• Noelani

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Melsson skrev 2023-08-15 07:53:24 följande:
    Men åhh...vänta vänta vänta...Känns som allt man gör är att vänta.. Men helt sjukt att dom kan neka? Man vaggas ju in i en falsk trygghet att man har dom där tre försöken? Ja jag tror stenhårt på att det kommer gå bra denna gång!!

En liten update om mig: 
    Igår var vi ÄNTLIGEN på kliniken, vi gick igenom allting kring hur IVF går till och sen gjorde vi en undersökning där allt såg bra ut..

sååååå om lite drygt 2 veckor är det dags för oss att sätta igång med sprutorna, vi är så taggade och jag har nog aldrig längtat efter att få mens som nu!
    Wow grattis!! 

Ja de är helt sjukt att de får neka.. Hela grejen med upphandling är bara så fel. Det finns massor med privata kliniker som skulle kunna minska köerna rejält.. man borde iaf få välja om man vill gå på en klinik staten "rekommenderar" eller ta ett alternativ.

Är så glad vi går i Danmark. Vi får göra back to back behandlingar, nekas aldrig uppstart och de är frikostiga med att föra tillbaka 2 embryon osv...  🙏

Hoppas du får mens snaaart!! Förstår helt känslan ❤️
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-15 13:49:38 följande:
    Tack :D Känns som man är närmre målet än någonsin nu efter drygt två år! Ja det är konstigt att det inte är mer privata kliniker, här i Örebro finns det exempelvis bara sjukhuset och inget privat... Går dock att betala sen efter tre omgångar sa vår läkare, då kostar ett äggplock cirka 40 tusen nåt sånt!

Hur ligger du till i processen? Ska ni ned till danmark snart igen? 
    Vi hade insättning igår av två små embryon och har en på odling för ev frys. Så förhoppningsvis inge mer Danmark och iaf inte på minst 2.5 vecka. Yaay!

I Danmark betalar vi ca 80.000 för 3 rundor - man får rabatt om man köper tre direkt. Fungerar inte denna har vi iaf ett försök kvar. Tillkommer det om man ska ha tex ICSI och assisted hatching och frysa/ fet m.m..  Menade läkaren att bara plocket kostar 40.000 eller hela rundan ? 

Örebro har jag dock hört har högsta åldersgränsen i landet ? Verkar ju bra 😍 Funderrat faktiskt på att skriva oss där bara för att få våra jäkla 3 försök 😁😁
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-17 13:08:15 följande:
    Vad spännande, två stycken till och med? Så kanske blir två minis om allt går bra? :D Oj vad spännande nu framöver då, kan tänka mig att väntan är olidlig för att få testa! 

Ja då är det nog lite billigare, jag uppfattade det som att hela rundan kostade 40 tusen men kan ha missuppfattat, sen sa han att har man ett kvar i frysen och vill göra syskonförsök så kostar det 16 tusen. 

Jahaa, frågar som Matilda - vad är åldersgränsen?
    Ja tänka sig två stycken! Hade faktiskt varit en dröm att få tvillingar nu när man börjar bli så gammal.. Blir vi gravida lär vi knappast hinna med ett syskonförsök.. Eller ha råd till det om vi också vill kunna leva livet med barnet :) 

Jag tror Örebro har 42 eller 43 års gräns.. blev lite förvånad själv när jag läste det men skall inte säga säkert...
    Melsson skrev 2023-08-17 13:14:08 följande:
    Välkommen tillbaka Vickan <3 har tänkt på dig och hoppats ni skulle ha fått positiva besked här..Så tråkigt att ni får vänta ytterligare en månad...Tur att ni har en resa däremellan att glädjas åt, även om en månad mer känns som 1 år när man håller på med detta. Jag har också lite åldersnoja, har precis fyllt 35 och då säger ju alla att fertiliteten "dalar", men om man känner sig som 25 så kanske äggen tror att dom är det med? :P 

Supergrattis till ert fina hus, och tänk med överföring i oktober så sitter du med en liten på altanen nästa sommar <3

Ja några frågor som jag faktiskt glömde fråga läkaren och som jag hade tänkt på är: 
    Får man dricka alkohol under sprutorna (är "tyvärr" en nära vän som fyller år och som ska ha ett stort firande och då vill man ju gärna festa loss lite, vilket man aaaaldrig gör nu för tiden) 

Får man springa i slutet innan äggplock?

