Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 09:55:21 följande:
Ja, just nu känns det ju lite sent att kontakta skolan eftersom sommarlovet står för dörren och betygen är satta. Funderar på det där att man ska engagera sig i barnens skolgång. Det låter ju jättebra, men vad konkret menar du att jag ska göra? Jag har också ett jobb att sköta. Vad är det meningen med att jag ska klara av att lära barnen på kvällarna som skolan misslyckats med under en hel skoldag? Om ett barn går i skolan en hel termin, är närvarande m.m., men ändå inte lyckas lära sig något. Hur kan man då lasta mig som förälder för det? Hur tänker du där?
Men jag tycker att du låter väldigt oengagerad. Så mitt konkreta tips är att ta reda på veckans läxor och kommande prov via veckobrev. Gå igenom det gemensamt som en kort 5-min rutin och sedan stämma av, hur känns det inför X på torsdag, är du redo för förhör/kommit till sidan x i boken, eller vad det nu är. Har du lite tid över kan du ju höra om du ska förhöra något eller så.
Tänker att bara det att du vet att det är prov, förhör eller förväntad framdrift i ex matteboken så har du möjlighet att åtminstode påminna och sedan följa upp.