• Anonym (Orolig)

    Enkopres avföringsinkontinens

    Mitt barnbarn på 4 år har varit helt blöjfri över 1 år nu går på toaletten när hon behöver kissa utan problem. Men det är när hon ska bajsa som problemet kommer.

    Hon bar väldigt förstoppad som liten och jag tror då att hon gjorde allt för att slippa bajsa för det gjorde antagligen ont. Så oftast kom det I byxorna . Nu var det hos läkaren för någon knappt månad sedan och hon har nu fått movicol som hon ska ta dagligen i 6 månader. Första dagarna gick rätt bra och hon bajsade på pottan . Men nu åter igen så bajsar hon på sig dagligen och ofta flera gånger per dag ????. Hon skäms och blir ledsen men säger sedan även att hon inte känner när bajset kommer.

    Jag som mormor blir otroligt orolig då även hennes kompisar på förskolan hade sagt att hon är äcklig och luktar illa . Som tur är har hon fantastiska pedagoger som är förstående och har även sagt ifrån till hennes kamrater att dem inte får säga så. Men jag undrar nu om någon här inne har barn som haft samma problem och vad har ni fått för hjälp och stöd och har det blivit bra /bättre ?

  • Svar på tråden Enkopres avföringsinkontinens
  • Anonym (Mimmi)

    Låt hennes föräldrar lösa saken kanske och söka hjälp?

  • Anonym (Reglera)

    Kanske movicoldosen behöver regleras? Det tar ju ofta ett tag att hitta precis lagom dos. Är hon fortfarande för hård så behöver den ju ökas och om hon istället blir för lös/orolig i magen minskas. Jag tycker de ska stämma av med sin barnmedicinska mottagning (som jag hoppas det är de går hos?) Har de fått en bristolkarta att jämföra avföringen med? Det behöver de skaffa annars. Hoppas det ordnar sig snart så hon slipper den sociala problematiken det medfört!

  • Anonym (Bitterf****)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-06-04 19:26:02 följande:

    Låt hennes föräldrar lösa saken kanske och söka hjälp?


    Vilken onödig kommentar! Orka ens skriva nåt... tråkigt liv much?
  • Anonym (Bitterf****)

    Hej TS,

    Jag har haft exakt samma problem med mitt barn. Det jobbiga är absolut detta med att man oroar sig för vad omgivningen säger och gör och speciellt barn.

    Ett tips är att införa schemalagda toalettbesök, framförallt på förskolan men även hemma. Viktigt direkt efter varje måltid men även flera toabesök mellan måltiderna, detta har förbättrat för oss avsevärt. Sen är det bara att fortsätta med Movicol och stötta barnet, det enda som gäller är tålamod. Med tiden kommer det att lösa sig.

Svar på tråden Enkopres avföringsinkontinens