• Noelani

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Melsson skrev 2023-08-30 08:51:36 följande:

@MalinJ Håller alla tummar att graviditeten fortskrider <3 

@Mathilda88 Tack känns lite lugnare, blev lite uppjagad men nu har man landat lite och litar på läkarna :) Skönt att höra med VUL också - att man ska jaga upp sig så i onödan haha. Jag har heller inte märkt några biverkningar etc, men är ju bara på dag 6...Kanske att det känns lite i äggstockarna som det kan göra vid en vanlig ägglossning men inget mer än så, sen är det såklart obehagligt med sprutorna tycker jag - en annan är ju inte sjuksköterska om man säger så haha! Hur noga är det egentligen med rengöring etc? Igår behövde jag ta sprutan utan att rengöra först på magen (hade glömt det och vi var borta), men tänker diabetiker tar väl spruta hela tiden? 

Okej vad spännande med byte av medicin - känns skönt för en annan också att höra att det finns alternativ om äggkvaliteten skulle visa sig vara sämre! Så himla bra att du känner dig bättre denna omgång, bara det är en vinst i sig ju! Och SÅ spännande med äggplock!!!! Tänk om det är 12 ägg nu med superkvalitet <3 

@Noelani Hur mår du? <3 Har ni varit hos BM på inskrivning än?
    Känner inte så mkt ännu mer en små korta molvärk/kramp då o då... Nej har inte varit på inskrivning ännu. Håller på boka tid :) 
  • Noelani

Mathilda88,

Jag tänker att de över 12 borde hinna växa till bra. Vår klinik plockar från 16 mm men 18-20 är nog att föredra.. och de växer ju oftast 2 mm mot slutet och ibland mer..

• Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-08-31 00:44:57 följande:
    Låter lovande 🙏. Ah okej så de drar gränsen där? Vet inte hur RMC gör faktiskt? Fick svar i eftermiddags att den största äggblåsan var på 22 mm 😅😊
    Bra ju då har du minst en rejäl ju! Tror aldrig mina ens varit 22 vid plocket 😅
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-09-01 13:15:14 följande:
    Gud så skönt att höra! Hjärta Haha ja jag var också orolig för humöret! Men klarade mig också ifrån det Oskyldig

Yes idag! Det gick jättebra! Fick ut 15 ägg och behövde mkt mindre mängd smärtstillande denna gång jämfört med förra Hjärta.
    Fick frågat om gonapeptyl - det är en ägglossningspruta! Men den motverkar också risken för överstimulering jämfört med Ovitrelle, så känns väldigt tacksamt, så de var inte oroliga för att jag ska riskera det denna gången Hjärta{#emotions_dlg.flower} .
    Just nu är vi bara glada! Imorgon får man börja oroa sig för nästa steg, men inte idag {#emotions_dlg.flower}.
    Stort grattis Mathilda! Vad fint att det gick bättre denna gången! 15 st är ju också en väldigt bra mängd. Nu håller vi alla tummar och tår!! 
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-09-01 18:12:25 följande:
    Tack så mycket! Ja det är ett bra antal Hjärta Var orolig för överstimulering bara med så pass många, men efter idag känns det inte som en risk längre utifrån medicineringen och läkarens bedömning Hjärta  Så kan släppa det! Tack! Hjärta
    Jag blir så glad att höra att det gått bättre för dig denna gången. Så skönt för dig! Nu håller vi tummar för en snabb återföring! 
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-09-02 18:38:47 följande:
    Tack! Hjärta Dröjer till på onsdag, de vill återföra en 5dagars som planen är nu. 8 ägg har befruktats! Hoppas hoppas att ngn av dom överlever till på onsdag denna gången ❤️
    Låter kanonbra ju!! Av 8 borde väl någon överleva kan man tycka.. 🙏
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-09-07 23:25:24 följande:

Stort stort tack finaste du ❤️😭💔❤️💔❤️💔. Man känner sig verkligen allt annat än stark just nu, men tack för orden, det värmer och tröstar.

Vi ska verkligen försöka, såg att det t.o.m. var RMC Malmö själva som 2016 publicerade en artikel om vikten av att djupanalysera spermier efter att ha utfört en forskningsstudie med just DFI under en tid med goda resultat. Så ett litet hopp finns det iallafall, men som man även förstått via IVF-podden så gör man så lite som möjligt om det inte med säkerhet kan leda till fler barn. Vilket kan vara en väldigt frustrerande inställning när man själv kan se potentialen men kanske inte dom pga ej vetenskapligt vedertaget i landet än om än i andra länder och deras forskning. Vi får helt enkelt se ❤️

Tyvärr är det nog mkt så inom det offentliga och jag förstår såklart ni vill lyckas på era landstingfinansierade försök ❤️ Om inte RMC vill göra testet så kolla med tex kliniken i Lund  eller åk över till Köpenhamn och en privatklinik där. I DK är man mkt mer liberala och IVF är så vanligt där att man använder oftast de nyaste teknikerna snabbt. 

