Göra NIPT tidigt
Du kan inte göra nipt ännu, det är alldeles för tidigt. Där jag gjorde nipt var gränsen för att lämna blodprov att man var minst gången till 10+0.
Före det är det svårt att säkerställa att du verkligen återfinner "material" från fostret i mammans blod, vilket ju är det som analyseras.
Har man inte gjort ett UL innan så utförs också ett UL i samband med NIPT för att fastställa hur långt gången man är.
Det behövde inte jag då jag gjort ett UL i v 7+3 samt även hann göra KUB-ultraljudet innan jag gjorde nipt, och båda dessa beräknade fostret till exakt samma dag.
Om jag blev gravid igen så skulle jag:
*göra ett UL i vecka 8 för att se så att fostret lever, växer på rätt ställe och mäter till rätt datum
*göra KUB-ultraljudet men egentligen avstå själva beräkningen för den kan ge mer oro än vad den ger trygghet i det läget
*göra nipt
Och sen invänta RUL förstås. Och självklart med reservation för att det finns tusen och åter tusen sjukdomar, tillstånd och annat som kan drabba en själv under graviditeten eller det barn man väntar. Det finns inga garantier, inte ens efter att barnet är fött.