• Anonym1720

    Ni som fått ECT mot depression

    Hej,

    Jag undrar här om det finns föräldrar/mammor (eller andra) som fått ECT för sin depression eller psykos efter förlossningen, det gjorde mitt liv till ett helvete därefter och vill bara höra andras erfarenheter om det jag skulle aldrig fått det, hade blivit frisk med medicin men de tyckte det var så bråttom för jag hade små barn hemma, nu har istället dom små barnen förlorat sin mamma helt känns det som

  • Svar på tråden Ni som fått ECT mot depression
  • Anonym (Nej)

    Jag har inte egen erfarenhet men en bekant fick ECT för förlossningsdepression. Vad jag minns tok det tid för henne att återhämta sig och låg inne 1-2 månader på psykiatrisk slutenvård. Efter behandlingarna så mindes hon ingenting och gick runt som en zombie. Det var otäckt att bevittna. Hon blev tillslut bra igen!

    Är det nyligen du fick sista behandlingen eller är du fortfarande under behandling med ECT?

  • Anonym1720
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-06 18:20:56 följande:

    Jag har inte egen erfarenhet men en bekant fick ECT för förlossningsdepression. Vad jag minns tok det tid för henne att återhämta sig och låg inne 1-2 månader på psykiatrisk slutenvård. Efter behandlingarna så mindes hon ingenting och gick runt som en zombie. Det var otäckt att bevittna. Hon blev tillslut bra igen!

    Är det nyligen du fick sista behandlingen eller är du fortfarande under behandling med ECT?


    Hon blev helt återhämtad tillslut efter ECTn menar du? För mig har det bara blivit sämre, jag mådde bättre till en början men nu har min depression och framförallt har jag fått någon speedighet i hjärnan som inte lägger sig, kan inte koncentrera mig på något alls längre känner din kompis igen ngt av det? Är livrädd att få mer ECT nu för jag mår så dåligt, att det ska vara enda alternativet tillslut

    Jag fick sista behandlingen 5 november, 8 stycken totalt. Fick en panikattack efter 8:e och vägrade fortsätta. Önskar det hade skett tidigare eller att jag aldrig hade gjort det
  • Anonym (Nej)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 19:19:29 följande:

    Hon blev helt återhämtad tillslut efter ECTn menar du? För mig har det bara blivit sämre, jag mådde bättre till en början men nu har min depression och framförallt har jag fått någon speedighet i hjärnan som inte lägger sig, kan inte koncentrera mig på något alls längre känner din kompis igen ngt av det? Är livrädd att få mer ECT nu för jag mår så dåligt, att det ska vara enda alternativet tillslut

    Jag fick sista behandlingen 5 november, 8 stycken totalt. Fick en panikattack efter 8:e och vägrade fortsätta. Önskar det hade skett tidigare eller att jag aldrig hade gjort det


    Det var 20 år sedan min bekant fick ECT. Hon blev återställd ja efter ett par månader. Jag minns inte att hon fick samma besvär med speedad hjärnaktivitet eller koncentrationsproblem (mer än övergående i samband med elchockerna).

    Jag tror personligen det finnas andra behandlingar att testa först innan ECT...

    Har du fortfarande kontakt med vården? Får du psykologhjälp eller terapi?
  • Anonym (x)

    Jag har fått ect, det bästa beslut jag tagit, fick en helt annan livskvalitet efter ect.

  • Anonym1720
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-06 19:24:39 följande:

    Det var 20 år sedan min bekant fick ECT. Hon blev återställd ja efter ett par månader. Jag minns inte att hon fick samma besvär med speedad hjärnaktivitet eller koncentrationsproblem (mer än övergående i samband med elchockerna).

    Jag tror personligen det finnas andra behandlingar att testa först innan ECT...

    Har du fortfarande kontakt med vården? Får du psykologhjälp eller terapi?


    Nej det verkar ovanligt men det har blivit så får mig

    Ja jag önskar jag hade stannat vid antidepp men läkarna och min fd sambo tjatade på mig till det

    Ja jag har fortfarande kontakt med psykiatrin Terapi och massa olika mediciner.
  • Anonym1720
    Anonym (x) skrev 2021-06-06 19:25:11 följande:

    Jag har fått ect, det bästa beslut jag tagit, fick en helt annan livskvalitet efter ect.


    Ja jag ska inte förringa att det finns dom det hjälper för oxå, även om det inte gjorde det för mig, bara till en början, men sämre därefter.
  • Anonym (x)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 19:56:33 följande:
    Ja jag ska inte förringa att det finns dom det hjälper för oxå, även om det inte gjorde det för mig, bara till en början, men sämre därefter.
    Det är ju inte så att det hjälper nån enstaka person då och då, isf hade man ju slutat med ect vid detta laget.
  • Anonym1720
    Anonym (x) skrev 2021-06-06 20:10:49 följande:

    Det är ju inte så att det hjälper nån enstaka person då och då, isf hade man ju slutat med ect vid detta laget.


    Jo det är så att det hjälper ngn person då och då, för att för de flesta jag har hört och pratat om det med så har dom ångrar det bittert. Skulle säga att 1-2 av 10 blir hjälpta enligt min erfarenhet hittills, och tycker bara ECT ska användas vid extrema fall, katatoniska som inte ens tar sig upp ur sängen. Men i Sverige används det idag mycket mer lättvindigt än så skulle jag säga.
  • Anonym (Kvinna31)

    För mig var ECT den bästa behandligen jag fått, räddade mitt liv, inget annat funkade!

    För dom som inte har hjälp av ECT brukar ju få "magnet vård" (minns inte vad den behandlingen heter?) Har dom rekomenderat dig den behandlingen?

  • Anonym (Bekant)

    En bekant fick ECT och drabbades tyvärr av kraftiga biverkningar i form av minnesförlust. Eftersom vi bara är ytligt bekanta vet jag inte mer än så. Men hon kom inte ihåg familj och vänner. Det kom tillbaka långsamt, vet inte hur det gick.

Svar på tråden Ni som fått ECT mot depression