• zeldisen34

    Plussa sent?

    Hej!

    Jag och sambon påbörjade bebisverkstad nu i våras. Visst, man får ge det några månader innan det tar sig tänkte vi. Haft "mens" som vanligt senaste månaderna, dock betydligt sparsammare, men ändå vanlig mensvärk. Och nu senaste veckorna har jag fått enorm sexlust så ett 5e försök att få barn kändes inte som några större problem ur det perspektivet.

    Testat med säkert 10 graviditetstester negativt, dessa utspridda över en 4-5 månaders period. Senast jag var gravid plussade jag 2 dagar efter BIM.

    Haft ömma bröst i över 2 månader och ovanligt sparsam mens, fick höra att det berodde på hormonell obalans av mödravården. Och att jag nog hade för kraftig barnlängtan som jag kände symptom - tänkte då att det är min hjärna som spökar. Det var omöjligt att både ha negativa graviditetstester och "mens" och samtidigt var gravid fick jag höra.

    Till problemet. Jag började SE gravid ut för ca 4 veckor sen. Tänkte att det berodde på hormonell obalans. Men för 2 veckor sen kunde jag känna som en hård boll ovanför blygdbenet - denna blir bara större med för varje dag känns det som. Ringde då och undrade om det kunde vara en cysta. Hur som så fick jag till slut komma in på undersökning, där det visar att jag är gravid och de sa att jag borde vara i 4-5e månaden! Detta gav mig panik.

    Jag är så ledsen och bara gråter just nu, självklart vill jag ha barn. Men jag har tagit ibumetin mot mensvärken då jag haft blödningar - ska in på extra kontroller pga det nu. Inte ätit folsyratabletter. Ätit a-vitamin tillskott, tonfisk mm. Är så orolig att jag skadat barnet.

    Ska in på nytt ultraljud på tisdag nästa vecka. Men är så orolig, kan de ens se om jag skadat barnet på ett ultraljud? Är arg på mig själv, jag borde förstått. Men jag har haft så vaga symptom så jag litade på 12 negativa graviditetstest.

    Har någon varit i liknande sits? Vet inte var jag ska ta vägen. Besviken på graviditetstesterna, bemötandet av vården och även på mig själv nu...

  • Svar på tråden Plussa sent?
  • zeldisen34

    Kan tillägga att jag varit gravid en gång tidigare. Testade positivt första gången jag testade. Hade kraftigt illamående från v6. Humörsvängningar, lite ömma bröst, inte en enda blödning över huvudtaget. Finnar på ryggen o ansiktet och torrt hår. Första trimestern.

    Denna har varit totalt olik. Lugn som en filbunke, avslappnad och lycklig. Blödningar och mensvärk regelbundet då mensen borde dykt upp. Inte en enda finne, håret är glansigt och mjukt. Och såklart negativt på varenda grav-test. Anade verkligen inte att jag redan var gravid förrän jag kände hur det kittlade i magen, fick panik då. För vet sen förra graviditeten att jag kände i magen när det gått ett bra tag.

  • Anonym (V)

    Garantis!

    Det enda jag skulle oroa mig över i ditt läge är ibumiten. Ich även den bör inte vara någon fara.

    Enligt FASS skall man inte äta detta de tre sista månaderna, innan dess under inrådan av läkare så jag tror du kan vara lugn även när det gäller detta.

    Stort lycka till!

  • zeldisen34
    Anonym (V) skrev 2021-06-09 20:49:10 följande:

    Garantis!

    Det enda jag skulle oroa mig över i ditt läge är ibumiten. Ich även den bör inte vara någon fara.

    Enligt FASS skall man inte äta detta de tre sista månaderna, innan dess under inrådan av läkare så jag tror du kan vara lugn även när det gäller detta.

    Stort lycka till!


    Tack <3

    Okej, ja just ibumetinen är jag orolig över... har huvudvärk nu men tar alvedon mot den, som inte hjälper alls lika bra. Enligt barnmorskan kunde ibumetin ge hjärtproblem hos barnet, detta fick ju mig att nästan trilla av stolen....

    Kanske var nån mening med att gå runt lycklig och ovetandes gravid första veckorna. Direkt jag vet att jag är gravid startar ju oron om att äta och leva så hälsosamt som möjligt...
  • Anonym (V)
    zeldisen34 skrev 2021-06-09 20:59:18 följande:

    Tack <3

    Okej, ja just ibumetinen är jag orolig över... har huvudvärk nu men tar alvedon mot den, som inte hjälper alls lika bra. Enligt barnmorskan kunde ibumetin ge hjärtproblem hos barnet, detta fick ju mig att nästan trilla av stolen....

    Kanske var nån mening med att gå runt lycklig och ovetandes gravid första veckorna. Direkt jag vet att jag är gravid startar ju oron om att äta och leva så hälsosamt som möjligt...