Om du vill kan jag fråga min klinik om det gör testet, säg bara till 🙏
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-09-08 23:41:28 följande:
    Ja det är oftast tyvärr så i det offentliga... Har du hört något om kliniken i Lund? Har varit där i samband med andra äggledarspolningen och fick väldigt fint intryck utav dom, men är lite nyfiken på andras tycke om dom i själva IVF-svängen. Uppskattar även närheten och underlättar med samma språk, men ja Danmark känns mkt lockande också, särskilt om de är mera banbrytande! 

Stort tack för omtanken! Hjärta Om de nekar oss och vi får kika på att lösa själv så kanske jag ber om hjälp Hjärta
    Åh såg ditt svar här nu - frågade precis i den andra gruppen hur du mår ❤️

Jag har inte gjort någon behandling i Lund men fick ett väldigt bra intryck av dem när vi kontaktade olika kliniker inför start.. De och den vi valde i Köpenhamn hade absolut bästa servicen och kändes varmast. 

Danmark är lungt med språket också. De pratar alla engelska men att förstå danskan har fungerat hur bra som helst det med! Tror de är så vana vid svenskar där att de lärt sig att tona ner de grövsta 😅
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-09-11 10:47:53 följande:

@Mathilda Ja förstår det, och även om det känns piss så vet jag att du kommer resa dig upp och skrapa av dig "sanden". När skulle dom höra av sig? Jag hoppas verkligen att dom "skärper" till sig när det är sista försöket. Tycker det är helt sjukt att man ska få bättre vård om man betalar för det faktiskt.... Vill ni köra igång rätt så snabbt med nästa omgång eller landa i det hela lite? 

Är ju skönt att veta för oss alla att danmark finns @Noelani, ni verkar ju fått så fint bemötande där! Hur mår du nu? <3

Ja jag rekommenderar verkligen vår klinik (Copenhagen fertility center) men samtidigt ska man veta att dem inte tar upp allting själva om man inte själv frågar. Mycket är också rutin där men de gör väldigt mkt mer kontroller osv.. Han som driver kliniken är den som hållit på längst i Danmark och var med vid både första lyckade försöket i Danmark och i Sverige så det vet vad de gör - och han arbetar ff aktivt även med äggplock m.m. Kan säga att han är så skicklig att när jag trodde han lagt lokalbedövningen så hade han redan plockat ut alla ägg. Märkte ingenting 😅

Bemötande är toppen! De svarar i telefon direkt och går ofta tom och rådfrågar läkare direkt ist för att man får vänta på samtal. Via mail svarar de (och även läkarna och embryologerna) samma dag...  

Jag gillar typ alla utom en.. och hon är kanske inte så övertrevlig som de andra men skicklig som satan.. De var hon som gjorde allt på vårt sista försök så får ju gilla henne för det 🙏😅
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-09-15 10:09:45 följande:

Ja mkt tacksam för ett försök kvar och taktikbytet, finns lite hopp då, inget körande i samma hjulspår. Testat nytt var runda. Önskar att man fått några försök till så man kunnat andas lite lugnare.

Vem vet, kanske trivs dom inte där. Men har aldrig lyckats naturligt heller så kanske händer samma sak där. 

Jag ifrågasatte rätt mkt under samtalet hur de kan vara säkra på att det är äggen det är fel på med tanke på sambons tidigare missfall exempelvis utöver åldern. (Både för att vi själva har de tankarna men även för att de inte bara ska anta av bekvämlighetsskäl och hoppas de ska tänka och kika en gång till på alternativen och andra undersökningar). Nu när protokollet kom så hade de skickat med en utskrift av en journalanteckning där de skrev med att vår behandling togs upp under stimuleringsmöte, misstanke om äggfaktor pga fragmentering grad 3 - så illa det kan bli alltså. Funderar på att fråga om labbjournalen för att kunna få mer grepp om hela proceduren av båda omgångarna.
    Funderar också på om jag ska fortsätta med alla mina tillskott eller nöja mig med multi gravid, B12 och Q10. 

Ja känns rätt sjukt att det kan landa i ngt sådant, att du behöver ha gott om cash för att ev kunna få ett barn.. 

Inget har fastnat hos mig heller Mathilda.. på 10 år... och sen plötsligt sitter det en liten jäkel där och klamrar sig fast även v.8. Det kommer bli din tur också!! 
  • Noelani

Mathilda88, 
    Nu får du flera svar i olika grupper av mig men kom på en till sak... Med "bara" 3-4 som klarar sig till dag 3 så fattar jag verkligen inte varför dem envisas med att försöka odla vidare alla till blastocyster. Det är bara 80% av befruktade ägg som klarar sig till dag 5....

Alla mina avstannade dag 3 förutom de 3 st man redan återfört dag 2. Varav en iaf är den jag är gravid med nu.. 

Jag skulle nästa gång kräva att de återför en eller 2 st 2 dagars och därefter odlar vidare resten till blaston och ev frys.. Skulle de inte ta sig den gången så har ni då iaf något kanske i frysen och kan enbart då nästa omgång betala för bara återföring. 

Min klinik säger att de har lika hög succérate med 2 dagars som 5 dagars så de verkar nästan alltid sätta in 2 dagars och sen odla resten till frys... Då får man iaf en chans varje månad...

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet