Inlägg från: Anonym (Kvinna31) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna31)

Ni som fått ECT mot depression

För mig var ECT den bästa behandligen jag fått, räddade mitt liv, inget annat funkade!

För dom som inte har hjälp av ECT brukar ju få "magnet vård" (minns inte vad den behandlingen heter?) Har dom rekomenderat dig den behandlingen?

• Anonym (Kvinna31)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 20:35:08 följande:

Vad skönt att det fungerade för dig

Nej det har dom inte, men om det är mer skonsamt kanske jag får försöka med det, läst ngt om att det oxå är ett alternativ, men inte lika effektivt, men är livrädd som sagt att ECT är det enda dom kan erbjuda, eftersom jag redan känner att jag fått biverkningar av det

För min vän hjälpte inte ect alls så hon fick "magnet vård" och det hjälpte henne iaf.

För mig hjälpte som sagt ECT, jag fick de dock 12 gånger och efter de fick jag de 1 gång varannan vecka i ca 1 år, nu har jag vart utan ECT sedan 2017 och har inte behövt mer (än iaf, man vet ju aldrig) .

Hoppas de löser sig för dig!
  • Anonym (Kvinna31)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 22:26:54 följande:

Okej! Är det oxå ?farligt? för hjärnan? Eller är det mer skonsamt än ECT?

Okej; vad bra om du inte behövt det sen 2017 så är det ju lång tid ändå tänker jag hoppas det förblir så.

Det ska vara mer skonsamt, mindre/inga biverkningar. Jag tycker ärlig talat magnet vård låter mer läskigt än ECT, men jag är van och gillar till å med narkos. Min vän som även lider av panik atacker tycker att magnetvården får henne att slappna av , typ som om man får massage sa hon.
  • Anonym (Kvinna31)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 23:40:49 följande:

Jag ser inget annat alternativ än magnet då jag är livrädd för mer ECT rädd för narkosen och behandlingen nu med, fick nog PTSD av den.

Okej, det låter ju hoppfullt iaf

Ge det en chans, för din egen och din familjs skull. Men, kom ihåg magnet vård krävs mer/många behandlingar är ECT så även om du kanske tänker vid ngt tillfälle (om du provar magnet) att "nä, nu har jag fått så många gånger , hjälper inte ett dugg" så ge inte upp! Så sa och kände min vän också men hon gav inte upp, som tur var, nu är hon en helt annan person. Jag va en av dom son tjatade på henne om att fortsätta magnet behandlingen, och nu är jag glad över de även om vi då "bråkade" en del (hon blev su4/arg och sa faktiskt elaka saker till mig,men de berodde på hennes deprition) . Kämpa på!
  • Anonym (Kvinna31)
    Anonym1720 skrev 2021-06-14 17:57:31 följande:

Skulle bara frågan om det var mot depression och om du upplevde det som att du blev en annan människa av det...mer osocial osv, känner inte alls igen mig själv längre och allt det glada positiva som var jag försvann...har hört från flera att det blivit så

Ja de var emot depression jag fick, och de hjälpe som sagt.

Nej jag blev inte en "annan människa" eller osocial, tvärt om mer social , glad och öppen. Gick även i terapi samtidigt och en stund efter. Synd ect inte hjälper alla :(
Svar på tråden Ni som fått ECT mot depression