• Anonym (Ida)

    Chef berättade att människor skvallrat om mig

    Hej!

    Jag vill inte gå in på detaljer om vad som sades. Men min chef som jag får en stark känsla av att hon inte gillar mig kom in på mitt rum och berättade att människor pratar om mitt arbete bakom min rygg.

    Vidare säger hon: "Jag som chef får höra mycket"

    Hur skulle ni reagerat?

  • Svar på tråden Chef berättade att människor skvallrat om mig
  • Anonym (E)

    Prata med facket. Det där är mobbning, psykisk misshandel. Oavsett om det är sant eller inte så ska inte din chef komma in med den där attityden när hen berättar för dig. Har hen problem med hur du sköter ditt jobb så ska hen kunna ha en vuxen dialog om vad det är för klagomål som kommit fram.

  • Fiona M

    Vad skulle syftet vara att berätta?
    Antingen är det problem med ditt arbete, och då ska chefen ta DET med dig, eller så snackar andra skit, och då är det chefens ansvar att reda ut det med dem.

  • Anonym (Yxskaft)
    Anonym (Ida) skrev 2021-06-08 21:46:22 följande:

    Hej!

    Jag vill inte gå in på detaljer om vad som sades. Men min chef som jag får en stark känsla av att hon inte gillar mig kom in på mitt rum och berättade att människor pratar om mitt arbete bakom min rygg.

    Vidare säger hon: "Jag som chef får höra mycket"

    Hur skulle ni reagerat?


    Jag skulle ha sagt att ja, det skvallras mycket på detta jobb och tyvärr även om dig. Jag har fått höra så mycket skit att man fattar att inte ens hälften kan vara sant. Och så skulle ja ha skrattat högt. jag menar, om jag producerar ett högkvalitativt arbete så wtf kan dom säga liksom. 
  • Hyllemor

    Som tidigare i tråden har sagt. Ring facket direkt imorgon! Jag har också haft en chef som gjorde liknande. För mig hjälpte det att facket ringde upp henne (jag behövde inte ens vara med på samtalet i fråga.) och efter det blev det bättring. Det hade förvisso varit önskvärt om hon hade tagit mig till ett möte och förklarat varför hon agerade som hon gjorde, men nu gjorde hon inte det. Jag är i alla fall helt och hållet nöjd med att chefens beteende upphörde.

  • Nutid
    Anonym (Ida) skrev 2021-06-08 21:46:22 följande:

    Hej!

    Jag vill inte gå in på detaljer om vad som sades. Men min chef som jag får en stark känsla av att hon inte gillar mig kom in på mitt rum och berättade att människor pratar om mitt arbete bakom min rygg.

    Vidare säger hon: "Jag som chef får höra mycket"

    Hur skulle ni reagerat?


    Hej Ida, 
    Jag antar att du inte sa så mycket då men har tänkt på det efteråt,, så skulle nog jag regerat. 
    Då skulle jag nästa gång jag träffar chefen mellan fyra ögon fråga om hon har något att klaga på. Och framförallt att hon bryter någon annas förtroende genom att berätta för dig.

    Jag tar och fabulerar lite in i någon av dina kollegas roll i samtal med chefen.

    Chefen - Hur tycker du det går i projekt  A med byggande av ny mjukvara till B
    Kollegan- Det går så där, det är lite svårt att få fart på projektet, det är lite svårt att sortera in Ida:s program-delar i strukturen dels är hon ofta sen till deadline men  jag måste även anpassa grundprogammet rätt ofta för att det skall funka, jag anta att det beror på att hon mest har andvänt programspråk Q tidigare istället för F som vi använder här.

    Som jag ser detta ett rimligt samtal mellan en arbetstagare och en chef.
    Kollegan skulle kunna utrycka sig betydligt mer diplomatiskt. 

    Men att som chef utfrån nåt liknande ovan göra som din chef gör, är ju helt förkastligt.

    Det rätta handlande hade naturligtvis varit:
    1. Fråga dig, hur går det med programeringen i projekt A?
    du- jo det funkar men det är kämpigt att hinna med.
    2. Eftersom Q- är ett nytt spåk för finns det kort introduktions kurs angende Q på vårt företag är du intreserad av att gå den?
    3. Ett tips är att fråga Kollegan om hjälp, Hon är riktigt vass på Q och då får du också hjälp med att passa in det i grundprogramet
    3. behöver du mer tid för att hinna dina avsnitt.
  • Anonym (33)

    100% chans att ts inte är med i facket. Oftast när folk har problem på arbetsplatsen och ber om råd på forum beror det på att man inte är med i facket.

  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Ida) skrev 2021-06-08 21:46:22 följande:

    Hej!

    Jag vill inte gå in på detaljer om vad som sades. Men min chef som jag får en stark känsla av att hon inte gillar mig kom in på mitt rum och berättade att människor pratar om mitt arbete bakom min rygg.

    Vidare säger hon: "Jag som chef får höra mycket"

    Hur skulle ni reagerat?


    Det där är ett litet fulknep för kvinnor som vill jävlas med andra kvinnor. Kanske hade funkat på en man med, men de tänker oftast inte i flera steg som vi så effekten blir förmodligen inte alls lika "bra".

    När hon ger den lilla informationen att personer pratar bakom din rygg, och att hon fått höra mycket utan att avslöja vad som sagts, vem som sagt, hur många det gäller osv. Så är syftet att du skall oroa dig över det. Du får flera olika följdfrågor du inte har svår på och kommer säkert grubbla i flera dagar på vad hon kan ha menat.

    Syftet är just att du skall må så, och grubbla så. Sådant där tar med tiden på självkänslan och du blir nojig. Detta med en väldigt liten ansträngning från chefen,
  • Anonym (Kollegan)

    Jag hade frågat rakt ut vad hon menar.Påmind henne att du vill ha arbetsro och respekt på jobbet.

Svar på tråden Chef berättade att människor skvallrat om mig