Får man ha sex? :P 

Vad händer om äggen är mogna lagom till en helg? Kan dom bli "övermogna" om man får vänta till måndagen om dom egentligen var redo att plockas en lördag?
    Verkar vara olika bud gällande alkohol. Många dricker inte alls. Jag drack inte alls under vår första IVF och det var också vår sämsta omgång haha. Under vår andra drack jag lite vin vid 2 tillfällen och nu vid den tredje vin en gång. Alltid innan ÄP. Tänker att jag sen vill att kroppen ska kunna återhämta sig lite innan ET... Jag tror det handlar om sunt förnuft och inte heller göra för stor grej av allt.. Lev som vanligt brukar det säga och det går nog bra så länge man inte innan kanske var en partytjej innan ;) 
    Vickan31 skrev 2023-08-17 15:46:03 följande:
    Ååh men vad fin du är, tusen tack för omtanken! Hjärta Är så glad att du förstår, för på ett sätt känner jag mig så fånig som blir ledsen över en månads extra väntan, men här och nu känns det lite som en evighet. Haha, ja jag hoppas verkligen att äggen kan tro att de är yngre Glad

Nä men alltså förstår du vilken underbar bild du målar upp nu, jag blir alldeles rörd! 😭 Tack för att du orkar peppa mig, och tack för ditt grattis till huset! Hur har din sommar varit? Hjärta

Ja, jag ska försöka att svara så bra jag kan Flört

Angående alkohol så sa min läkare att jag inte skulle dricka efter återföringen, men hon sa ingenting om tiden innan med sprutorna. Kanske bäst att fråga, men jag tror inte att det är förbjudet innan återföringen Glad

Du bör inte springa eller göra annan träning som innebär typ hopp och sånt innan eller direkt efter äggplocket. De skrämde mig rätt rejält på min klinik när de sa att äggstockarna då kan snurra sig runt sig själva vilket i värsta fall kan betyda enorm smärta och att operera bort dem 😱 Så jag var extra försiktig med träning både innan och efter äggplock.

På min klinik sa de att vi inte fick ha sex under IVF-cykeln, inte ens med kondom 😅 Men man får ju hjälpa sin partner att förnya spermatillförseln, för han bör ju "tömma sig" (ursäkta det fula ordvalet men jag kom inte på något bättre uttryck, haha!) med jämna mellanrum, varken för sällan eller för ofta. 2-3 dagars mellanrum tror jag? Så ni får ju göra saker med händerna och så, men ingenting penetrerande varken innan eller efter återföringen (efteråt äggplocket finns en liten infektionsrisk).

Jag tror att om kliniken ser en risk att de kan bli övermogna över helgen så plockar de på fredagen, och är de inte tillräckligt mogna då så blir säkert måndagen perfekt, så det där brukar kliniken kunna styra och kontrollera rätt bra tänker jag Glad

Vill du vara på säkra sidan kan du såklart fråga din läkare om de här sakerna, men jag har försökt att komma ihåg vad min klinik gett mig för information - så spännande att ni ska få göra det här! 🥰
    Hej Vickan! Så fint att se dig! Grattis till huset, vad himla mysigt! Har du fått något besked om när du får göra återföring?

• Noelani
    Cornflakes123 skrev 2023-08-17 17:41:15 följande:

Hej! Håller tummarna för många plus i tråden!

Jag har varit inne och tjuvläst här men inte skrivit så mycket. Men nu har jag å min ma precis påbörjat utredning, vi har dock inte försökt "aktivt" överdrivet länge, men haft oskyddad i ca 2-3 år med lite "händer det så händer det" mentalitet för att våra omständigheter inte har varit optimala, men med stort barnlägnt från min sida hela tiden, så jag hoppas att jag är välkommen ändå! (Jag har dessutom bekräftad pco och väldigt sällan ägglossning, så jag vet redan att vi dessutom har lite uppförsbacke tråkigt nog)

Tänkte kolla och se om nån som gjort utredning  vet om man kan se svar från spermaanalys på 1177? Eller måste man vänta till man har genomgång med läkare för svar? 

Mvh
    Linnéa 

Vi kunde inte se det på 1177 utan fick vänta på samtal med läkaren. Men först fick vi oväntat ett brev hem där det stod att nivåerna var låga. Vi bröt ihop kan jag säga.  Så det är bra om ni förbereder er på att ett sånt brev kan komma.. men samtidigt också att det i slutänden inte spelar någon roll. ISCI löser det och det räcker med väääldigt få spermier vid IVF 🙏❤️ Önskar vi vetat det så hade vi sluppit all oro 😅
  • Noelani

Vickan31, 

Du är så.gullig du som frågar ❤️ Testdagen är 28/8 så det är lite tid kvar..  jag älskar dock ruvartiden. Känner inget stress alls eller att tiden gär sakta som många tycker. Hatar tiden fram till återföring. Bara massa fläng hela tiden till Danmark haha

• Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-08-18 17:10:45 följande:

Mensen kom imorse, 😍 så imorgon kväll tas första sprutan och första VUL den 25/8 🥳

woho grattis!!! äntligen, vad roligt!! 
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-08-18 18:52:51 följande:

Blir så inspirerad av din förhållning till ruvardagarna, hoppas jag också kan landa i den målbilden om jag har lyckan att få komma så långt en dag ❤️ 

Och tack så mycket! 😍 Ja äntligen! 3 månader senare!

Jag kan inte direkt ta någon credit för det, det är ju inget jag gjort för att känna så..

Jag tror det har med att göra att veckorna fram till ET blir så hektiska eftersom vi har 3 h t/r till kliniken och de vill oftast att vi ska komma 2 ggr per vecka. Så hela dagar går bort och vi var i början väääldigt oroade för precis allting. Så alla gånger när vi kommer hem från ET känner vi oss så jädra lyckligt lottade som inte behöver lämna hemmet på minst 2,5 vecka haha

Det enda jobbiga med ruvartiden är ju kladdet med vagitorierna haha
  • Noelani
    MalinJ skrev 2023-08-19 09:04:01 följande:

Hej alla,
    otroligt länge sen igen som jag var inte och skrev hos er.

Men nu skriver jag för att jag äntligen äntligen lyckats bli gravid ❤️😭❤️

Den 12e Augusti var det 1år sedan jag plussade sist och jag fick missfall i vecka 7-8 minns inte nu men fick göra abort i vecka 10 eftersom graviditeten fortsatte på alla möjliga plan förutom Inger levande. Som ni vet.

Igår, eller egentligen så plussade jag redan den 16e men först igår som jag tog ett digitalt.

Jag är överlycklig men också livrädd!
    och inte nog med det, igår damp det ner brev från Borås, vi fick godkänt för en fertilitetsutredning, men den lär jag ringa och säga att det inte behövs.

Sp jag hoppas verkligen att detta går vägen annars blir det en lång väntan igen. 

Jag hejar på er alla och hoppas så innerligt det snart även blir eran tur. ❤️❤️

Men åh grattis!! På naturlig väg antar jag?
    Får man fråga hur gammal du är och hur länge ni försökt? Vilken solskenshistoria ju! 
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-21 08:46:17 följande:
    @Vickan 
    Nej gud här behöver du aldrig känna dig fånig, tror att alla här inne hade känt på exakt samma vis! Ja verkligen en målbild att hålla i, ser förhoppningsvis samma för mig nästa sommar - alltså tänk drömmen att få åka på en lite sen semester i augusti med sin nykläckta lilla baby <3. Min sommar har varit bra, så skönt att få vila huvudet lite, men nu är man tillbaka och är taggad på höst igen och allt spännande som förhoppningsvis sker! Men du åker snart på semester igen? Så skönt ju!

Tack för dina svar, och dina med Mathilda. Då kanske jag iaf kan dricka några glas vin på festen utan att det är hela världen, man vill ju verkligen inte råka "förstöra" nu när man väntat så länge på detta! 

Angående träning osv så får jag kanske tänka om då? Jag är ju med hästtjej så ingen ridning då Matilda? Och sen är jag med i ligaspel i padel men det kanske jag inte heller kan göra då? :O Tur jag frågade er om detta känner jag, biverkningarna låter ju INTE roliga, och det är ju trotts allt bara 2 v typ så då kan man väl ta en paus även om det är tråkigt.....Men ja superskumt att dom inte nämnde något om detta? 

OKI så en liten sexpaus alltså haha, ja han får roa sig själv eller så får man hjälpa till om man känner sig på bra humör då haha!

Okej vad bra, har nämligen på en fredag 11 sprutdagar och på måndagen 14 dagar, så blev lite nojig...:P Gud känner nu att jag frågade verkligen ingenting när vi var på kliniken, man sitter ju bara och säger ja till allting haha. 

@Mathilda Okej jag förstår, gud vad segt, såklart man förstår att "nya" får gå först men när man välgjort en sprutomgång och det inte gick vill man ju sätta igång DIREKT när man väl är inne i bubblan. 

Men sååå kul att du är igång igen, heja dig!!! När har du första ultraljudet nu? :D Så spännande att följa! 

Okej då fick jag en hög dos alltså, men kanske är för att jag har lågt AMH? kommer inte ihåg siffran exakt men vet att den var låg - dock hade jag bra med ägg när man kollar UL så jaa, vet inte riktigt... 

Noelani Jaa förstår dig helt, håller alla tummarna nu då för att du ska kunna bli tvåbarnsmamma på en gång <3

Det här med återhämtning och ET, ET det är själva när embryot kommer in i en? Det är vanligtvis efter cirka 5 dagar om allt ser bra ut va? Vet att han berättade men har glömt allt haha

Malin STORT GRATTIS VILKA UNDERBARA NYHETER

Ja ET är embryo transfer, återföringen alltså. Det är lite olika hur många dagar efter äggplocket (ÄP) som det sker. Har man få ägg eller är äldre så brukar de förespråka dag 2 eller 3 eftersom få ägg generellt överlever till dag 5. Tror det bara är kring 30-50% som klarar det och de är troligen yngre människors ägg. Jag har 2 st tvådagars och hade ett tredje som de försökte s.k odla till dag 5 men den stannade av mellan dag 2 och 3. Men det går lika bra att lyckas på en 2 dagars. 

Jag tror också att många av de ägg som dör på vägen till dag 5 hade överlevt i livmodern och kunnat bli en bebis så har man inte jättemånga embryon att spela med så känns de lite onödigt..  
  • Noelani
    Vickan31 skrev 2023-08-21 14:22:51 följande:
    Noelani: Ja fy vad jobbigt det måste vara att åka till Köpenhamn flera gånger i veckan, samt anspänningen av att vänta på besked om några ägg befruktats och om det blir återföring, så på så sätt kan jag verkligen förstå att du slappnar av mer nu under ruvardagarna än innan Glad Så spännande, gud vad jag håller tummarna! Hjärta Tror du att du kommer att testa innan den 28:e?
    Mathilda88 skrev 2023-08-18 17:10:45 följande:

Mensen kom imorse, 😍 så imorgon kväll tas första sprutan och första VUL den 25/8 🥳

Troligen kommer jag det haha.. men just nu ligger jag mest nedbäddad. Har sån hemsk huvudvärk igen denna månad - kliniken trodde också det beror på progesteronet jag tar.. så man får väl bara stå ut hehe

Det börjar väl närma sig för dig nu va?
    Tingel skrev 2023-08-23 10:08:07 följande:

Jag har följt denna tråden lite fram och tillbaka men aldrig skrivit något. Grattis till era +????🏼 & tack för att ni delar med er av era upplevelser och historier! Ett fantastiskt stöd

Jag har några funderingar, som kanske någon här har svar på:

Vår infertilitet beror på manlig faktor. Min sambo har nämligen genomgått ivf-svängen i tidigare förhållande, så därför vet vi orsaken. Men hoppfull som man är har vi ändå försökt på egen hand i snart 1 år. För några veckor bestämde vi oss för att ta hjälp, det var dags. 

Nu har vi varit på ett första möte med kliniken och det blev en tung dag. Vi hann ta blodprov, men där tog det stopp. Halvvägs in under träffen påtalades min ålder, jag är 24, och vi får då inte en ivf/icsi finansierad av landstinget förrän jag är 25. Ivf är troligen vår enda möjlighet.

Jag vet att det inte är lång väntetid i kontexten av fertilitetsbehandlingar, men det känns ändå som ?onödig? väntan för oss.

Jag hade ju önskat att detta kläcktes ur tidigare av kliniken, kanske redan när vi skulle boka möta för träffen. Men men. 

Vet någon varför denna 25-årsgräns finns för att få finansierad ivf? 
    Det kan ju inte bro på att man är för ung för att få barn. Med tanke på att insemination finansieras för yngre och adoption är tillåtet från 18 år (visst?) 
    Det kan ju inte heller bero på att behandlingen är för påfrestande på den som ska bli gravid, med tanke på att även partnern behöver vara 25? 

Ni får gärna vara med och räta ut mina frågetecken!

Jag tror att de kallar er eftersom köerna för att faktiskt starta ändå är långa.. försök se det positivt att ni ändå fått ha erat första möte och att så snart du fyller 25 så är det bara till att köra.. Men förstår att det är sjukt jobbigt att vänta.. 

Vi har motsatta problemet.. för gamla och blev nekad IVF för ett halvår sedan för att de att det var för kort tid tills jag fyller 40...Trots att vi ansökt om utredning när jag var 38, kliniken själva hade segat på alla utredningar och när allt var klart så var det faktiskt ett halvår kvar. Så nu får vi snällt tömma sparkontot och betala själva om det ska bli något barn.

Tycker alla de där reglerna är så jävla löjliga. Vilken frisk person som helst kan skaffa barn på naturlig väg. Men så sparkar dem på de är sjuka och har nedsatt fertilitet och behöver hjälpen.. Vi har också manlig faktor.. Sjukt eg att en man inte ska få hjälp/ vård för att hans partner är för ung eller för gammal. 

Tänk om man hade cancer och läkaren bara "nej tyvärr, din partner är för ung så därför får vi vänta med att ge dig behandling tills hon fyller 25"....  Sjukt!! 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet