• miselda

Hasan - associerar till..?

Vad tänker ni om ni hör eller ser namnet Hasan på en pojke? Religiöst? Neutralt? Vackert eller ej? Jag har läst någonstans att Hasan både är kristet (finns med i biblen?) och från england/skottland eller andra engelsktalande länder, vilket kanske kan passa bra om vi flyttar till australien (ungefär 50-50 chans just nu)

Associerar ni till något annat?

• Svar på tråden Hasan - associerar till..?
  • Anonym (XXX)

Det är ett helt och hållet muslimskt/arabiskt namn, det hör man ju bara på betoningen. Känns väldigt onödigt, om ni ska leva i Västerlandet. Skapar bara problem för barnet, som kommer att ses som mer främmande än om han skulle heta Adam eller Michael exempelvis. D.v.s. ett kristet namn. 

• miselda
    Flash Gordon skrev 2021-06-08 13:00:05 följande:
    Så du bor i Sverige men vill absolut inte för någonting i världen att ditt barn ska ha ett svenskt namn och du skriver om "dessa människor" när det handlar om judar ...

... och DU kallar svenskarna för smygrasister?

.
    Jag tror såhär. Rent krass så blir det nog bättre för ditt barn om du väljer ett namn som uppfattas som svenskt. Sedan kan det passa in i islam också. Gabriel, Mikael och Adam är tre förslag.

Väljer du att medvetet markera att ditt barn är muslim så kommer det (rätt eller fel) med all säkerhet att bli allt svårare för honom framöver.
    Aldrig i mitt liv. Jag sa innan att jag inte skulle välja något sånt namn.
    Linnie skrev 2021-06-08 13:36:10 följande:

Aydin, Rami och Adnan är ju också väldigt fina arabiska namn (vet inte om alla tre är just arabiska men de jag känt med dessa namn har varit kurder (de räknas inte som araber väl? Ber om ursäkt för min okunnighet..) eller kristna syrianer.

Ja dom var fina namn. Kurderna är inte araber. Dom tycker mer om sina traditioner som att festa och dansa.....
    Anonym (E) skrev 2021-06-08 13:13:47 följande:
    Vad är det för fel på Tors hammare...? Du klagar och skriker högt och brett om rasister i tråden, den som uttryckt nåt som helst rasistiskt är du själv, och nu visar du ännu fler fördomar. Riktigt många om man ska vara ärlig.
    Men vadå vad är det för fel på Tors hammare, du kan gissa själv kanske
  • miselda
    Linnie skrev 2021-06-08 13:04:42 följande:
    Tycker du att arabisk kultur är "rasistisk" eller dålig?
    Såklart jag tycker inte arabisk kultur är dålig eller rasistisk, vad är det för dum fråga
    Linnie skrev 2021-06-08 13:04:42 följande:
    Om du inte anser det, varför skulle fornnordisk kultur vara det?
    Därför jag har absolut ingenting med den där kulturen att göra. Den för mig är helt främmande. 
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-08 14:04:31 följande:
    Aldrig i mitt liv. Jag sa innan att jag inte skulle välja något sånt namn.

Ja dom var fina namn. Kurderna är inte araber. Dom tycker mer om sina traditioner som att festa och dansa.....

Så inte ens ett muslimskt namn som Adam, som också fungerar som svenskt namn, är du intresserad av. Det är så pass viktigt för dig att markera avstånd från det Sverige och svenska.

Varför vill man INTE att ens barn ska ha ett namn som passar i i det samhälle det lever i?

Och kurder gillar att dansa och festa. Judar är "dessa människor". Och en klassisk svensk tors-hammare är det "fel" på.

Och du kallar svenskarna för smygrasister?!
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • mari123

Jättejobbigt när man vill provocera fram rasism och liksom ingen nappar! 

• Anonym (E)
    miselda skrev 2021-06-08 14:04:31 följande:
    Det är du som är fördomsfull, kan inte DU berätta vad du anser är fel med den? Det var ändå du som drog upp den.
  • Anonym (Hassan)
    Flash Gordon skrev 2021-06-08 14:19:20 följande:

Så inte ens ett muslimskt namn som Adam, som också fungerar som svenskt namn, är du intresserad av. Det är så pass viktigt för dig att markera avstånd från det Sverige och svenska.

Varför vill man INTE att ens barn ska ha ett namn som passar i i det samhälle det lever i?

