Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Yrke

Gymnasielärare, har lite över 29 000:- efter nio år inom yrket. Kan inte klaga på jämställdheten direkt men det vore intressant att se de andras löner först innan man kan säga helt och hållet. På det stora hela ser det iaf bra ut kring den aspekten, i arbetsmiljö och annat alltså. Jag funderar på att gå vidare till vuxenutbildning eller universitet.

Arbetsmiljön, ja de flesta vet nog vid det här laget att det är ett av de stressigaste yrken som finns. Är man sjuk kan man räkna med att planeringen för de dagarna går åt h-vete, om vi inte tar in vikarie utifrån. De gör faktiskt vad man säger åt dem, till skillnad från kollegorna. Instruktionerna är det inget fel på, hur sjuk man än är förväntas man maila in en detaljerad planering för dagens lektioner. Bortkastad tid.

Arbetstider: som ett vanligt kontor, 8-17. Har semestertjänst så jag är inte ledig på småloven, saknar den möjligheten till återhämtning. Många tror tydligen fortfarande på myten om lärares ledigheter, det de inte vet är att vi jobbar tio timmar extra varje vecka för att få vara ledig på loven, för de som har ferietjänst iaf.

En typisk arbetsdag, vi kan ta en tisdag. En lektion på em och en på em, vardera ca 2,5 timmar långa men vi tar paus mitt i nånstans. Ungarna är oftast bra att jobba med, det är den bästa biten av yrket. Saknar fortfarande jättemånga av de som gått ut, på riktigt saknar.

Efter andra lektionen har jag en kvart på mig att slänga ifrån mig arbetsmaterial, få med anteckningsbok och annat, möjligen en kopp varmt också innan vi samlas för det obligatoriska veckomötet. Skjut mig nu... Två timmar som man är tvingad att vara med på, rektor går igenom en lååång lista med information varav 99 % hade kunnat skickas via mail eftersom det ändå bara är en envägskommunikation. Det kan ta allt från en halvtimme till hela mötestiden. Resten av tiden ska man hålla på med den senaste flugan, nåt nytt pedagogiskt projekt som nån fått för sig är fantastiskt bra men som bara innebär extra arbete för mig som lärare och som inte ger nåt vettigt ut i andra änden. Bäst var iaf när vi fick auskultera (besöka andras lektioner), det gav otroligt bra erfarenheter. Så påtvingade projekt, analyser, rapporter och annat liknande skit är väl det sämsta med yrket. Det låter fint att man ska kunna gå till rektor och säga ifrån sig uppgifter man inte hinner, resultatet blir att man får sämre löneförhöjning och ses på medlidsamt (eller med förakt) som nån skadeskjuten fågel om man inte orkar med alla krav.

Jag kommer aldrig mer jobba heltid som lärare som jag ser det nu.

Svar på tråden Yrke