Inlägg från: Mathilda88 |Visa alla inlägg
  • Mathilda88

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Melsson skrev 2023-08-25 12:14:19 följande:
    Tack <3 så nervös nu bara att man ska ha dåliga ägg, men ska försöka vara positiv <3
    Stort grattis!!! 🥳🥳🥳  Du då är vi två med tanke på hur dåliga mina var sist? Men detta är din första gång? Då ska du inte behöva oroa dig för det isåfall som utgångspunkt iallafall! Heja oss! ❤️

Själv var jag på första VULet. 5 äggblåsor (6 st förra omgångens första VUL så nästan samma trots Menopur istället för Gonal-F!), dilemmat var bara att där var en ledande blåsa på hela 16 mm redan! Nästa var på 14 mm och de andra tre på 12-13 mm. Sen flertalet små under 10 mm. Läkaren sa det att dom vill inte se en ledande blåsa utan mer jämnstora. Så har fått ngt förhöjd dos från 187,5 IE till 200 och nytt VUL på måndag för uppföljning. Så får vi se om de andra kommit ikapp och den stora kanske lugnat sig 🙏. 
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-08-28 08:17:24 följande:
    Tack för dina lugnande ord, ska försöka att tänka så! Men man vill ju så väldigt gärna att det ska gå med bara en gång, men det är ju lite önsketänkande. 
    Mathilda88 skrev 2023-08-25 19:51:16 följande:
    Stort grattis!!! 🥳🥳🥳  Du då är vi två med tanke på hur dåliga mina var sist? Men detta är din första gång? Då ska du inte behöva oroa dig för det isåfall som utgångspunkt iallafall! Heja oss! ❤️

Själv var jag på första VULet. 5 äggblåsor (6 st förra omgångens första VUL så nästan samma trots Menopur istället för Gonal-F!), dilemmat var bara att där var en ledande blåsa på hela 16 mm redan! Nästa var på 14 mm och de andra tre på 12-13 mm. Sen flertalet små under 10 mm. Läkaren sa det att dom vill inte se en ledande blåsa utan mer jämnstora. Så har fått ngt förhöjd dos från 187,5 IE till 200 och nytt VUL på måndag för uppföljning. Så får vi se om de andra kommit ikapp och den stora kanske lugnat sig 🙏. 
    Tack <3 Men nu har jag en ny rädsla och det är att jag ska bli överstimulerad för att jag har en så hög dos? Jag började ju med sprutorna i fredags och ska på UL först nu på fredag, är det "normalt"? Känns så långt emellan så jag har börjat få lite ångest över det, men dom borde väl ha koll? 

Åh vad tråkigt med en ledande, hoppas att den chillar lite och att dom andra växer på sig...Ska Menopur vara "starkare" eller varför bytte ni till den? Trodde dom att några av dom små under 10 skulle kunna växa på sig? Mår du bra i övrigt? <3 Håller tummarna att det ser bra ut idag!!

Va inte orolig för överstimulering, dosen sätts efter ens AMH och de vill undvika att det händer, så de brukar vara försiktiga och de flesta drabbas inte. Så din dos är helt utifrån ditt AMH för bästa resultat. 

Ja det är helt normalt intervall, att göra VUL tidigare ger sällan ngt då det tar en vecka för dom att växa till för att börja se vart det bär hän i antalet ägg etc.

Nej Menopur ger färre ägg men kan ge bättre kvalité ifall Gonal-F inte fungerar bra för en. Bytte till den pga mina ägg inte reagerade bra på Gonal-F och blev stressade och granulerade istället. Så hoppas de fungerar bättre nu på Menopur istället. Dessutom mådde jag fruktansvärt dåligt på Gonal-F, mkt bättre nu på Menopur. Allt sånt är enormt individuellt.  Tack! ❤️

• Mathilda88
    MalinJ skrev 2023-08-28 10:10:45 följande:

Tack alla ni för era pepp och allt sånt men tyvärr slutar det roliga för mig ganska snabbt.

Det blir ingenting här 😭

Min update är tyvärr tråkigt, mitt test visade fortfarande samma 1-2 efter en vecka, och fick en liten blödning då med.
    Det händer dock ingenting mer, har haft rosa/bruna flytningar, ibland ingenting. Lite lite rött/rosa när jag torkat mig men sen nada.

Mitt test idag är knappt synbart längre och jag vet inte vad som händer? Har ingen smärta än, när kommer det igång? Borde inte plussat vara kvar tills iaf jag fått ut allt? 

Hittills är det bara som spottings jag fått och sedan minns inte när det var så fick jag gaskramper i magen, var väldigt gasig men allt ville liksom inte komma ut så då bildas det i magen och man får ont, ja ni vet kanske hur jag menar? 

Någon gång har nog något fått lov och hålla någon fis inne lite för länge.
    Sen något mer är att jag haft en del håll på vänster sida om magen också.

Och i båda dessa stunder har jag fått spottings strax därefter. 

för övrigt.
    här är mitt test från i morse, det syns knappt längre.

Detta från igår då jag tog det digitala igen som visade 1-2v.

Och sen sista gången jag testade var i fredags eftersom det ökade på rejält med testerna då. Varför jag tog igår söndag var för och se det digitala igen.

Åh nej! Håller fortfarande tummarna, men förstår uppgivenheten ❤️❤️
  • Mathilda88

Igår visade VUL 12 ägg, fortf varierande storlek men började se moget ut. Så på fredag blir det äggplock! Ska på onsdag ta både Gonapeptyl och Ovitrelle för att boosta mognaden hos alla äggen 🙏. 

• Mathilda88
    Noelani skrev 2023-08-29 12:13:21 följande:
    Mkt bra ju! Många dagar kvar tills fredag också och sista dagarna plus med ovitrelle har jag hört de kam växa uppåt 3mm per dygn! 
    Ja 12 ägg är jättefint! ❤️ Men som du säger - det är många dagar kvar till fredag och jag är klart oroad över att det ska bli över 15 ägg igen och en ny överstimulering?! Förra gången började vi på 6 ägg, sen 11 och avslutade med 17. Med svagare styrka om än annan medicin, men äggen har vuxit mkt snabbare denna gången än förra 😅? Oj 3 mm! Häftigt! 
  • Mathilda88
    Noelani skrev 2023-08-29 21:02:07 följande:
    Hur många har du nu över 12 mm? 
    Vet inte, han sa aldrig det tyvärr och jag glömde fråga! Men hann se att en på 10 och en på 12, resten kan tänkas vara större.
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-08-30 08:51:36 följande:
    @Mathilda88 Tack känns lite lugnare, blev lite uppjagad men nu har man landat lite och litar på läkarna :) Skönt att höra med VUL också - att man ska jaga upp sig så i onödan haha. Jag har heller inte märkt några biverkningar etc, men är ju bara på dag 6...Kanske att det känns lite i äggstockarna som det kan göra vid en vanlig ägglossning men inget mer än så, sen är det såklart obehagligt med sprutorna tycker jag - en annan är ju inte sjuksköterska om man säger så haha! Hur noga är det egentligen med rengöring etc? Igår behövde jag ta sprutan utan att rengöra först på magen (hade glömt det och vi var borta), men tänker diabetiker tar väl spruta hela tiden? 

Okej vad spännande med byte av medicin - känns skönt för en annan också att höra att det finns alternativ om äggkvaliteten skulle visa sig vara sämre! Så himla bra att du känner dig bättre denna omgång, bara det är en vinst i sig ju! Och SÅ spännande med äggplock!!!! Tänk om det är 12 ägg nu med superkvalitet <3 

Va skönt 🙏❤️ Det gör stor skillnad när man kan lita på läkarna, den jobbiga processen blir lite mindre tärande då 🙏. 

Så skönt, nej många känner inget första veckan tacksamt nog 😊, ibland inget förrän sista dagarna heller, om ens det. 

Nej dessa små nålarna går det oftast bara bra att ta utan att sprita/rengöra. Jag föredrar att göra det men många gör det inte och har inga problem 😊. 

Tack så mycket ❤️. Det kommer vara fler ägg på fredag sett till min historik, hoppas bara att det håller sig under 15 ägg så det inte blir ngn överstimulering så är jag glad 🙏. Så får vi se hur allt ser ut denna gång ❤️

• Mathilda88
    Noelani skrev 2023-08-30 15:49:29 följande:

Mathilda88,

Jag tänker att de över 12 borde hinna växa till bra. Vår klinik plockar från 16 mm men 18-20 är nog att föredra.. och de växer ju oftast 2 mm mot slutet och ibland mer..

Låter lovande 🙏. Ah okej så de drar gränsen där? Vet inte hur RMC gör faktiskt? Fick svar i eftermiddags att den största äggblåsan var på 22 mm 😅😊
  • Mathilda88
    Noelani skrev 2023-08-31 07:01:36 följande:
    Bra ju då har du minst en rejäl ju! Tror aldrig mina ens varit 22 vid plocket 😅
    Haha, jo sant, men dr sa förra gången att de inte ville ha en ledande blåsa (ej helt klart varför), men risk finns nog för att den kan vara övermogen :) Hade inte heller så stor sist mig veterligen! Förhoppningsvis desto fler fina mogna som kommer därefter oavsett Hjärta 
    Fick ta både Ovitrelle och Gonapeptyl. Trodde Gonapeptyl också var en ägglossningsspruta, men när jag kollade upp den så verkar de ha samma effekt som Fyremadel och Ganirelix :) Så kanske risk att den där stora smiter i förväg utan.
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-09-01 10:47:55 följande:
    Ja man får försöka att verkligen ha tilltro till dom! 

Nej jag känner mig väldigt förskonad, bara lite molvärk i äggstockarna typ men inget värre än så, var rädd jag skulle bli ett monster i humöret också men det har jag inte heller blivit så det är skönt! 

Men gud, är det IDAG fredag du plockar ägg? Tiden går sååååå fort.. Hur gick det???? <3 berätta allt!!Håller tummarna för dig <3
    Noelani skrev 2023-08-30 12:47:36 följande:
    Känner inte så mkt ännu mer en små korta molvärk/kramp då o då... Nej har inte varit på inskrivning ännu. Håller på boka tid :) 

Gud så skönt att höra! Hjärta Haha ja jag var också orolig för humöret! Men klarade mig också ifrån det Oskyldig

Yes idag! Det gick jättebra! Fick ut 15 ägg och behövde mkt mindre mängd smärtstillande denna gång jämfört med förra Hjärta.
    Fick frågat om gonapeptyl - det är en ägglossningspruta! Men den motverkar också risken för överstimulering jämfört med Ovitrelle, så känns väldigt tacksamt, så de var inte oroliga för att jag ska riskera det denna gången Hjärta{#emotions_dlg.flower} .
    Just nu är vi bara glada! Imorgon får man börja oroa sig för nästa steg, men inte idag {#emotions_dlg.flower}.
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet