• Melsson

Vi som försökt en längre tid - första barnet

@AllgoodNamesRGone Då förstår jag att du inte hunnit läsa igenom allt :P 
    Spännande att ni är på G med utredning - har ni fått svar på några proverna? (går att tjuvkika på 1177 innan besöket hehe). Håller med, man vill på ett sätt ha något "litet" fel som är lätt att åtgärda så att man bara *POFF* blir gravid haha! Men skönt att ni är inne i snurran iaf! Vilken region tillhör ni?

Vi har lite blandat med familj som vet (våra mammor vet men inte syskon) och sen vet typ alla mina tjejkompisar - jag har två vänner som har haft lite svårt att bli gravida med så har bollat mkt med dom!

Liten update om mig så slipper du läsa allt :P 
    Vi har gjort vår utredning och lämnat prover + varit på besök - fått info om att allt ser bra ut men min region har krav på att ha försökt i två år innan IVF. Så vi måste vänta till Juni nu innan vi kan börja med det. Spolning osv har jag gjort privat sedan innan så det behövde jag inte göra nu...så nu väntar man mest på att det ska bli juni haha - om man inte blir mirakulöst gravid innan dess såklart!!

@Elisabeth83 ingen fara du är välkommen att skriva i denna grupp med <3 Håller tummarna för att ägglossningen kommer, ibland är det svårt att hinna med testerna med tkr jag, man får analysera kroppen lite med flytningar, ÄL-värk med osv :)
  • Melsson

@allgoodnamesrgone Nä men åh vad typiskt då kan ni inte tjuvkika! fast det är iofs bra med för det är ju lite svårt att tolka vissa provsvar med😅 Ja förstår dig helt, det är så skönt när man väl är ?uppfångad? av vården, det känns tryggt att veta att hjälp finns. Jag gjorde spolningen privat men jag tror att dom flesta gör det i en utredning, så ni kommer säkert prata om spolning och bli erbjudna det på ert första besök. 

Jag skulle rekommendera att säga till föräldrarna ändå. Du kan ju berätta som det är, och sen säga att du inte orkar prata om det mer eller vill att dom ska fråga om det utan att vill du berätta något så bestämmer du det. På det sättet slipper du också frågor som ?Ja man undrar ju om man nååååågonsin kommer få barnbarn är det inte dags??????. såna frågor kan ju vara så sjukt sega att få! 

@Vickan Vad spännande att läsa om din spolning, och så skönt att inte blockeringen hade blivit värre, låter ju nästan som den blivit liiiite bättre?? 

Men du SKOJAR? Alltså att ni ska behöva sitta och åka ner till sthlm?? Det är ju helt sinnessjukt. Hoppas verkligen att dom får förnyat ?kontrakt?. tänk Kostnad och tid för folk i norr liksom, känns ju helt åt helvete. 

Dock skönt att det ser ut som att ni kan få göra IVF lite snabbare? Det måste ju vara en himla lättnad❤️❤️ Även om vi såklart hoppas på en liten bebbe på naturlig väg!! 

@MalinJ Åhh Malin vill bara ge dig en kram, känns som du har det tufft nu?❤️ Det kommer lösa sig, ni kommer få bli föräldrar det lovar jag! Och du, att blöda mindre är inte något dåligt, helt normalt att blöda tre dagar, jag brukar bara ha mens 3-4 dagar och typ bara en dag jag behöver använda tampong. Frågade läkaren om det och hon sa att det var helt normalt!! 

Jag själv har åkt på mellanblödningar denna månad igen, så tror att jag ska kontakta kliniken och fråga om det, tror det är progestoronbrist. Jag körde ju ett litet test förra månaden med vagitorer jag hade kvar sedan vi gick privat, och då blödde jag ingenting från ÄL till BIM. Så ska be om ett progestoronprov och att dom skriver ut det. 

Glad helt till er alla❤️ Hoppas ni får en fantastiskt mysig helg!

• Melsson
    @MalinJ Vi har alla våra tunga perioder emellanåt, men som tur är så kommer det ju bra perioder med! Är du taggad på ÄL nu denna v då? Kan ju bli en gullig liten decemberbaby ;) Skönt med trolig ÄL på helgen iaf :D 

@Vickan Tack själv för alla dina kloka svar. Ni är så himla bra i denna grupp tjejer <3 Är så skönt att ha några i samma sits att prata med! Helt galet, men som sagt inte någon idé ta ut något i förskott - håller verkligen alla tummar jag kan för att kliniken som finns får fortsätta att hålla öppet! Spännande för dig med första ÄL-försöket efter spolningen ju? Är ju vanligt att plussa 1-3 månader efter det, håller verkligen tummarna att så är fallet för dig :D 

@Syskonförsök Tack för peppen, håller tummarna att ni får ert efterlängtade syskon också!!

