
  • Ebo88

Jag har gjort många vul pga riskgraviditet och medicinska själ.

Andra graviditeten började jag blöda i v.5+6. Kom som en blödning och därefter så var det rosa/bruna flytningar. Jag gjorde vul några dagar senare (6+1) och ett hjärta tickade på. Blödde ända fram till v.12 och gjorde vul varannan vecka. Hade ett hematom i livmodern oh det var det som orsakade blödningen.

Tredje graviditeten så började jag blöda i v.5+5 och samma sak där, någon dag senare så gjorde jag ett vul och ett hjärta slog. Blödningarna ökade och känslan var annorlunda än första gången. Två veckor efter vul så gjorde jag ett till och då hade fostret avstannat. Hjärtat hade slutat slå strax efter jag var där första gången. Och några dagar senare, efter andra vul så kom allt ut. Behövde ingen medicinsk hjälp.

Fjärde graviditeten var det samma vända med blödningar men allt gick bra.

Jag hade valt att göra ett vul i v.6+6 OM jag hade fått göra ett till ca 2 veckor efter. Om bara 1 tid ges, då hade jag valt den senare. Och det är pga att jag hade ett ma.

Men du ska självklart göra det som känns bäst för dig.

• Anonym (Vul)

Jag gjorde ett i vecka 6+6 och då såg man hjärtat slå tydligt. Så jag hade inte orkat vänta och gjort vul då.

• Jag är bara jag

V.7 kan  hjärtat synas, men v.8 ska det synas. Om fostret lever alltså. Så du avgör själv.

Svar på tråden När göra tidigt ultraljud?!?