• Anonym (Någon som jobbar i vården som kan förkla)

    Någon som vet vad dessa ord betyder?

    Hej. Någon som är duktig som kan förklara vad dessa ord betyder och vad är normalvärde på dessa. Jag har gjort en del blodprover om någon kunnig kan hjälpa mig

    *Leukocyter

    *Erytrocyter

    *TSH

    *Kreatinin

    *Östradiol

    *Kobaalamin

    *Transferrin

  • Svar på tråden Någon som vet vad dessa ord betyder?
  • Anonym (Y)

    Jobbar ej i vården men leukocyter är vita blodkroppar, erytrocyter är röda blodkroppar, Tsh är thyroideastimulerande hormon och indikerar hör sköldkörteln mår. Kreatininet visar hur njurarna mår.

    Övriga är jag osäker på. Men du kan googla på dessa så hittar du även normalvärden.

  • Karlington
    Anonym (Någon som jobbar i vården som kan förkla) skrev 2021-06-05 14:36:45 följande:

    Hej. Någon som är duktig som kan förklara vad dessa ord betyder och vad är normalvärde på dessa. Jag har gjort en del blodprover om någon kunnig kan hjälpa mig

    *Leukocyter

    *Erytrocyter

    *TSH

    *Kreatinin

    *Östradiol

    *Kobaalamin

    *Transferrin


    Finns lite info här: tinyurl.com/k4h65zs8 :)
  • Anonym (Jag)

    Normalvärde på TSH beror på om du är man eller kvinna och om du försöker bli gravid. Om det senare ska det ligga under 2,0. Transferrin är järnet.

  • Anonym (Växter)

    Har du problem med hypokondri eller liknande? Du har frågat om detta i flera trådar nu. Sånt här får du fråga din läkare om, random människor på ett forum kan inte tillgodose ditt kontrollbehov kring värden hit och dit.

  • Sockerikaffet

    Normalvärden/referensvärde beror på vilken analysmetod som har använts så det kan ingen här svara på, men det står väl i resultatet som du har fått?

  • Petrellie

    Om du går in i din journal på 1177 så står referensintervallet (normalvärdet) intill ditt provsvar.

Svar på tråden Någon som vet vad dessa ord betyder?