Själv är jag på CD1 idag, så sisodär lagom roligt :P Men kändes ändå skönt att mensen drog igång med tanke på att jag ändå småblödigt lite varje dag i över en veckas tid..Har beställt hem bidrottninggele, hade hoppats på att skulle kommit tills CD 1 men med lite tur kanske det väntar på en hemma sen!
  • Melsson

@AllgoodnamesRgone Åh jag förstår, ni får suga lite på den karamellen - men tycker han inte du ska berätta för någon heller då eller är det bara hans familj/kompisar etc? Killar känns ju överlag som dom aldrig vill berätta något för nån typ, medan en annan har ett så stort behov av att ventilera allt :P. Det är ju väldigt känsligt det här med "att inte kunna få barn" men samtidigt har jag märkt att är man själv öppen så öppnar andra sig också och delar med sig, det är många som man tror haft det lätt men som också kämpat osv. Sen behöver man ju inte dela med sig till alla man känner, men tror det är bra att få ventilera och berätta för någon iaf <3

@Teriz håller tummarna att dom ringer med ett besked när som helst nu! Vad skönt med en ÄL utan stress och press (men såklart bra att ni ändå fick till det hehe). Som du säger bara den låååååånga väntan på BIM nu då ;)

@MalinJ vad glad jag blir att höra att du är taggad på ÄL :D Blir ju perfekt att din syster åker hem på fre då har ni ju tid i helgen för lite mys hihi. 

Och förstår dig med det där stinget i magen när andra plussar, man vill ju så gärna bara att det ska få hända en själv....

• Melsson

Måste bara säga också att jag körde första gången med färsk bidrottinggele idag...och FY TUSAN vad äckligt det, usch usch..Det stod att man skulle låta det smälta under tungan men blää behövde skölja ner med vatten direkt haha

• Melsson

Härligt att ni båda är på ÄL+ iaf, en annan är på CD6 så jag inväntar ÄL om typ 8-9 dagar :P

Imorgon lämnar min sambo ett nytt spermaprov, hans test i höstas visade ju på lite tröga spermier, så nu har han ju ätit medicin sen dess så nu är det nytt prov för att se om medicinen funkat :)

Jag ska be om progestorontest med, har inte gjort det än...Är det bara jag eller är det lite jobbigt att höra av sig till vården haha?

• Melsson

@Teriz ja så jobbigt höra av sig till vården haha. Men jag kom på att man kan skriva meddelande via 1177 så gjorde det :D 

@AllgoodNamesRgone Vad är prolaktin? Är det stresshormon?? Skönt att ni fått svar på proverna iaf <3 

@MalinJ Nej men du skojar magsjuka fy tusan...usch lider med dig. Hoppas att du snart är tillbaka på banan igen...Att spy är verkligen det värsta som finns.....

• Melsson
    MalinJ skrev 2023-03-23 06:35:45 följande:

Här kommer min graf, lite annorlunda eftersom jag inte kunde ta med den dagen då jag hade feber. 

För övrigt så har jag den igår kväll haft som rejäla älsmärtor på höger sida. Och har fortfarande vilket jag tycker är märkligt men visst vissa kan ha det någon dag efter äl också. 

För övrigt så tror jag detta är ett dött fall för min del, känns som den konstiga tempen med äl och magsjuka med hög feber på det och enormt lite sex talar för sitt 🤣 

Tycker ändå det ser ut som att ni fick till det på den allra viktigaste dagen ;) Tempen ser ju bra ut :D 

Man har ju hört många säga att dom blivit gravida just när dom varit sjuka för att immunsystemet ligger lite nere och kroppen typ lättare tar till sig en graviditet :P
  • Melsson

Men WOW stort stort grattis till dig Teriz. Vilken fantastiskt fin överraskning! Och snacka om att det ger hopp till oss andra med att man inte "behöver" ligga varje dag i en vecka!!

Ja ring läkaren ASAP så att ni får all hjälp nu och kan få behålla det lilla fröet <3 Heja er!!!!!

@Mirabilis så himla tråkigt att det blev ett MA....Usch så jobbigt, lider med er <3 Men verkar ju som du har bra ägg eftersom fler klarade sig till frysen så det är ju jättebra!! Jag tycker man hör om många som det tar sig för på andra simuleringen, så håller verkligen tummarna att det är så för er!!! När blir äggplock? Är det efter två v?

• Melsson

Glömde svara dig Vickan :P 

Ja jag hörde av mig till 1177 men deras svar var: Du gjorde aldrig något progestoronprov hos oss gjorde du det någonannanstans?? 

Man bara ehhhhhhhh nej då skulle jag väl inte frågat haha. Så får vara lite tydligare i mitt svar tillbaka nu tror jag!! 

Hur känns denna omgång nu för dig? Första försöket efter spolning ju? :D Borde vara BIM för dig denna v? Eller tänker jag helt galet nu?

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet