Jag har arbetat inom restaurang och event i 25 år. Jag har gjort annat emellan, utbildat mig inom andra yrken och arbetat med annat, men alltid återkommit till restaurangbranschen.
Det jag gillar är mötet med gästerna och att det är många roliga människor som jobbar i restaurang, det är inte ett 9-5 jobb och det passar inte alla men vi som trivs och stannar i branschen är ett lite speciellt släkte. Många gör andra spännande saker vid sidan och har jobbet som grundtrygghet, jobbar extra och mer i perioder.
Det är både en fördel och en nackdel att det är fritt och flexibelt. Det är normalt att vara behovsanställd med osäkra villkor även om man har jobbat t.o.m på samma ställe i många år och det är svårt att planera framåt. Det är ofta säsongsberoende hur mycket jobb det finns och ofta får du inte schemat förrän veckan innan, plötsligt kan du bli av med timmar eller vara tvungen att jobba dubbla pass,. Det beror på hur många som bokar, vädret mm. Fördelen är att man kan jobba jättemycket en period och sedan ta ledigt eller säga upp sig för att resa eller göra annat. Det finns alltid jobb att få i alla fall när du har några års erfarenhet och kan yrket (inte just nu under corona pga restriktionerna men i vanliga fall finns det alltid behov av duktiga servitörer). Man kan jobba på många olika slags restauranger, alltifrån lunchrestauranger och sunkhak till lyxrestauranger, klubbar, kryssningsfartyg, bröllop och eventlokaler, sushirestauranger... Du blir allmänbildad och duktig på mat och viner, och en jättestor fördel är såklart att du får äta god mat varje dag som du slipper laga själv!
Det är en ingångsbransch för många ungdomar, man jobbar extra några år och det är ett jobb som man alltid kan falla tillbaka till. Du kan gå restaurangskola men du kan lika gärna börja jobba utan utbildning och lära dig på jobbet. En bra arbetsplats ger viss internutbildning, du kanske får gå en bartenderkurs eller får gå på vinprovningar hos leverantören, men mest är det praktiskt lärande. Tyvärr är lönerna dåliga och OB-tilläggen är värdelös, du får bara några tior extra i timmen även röda dagar och sena kvällar. Även efter många år i yrket får du oftast bara minimilön, 148 kr i timmen. Det vägs upp av att du får dricks men dricksen beror mycket på var du jobbar; i en bar kan du få 1000 extra per kväll men i vissa restauranger får du knappt någon dricks alls. Lönen är nog huvudskälet till att folk inte stannar på jobbet utan söker sig vidare.
Arbetsmiljö och facklig trygghet är ganska svag. De flesta restauranger följer avtal men de är kassa å andra sidan, och fackligt arbete är inte många intresserade av. Det kan vara tungt och slitsamt på kroppen, man går många tusen steg och bär tunga brickor och tallrikar. Kan vara stökig miljö med hög musik och fulla gäster, men det beror helt på vilken typ av ställe du väljer att jobba på. Det är en jämn blandning av kvinnor och män och man får lika mycket (lika dåligt) betalt. Det är väldigt svårt att kombinera med att ha småbarn och därför slutar de flesta eller tar en paus när barnen är små. Så gjorde jag.
Du kan bli hovmästare, restaurangchef eller öppna eget efter några år, och är du duktig och framåt kan du nå dit snabbt. Jag är chef för en restaurang, på vår systerrestaurang är restaurangchefen en ung kille på 23 år. Detta var hans första jobb inom restaurang och han blev chef efter drygt 1,5 år.
Hur en arbetsdag ser ut beror helt på var du jobbar, men ett kvällpass ser ofta ut såhär:
Du gör klart allt man inte hann kvällen innan. Dukar borden och gör snyggt, fyller på dryck i kylarna, fyller vattenflaskor. På finare restauranger putsar glas och bestick och viker servetter. Om du är hovmästare kollar du bokningar, planerar vid vilka bord du ska placera bokade gäster och svarar på mail. Om du har ett bröllop eller annat event gör du iordning för det. Sedan kommer gästerna och då är det i bästa fall fullt upp och det kan vara väldigt stressigt. Du tar beställningar och ger råd om mat och vin. Serverar dryck, bär ut mat, tar betalt, dukar av. Byter ölfat när de tar slut. Du måste kunna hålla mycket i huvudet, du kanske har 10 bord att hålla reda på och du måste hålla koll hela tiden om någon får tomt i glasen och vill beställa mer, och att du dukar av när de har ätit klart. Frågar om de vill ha dessert mm. Hela tiden blir du avbruten av någon som vill fråga något eller beställa och du ska ändå hålla beställningar i huvudet och komma ihåg vem i sällskapet som skulle ha vilken mat och dryck. Det är stressigt men kul, du får utmana dig själv och måste kunna multitaska till max. Framåt kvällen när det lugnar ner sig börjar du förbereda för dagen därpå och när gästerna gått är det disk, städning, och så mycket du hinner fylla kylar och preppa med glas, duka upp (det du började dagen med att göra allt som inte hanns med). Kastar kartonger och sopor. Det är omöjligt att säga vilken tid du slutar för det beror helt på hur länge gästerna sitter kvar och hur mycket du måste fylla på, har det varit en bra kväll är det mycket att fylla på och diska. Är det en lugn kväll kan du gå tidigare. Gör kassan och städar toaletterna. Och du småpratar förstås med gäster, snackar med kollegorna, småfixar med något om det är lugnt.
Som sagt jag trivs jättebra med jobbet och vill inte jobba med något annat. Men nu är jag snart närmare 50 och jag vet inte hur mycket längre jag kommer att orka springa. Har inte planerat så mycket för ålderdomen faktiskt, min dröm är att starta en egen liten homestay utomlands. Just det, du har goda chanser att jobba utomlands. Servisjobbet är detsamma oavsett var i världen du är och jag har t.ex jobbat i Asien och Tyskland.