• miselda

Hasan - associerar till..?

Vad tänker ni om ni hör eller ser namnet Hasan på en pojke? Religiöst? Neutralt? Vackert eller ej? Jag har läst någonstans att Hasan både är kristet (finns med i biblen?) och från england/skottland eller andra engelsktalande länder, vilket kanske kan passa bra om vi flyttar till australien (ungefär 50-50 chans just nu)

Associerar ni till något annat?

• Svar på tråden Hasan - associerar till..?
  • Linnie

Men det kan ju hända att det är jag och mina blattepolare som har en "rå" jargong? Ingen av dem har uttryckt att det skulle vara rasistiskt.

• Anonym (Hmm)
    Linnie skrev 2021-06-08 22:53:15 följande:
    Ordet "babbe" har jag bara sett på flashback och aldrig ens hört uttalas så skulle aldrig använda det, men nu var det ju inte det ordet du tog upp.

Blatte är väl ett helt "återtaget ord", det var från början nedsättande, men används nu blattar emellan och mellan svennar och blattar. Jämför med ordet bög, används bögar emellan och av ickebögar om bögar fast det från början var nedsättande. Men bögarna har återtagit det ordet och gjort det till ett allmänt vedertaget ord för homosexuella män.
    Blatte är väl på samma nivå som svenne eller lasse, eller ja, bög.

Du kan inte ens jämföra det med n-ordet!
    Jämföra med n....r eller ne..er?
    Icke-svennar är per automatik någon form av blatte - lite så...
  • Linnie
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-08 23:02:50 följande:
    Jämföra med n....r eller ne..er?
    Icke-svennar är per automatik någon form av blatte - lite så...
    Båda n-orden anses väl som lika fula? Fast kanske att den engelska (amerikanska) varianten är värre pga allt fruktansvärt som hänt i Sydafrika och USA, så tänker iaf jag.

Vilka som avses med "blattar" är ju lite oklart. Så jag lägger in en personlig fundering som uppkommit i takt med att jag skriver. Kan det vara vissa sydeuropeer, turkar, kurder, iranier och araber? Inte latinos, asiater?
    Skulle aldrig använda ordet blatte heller bland personer jag inte känner. Pga att folk tolkar in så fel ibland. jag är en sån som blir uppriktigt ledsen över att bli kallad rasist. Som tur är händer det inte ofta och aldrig utanför forum.

Men i denna tråd vågar man ju knappt spekulera utan att bli anklagad för att vara rasist (men forum är till för funderingar, spekulationer så jag gör det ändå) när det är det sista jag är. Men kommer alltid finnas folk som letar efter minsta möjliga kommentarer att gå i taket över och dessa människor mår oftast inte bra av det offerkofta-beteendet. Tänker just nu främst på Cissi Wallin som bråkat med folk/män i decennium och tolkat in precis vad som helst som kvinnoförtryck. hon har ju talat ut om hur dåligt hon egentligen mådde av det. Att bygga luftslott att bli rasande över är inte hälsosamt, även om hon visst "slogs" med all rätt ibland.
  • Linnie
    miselda skrev 2021-06-08 20:39:54 följande:
    Därför jag säger vad jag tycker och jag gömmer mig inte med anonym som du gör
    Du är ju också ny här. Anonym (allvar?) kanske har skrivit här i över tio år och detta forum är rätt litet så visst blir man mindre anonym då, just i familjelivs ankdamm. Många, inklusive mej själv skriver ofta väldigt personligt, avslöjar var i landet man bor, åsikter, ålder, familjeförhållanden osv, så har man skrivit här ett tag så är man mindre anonym.

Jag tänkte först vara anonym men eftersom jag då redan läst att du klagade på anonyma användare även om du själv är anonym (nu när du är ny iaf) så tänkte jag att jag inte skulle vara det eftersom det är din tråd. 

Jag svarar om du fortsätter att skriva, eller vill ha flera namnförslag. Men fick för mej att du inte ville skriva mer. Det bästa då är att bara sluta svara så självdör tråden även om vissa trådar lever vidare eftersom diskussionen lever vidare trots att trådstartaren lämnat. Inget av det är väl fel..

Men detta blir mitt sista inlägg om jag inte blir citerad. Och som sagt, lycka till med namn och bebisen
  • Anonym (allvar?)
    miselda skrev 2021-06-08 22:15:05 följande:
    Okej. Jag skäms inte om du undrar. 
    Synd. Varför antydde du att jag var rasist?
  • Anonym (allvar?)
    Ordet "babbe" har jag bara sett på flashback och aldrig ens hört uttalas så skulle aldrig använda det, men nu var det ju inte det ordet du tog upp.

Blatte är väl ett helt "återtaget ord", det var från början nedsättande, men används nu blattar emellan och mellan svennar och blattar. Jämför med ordet bög, används bögar emellan och av ickebögar om bögar fast det från början var nedsättande. Men bögarna har återtagit det ordet och gjort det till ett allmänt vedertaget ord för homosexuella män.

Jag förstår hur du menar, men jag tror att vi har väldigt olika uppfattningar om hur återtaget ordet 'blatte' är. Ingenting som säger att jag har rätt, dock.

Tack för svaret!
  • EnAnonumius
    miselda skrev 2021-06-08 09:51:31 följande:
    Jag reagerar på svenskars smygrasism. Jag kallar det så eftersom det postas lite nedvärderande kommentarer anonymt. Till exempel "babbe" vilket inte är så väldigt trevligt. Den som hade något hebreiskt i sitt användarnamn gjorde ju först narr av min fråga och de är det jag menar är typiskt för dessa människor. 
    Så du anser att det är okey med smygrasism när du står för den?

Utdrag från (ditt) inlägg #27:
    "Ser ut som hebreiskt, i så fall förklarar det ditt knepiga svar... "
    (slut citat)

Tycker det är smygrasism i den kommentaren faktiskt
    miselda skrev 2021-06-07 21:39:06 följande:
    Jag blir bara ledsen över två saker. Att folk är rasistiska och skriver sårade kommentarer och att alla verkar helt bortse från att kanske namnet stavat med ett s och inte två, kunnat vara annat än islamiskt/muslimskt

Ursäkta, det är väl knappast, de som svara, deras fel att namnen (med båda stavningar) har sitt ursprung i arabiska? Är det verkligen svårt för dig att ta till sig detta att folk kan ha mer kunskaper än dig om ett namns?

Sedan så anser ju jag att du skall se över din egna smygrasism innan du säger till andra att folk är rasistiska.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    miselda skrev 2021-06-08 20:39:10 följande:
    Aldrig i mitt liv. Har du tänkt smyga och gömma dig som rasist eller använda din vanliga konto?
    Det kommer från smygantisemitiske personen.

(Läs inlägg #27 för att se prov på TS smygantisemitiska sida).
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (E)

Ordet blatte är fortfarande väldigt nedsättande så man kan säkert använda det med sina närmaste invandrarvänner om de är ok med det, men absolut inte i generella sammanhang.
  • Anonym (Ankan)

Tänker på en man som är arab eller afrikan.

Svar på tråden Hasan - associerar till..?