    Som sagt. Jag tror inte något av detta är någon fara. Är ditt ultraljud snart? Så att du slipper oroa dig länge?
  • zeldisen34
    Anonym (V) skrev 2021-06-09 21:01:10 följande:

    Som sagt. Jag tror inte något av detta är någon fara. Är ditt ultraljud snart? Så att du slipper oroa dig länge?


    Tack, hoppas verkligen det. Jag fick först tid på tisdag nästa vecka :/ så det känns ju som en evighet bort. Allt har varit så märkligt denna gång, kan inte klaga då jag mått oerhört bra på så sätt. Men man vill ju gärna veta om man är gravid på något sätt
  • Anonym (V)
    zeldisen34 skrev 2021-06-09 21:05:56 följande:

    Tack, hoppas verkligen det. Jag fick först tid på tisdag nästa vecka :/ så det känns ju som en evighet bort. Allt har varit så märkligt denna gång, kan inte klaga då jag mått oerhört bra på så sätt. Men man vill ju gärna veta om man är gravid på något sätt


    Jo jag förstår det, hoppas att ni hinner landa och förstå detta innan bebisen kommer.

    Det finns ingen privat klinik du kan boka på nästa vecka?
  • Anonym (Vera)

    Det är fortfarande bara en liten, liten risk för skador på barnet. Alla de rekommendationer som vi har i Sverige, är för att ta det säkra före det osäkra. Med största sannolikhet väntar du ett friskt barn. Och om barnet mot förmodan skulle ha någon skada/missbildning så är det ändå troligtvis beroende på genetik.

    Grattis till graviditeten!

  • Anonym (M)

    Jag tycker inte du ska ha något dålig samvete. Du har ju gjort ditt bästa för att ta reda på om du är gravid eller inte så det är ju inte ditt fel att testen visade negativt och att du hade regelbundna blödningar. Du kunde ju omöjligt veta att du redan var gravid då. Vi gör det bästa av den information vi har och den infon du hade var att du inte var gravid och därför tog dom val du tog. Det finns ju dom som inte vetat att dom var gravida förrän dom är fullt gångna och fött ett friskt barn. Det är säkert ett friskt barn du bär på så du behöver nog inte oroa dig så mycket :)

  • zeldisen34

    Tack, vad gulliga ni är <3

    Uppdaterar på tisdag efter ultraljudet. Känns som en evighet kvar. Inte kollat privata gyn, har ingen koll på vilka som finns där jag bor...

    Jätteorolig om det är något som hänt barnet eller om den inte fått rätt näring. Men hoppas för allt i världen att allt kommer se bra ut.

    Tusen tack för ert fina stöd

  • Anonym (T)
    zeldisen34 skrev 2021-06-10 23:48:08 följande:

    Tack, vad gulliga ni är <3

    Uppdaterar på tisdag efter ultraljudet. Känns som en evighet kvar. Inte kollat privata gyn, har ingen koll på vilka som finns där jag bor...

    Jätteorolig om det är något som hänt barnet eller om den inte fått rätt näring. Men hoppas för allt i världen att allt kommer se bra ut.

    Tusen tack för ert fina stöd


    Hur har det gått? 
  • zeldisen34

    Uppdaterar..

    Allt ser bra på ultraljudet. Men kan ändå inte låta bli att oroa mig. Ville inte tjata ihjäl de på mottagningen heller, kändes som att jag var nära att göra det. Enligt läkaren så påverkade inte ibumetin något i början.

    Man är ju orolig som det är som gravid. Tänker bara spontant att det inte går att se så mycket på ultraljud. Nåja, bebisen mår inte bättre av att jag oroar mig..

    Kram på er

  • Anonym (Vera)
    zeldisen34 skrev 2021-06-15 17:49:38 följande:

    Uppdaterar..

    Allt ser bra på ultraljudet. Men kan ändå inte låta bli att oroa mig. Ville inte tjata ihjäl de på mottagningen heller, kändes som att jag var nära att göra det. Enligt läkaren så påverkade inte ibumetin något i början.

    Man är ju orolig som det är som gravid. Tänker bara spontant att det inte går att se så mycket på ultraljud. Nåja, bebisen mår inte bättre av att jag oroar mig..

    Kram på er


    Så skönt! Dagens ultraljud ser det mesta.

    Jag tror att de är vana vid tjatiga gravida. Jag var själv på ultraljud i dagarna och frågade om alla möjliga missbildningar som finns i släkten: hästskonjure, diafragmabrock, polydaktyli, mikrocefali? Jag fick till svar att barnet med säkerhet inte har något av dessa missbildningar. De hittade inget annat fel heller.

    Stort grattis igen till graviditeten.
Svar på tråden Plussa sent?