Och kurder gillar att dansa och festa. Judar är "dessa människor". Och en klassisk svensk tors-hammare är det "fel" på.

Och du kallar svenskarna för smygrasister?!

Jag tror inte ens namn som Adam hade funkat heller. Enligt min erfarenhet gillar många oavsett etnicitet att krångla till sina barns namn. För svenskar är det ovanliga stavningar, och för många utländska (trots att de är uppväxta i Sverige) vill de ha en mer unik stavning och väljer att stava så som det låter på arabiska. Det enkla Elias blir Ilyas, Josef blir Yosef, Yusuf, Jonas blir Yunus.

Dock vill de flesta ha namn man har koppling till, om det så är kultur eller religion. Inget konstigt att man inte vill ha ett fornnordiskt namn som arab. Det som är viktigt är dock att undvika namn som inte låter bra på svenska, men det innebär inte att man måste välja bort alla namn bara för att folk inte är vana vid dem. Man har ju börjat acceptera svenskar som namnger sina barn amerikanska namn trots noll koppling dit, så det är nog dags att börja acceptera utländska som namnger sina barn med namn från deras kultur.

Håller dock med om att ts kommentarer om andra grupper var riktigt onödiga.
  • Flash Gordon
    Anonym (Hassan) skrev 2021-06-08 14:32:28 följande:
    Jag tror inte ens namn som Adam hade funkat heller. Enligt min erfarenhet gillar många oavsett etnicitet att krångla till sina barns namn. För svenskar är det ovanliga stavningar, och för många utländska (trots att de är uppväxta i Sverige) vill de ha en mer unik stavning och väljer att stava så som det låter på arabiska. Det enkla Elias blir Ilyas, Josef blir Yosef, Yusuf, Jonas blir Yunus.

Dock vill de flesta ha namn man har koppling till, om det så är kultur eller religion. Inget konstigt att man inte vill ha ett fornnordiskt namn som arab. Det som är viktigt är dock att undvika namn som inte låter bra på svenska, men det innebär inte att man måste välja bort alla namn bara för att folk inte är vana vid dem. Man har ju börjat acceptera svenskar som namnger sina barn amerikanska namn trots noll koppling dit, så det är nog dags att börja acceptera utländska som namnger sina barn med namn från deras kultur.

Håller dock med om att ts kommentarer om andra grupper var riktigt onödiga.
    Elias. Tack. Bra förslag. En familj jag känner där en har muslimska rötter döpte sin son till Elias. Fungerar bland muslimerna. Fungerar bland svenskarna. Men så ville de att deras barn skulle passa in.

Ett svenskt namn behöver ju inte var ett fornnordiskt namn (även om jag tycker att TS ska döpa sin son till Balle) men när det finns namn som fungerar i bägge traditionerna - varför vill man då med flit markera avstånd från det samhälle man lever i?
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • mari123

FAST varför "Hasan"? Är inte "Hassan" mer vanligt? "Hasan" känns som "Bose, Nise, Kale.

• Anonym (Hassan)
    Flash Gordon skrev 2021-06-08 14:59:09 följande:

Elias. Tack. Bra förslag. En familj jag känner där en har muslimska rötter döpte sin son till Elias. Fungerar bland muslimerna. Fungerar bland svenskarna. Men så ville de att deras barn skulle passa in.

Ett svenskt namn behöver ju inte var ett fornnordiskt namn (även om jag tycker att TS ska döpa sin son till Balle) men när det finns namn som fungerar i bägge traditionerna - varför vill man då med flit markera avstånd från det samhälle man lever i?

Det är dock inte speciellt många flicknamn tillexempel som fungerar i bägge traditionerna, kommer nu på tre - hur hade det sett ut om alla tjejer från Mellanöstern boendes i Sverige skulle ha dessa namn?

Pojknamn desto fler, och då de hebreiska namnen som jag personligen tycker är väldigt fina. Håller med om att man bör underlätta för sina barn men när det inte finns många namn att välja mellan eller om man faktiskt tycker om namn som anses vara ovanliga (sålänge det inte blir konstigt i svenskan) i den svenska namnkulturen så får det vara så. Folk vänjer sig.. oftast spelar dessutom inte förnamnet någon roll när efternamnet skriker arabiskt.
Svar på tråden Hasan - associerar till..?