• Anonym (Mirra)

    Hjälp ang semester och exman

    Mitt ex var med en kvinna i 6 mån innan det tog slut, ena barnet gillade inte henne men det tog slut av andra anledningar

    2 veckor efter det träffar han en ny som han bara har pratat med i tel och träffat en gång....barnen har aldrig träffat denna kvinna

    Nu vill han att ena barnet, den nya och hennes barn ska åka på semester.

    Barnet berättade detta till mig och sa att då vill inte barnet åka men pappa tycker att han har rätt att göra som han vill och han måste tänka på sig själv också.

  • Svar på tråden Hjälp ang semester och exman
  • Anonym (Stina)
    Tow2Mater skrev 2021-06-14 04:05:15 följande:

    Om jag träffat dem en gång och ska flytta ihop med dem om några månader så skulle det vara ett bra sätt att lära kanna dem ja.


    Låt oss utveckla detta. Du svarar väldigt svepande. Skulle du planera en semester det första du gör med en människa du nyss fått kontakt med och som du träffat en gång och talat i telefon med en gång? Skulle du dessutom planera att ta med era olika barn på denna semester? Jag skulle säga att det låter rätt extremt.
  • Anonym (Stina)
    Tow2Mater skrev 2021-06-14 04:08:05 följande:

    Och har faktist bott i stuga och delat rum med människor jag aldrig träffat tidigare, flera ggr t o m.


    Har du planerat en hel resa med dessa för dig helt okända människor? Där du inte bara delar stuga någon natt utan fyller bilen med alla era barn och sedan delar rum och säng i en vecka? Har du verkligen gjort något ens liknande? Jag måste säga att det låter fullkomligt desperat. Som någon som inte kan resa själv och måste hänga upp semesterplanerna på en partner och därför tar första bästa.
  • Anonym (Trångt på flera sätt)

    Nu verkar ju problemet med semestern överskuggas av boendefrågan. Vill han alltså att bägge barnen ska bo heltid hos dig? Vad vill ungdomarna själva? Vad vill du?

    Det är ju säkert så att dina ungdomar ifrågasätter både semesterplanerna och idén om att flytta ihop till hösten. De är nog inte så entusiastiska inför att bli påtvingade en främmande kvinna och hennes treåring. Alltså blir det bråk och ditt ex reagerar impulsivt.

    Vad är det du ska prata med familjerätten om?

  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-13 19:50:24 följande:

    Då han haft sina båda barn hela helgen har jag fått förmedla under flertal bråk och är helt slut, idag hade han tydligen bestämt att det äldre barnet inte ska vara hos honom överhuvudtaget, fick åka och hämta fulla flyttlådor och det blev ett stort bråk av det hela.

    Orkar verkligen inte mer, nu ska barnet bara vara hos mig var han bestämt.... Måste kontakta familjerätten imorgon igen


    Lika bra att få på papper var barnen ska bo. Jag tycker han verkar väldigt omogen i sitt tänkande, både kring relationen, semestern och nu slänger han ut sitt eget barn. Riktigt lågt!
  • Anonym (Mirra)
    Anonym (Trångt på flera sätt) skrev 2021-06-14 11:50:08 följande:

    Nu verkar ju problemet med semestern överskuggas av boendefrågan. Vill han alltså att bägge barnen ska bo heltid hos dig? Vad vill ungdomarna själva? Vad vill du?

    Det är ju säkert så att dina ungdomar ifrågasätter både semesterplanerna och idén om att flytta ihop till hösten. De är nog inte så entusiastiska inför att bli påtvingade en främmande kvinna och hennes treåring. Alltså blir det bråk och ditt ex reagerar impulsivt.

    Vad är det du ska prata med familjerätten om?


    Vad jag ska prata med familjerätten om?

    Hela situationen skulle jag tro då han inte ser till barnens bästa
  • Anonym (Trångt på flera sätt)

    Ja men vad hoppas du att ett samtal med Familjerätten ska leda till? Precis som du säger visar både semesterplanerna och den snabba hopflytten att han tänker på ditt eget bästa. Det har han ju också sagt i ett samtal. Och nu i helgen har det varit flera bråk mellan pappan och en el bägge ungdomarna. Vad hoppas du Familjerätten ska kunna åstadkomma?

    Vad vill ungdomarna? Är de ledsna, arga? Känner de sig övergivna? De behöver nog prata mycket med både fig och kanske en professionell person.

  • Anonym (Mirra)
    Anonym (Trångt på flera sätt) skrev 2021-06-14 13:58:59 följande:

    Ja men vad hoppas du att ett samtal med Familjerätten ska leda till? Precis som du säger visar både semesterplanerna och den snabba hopflytten att han tänker på ditt eget bästa. Det har han ju också sagt i ett samtal. Och nu i helgen har det varit flera bråk mellan pappan och en el bägge ungdomarna. Vad hoppas du Familjerätten ska kunna åstadkomma?

    Vad vill ungdomarna? Är de ledsna, arga? Känner de sig övergivna? De behöver nog prata mycket med både fig och kanske en professionell person.


    Han bryter överenskommelsen vi har om att han och ena barnet ska åka iväg själva och att han skulle ha båda barnen varannan helg.

    Barnet som blev utslängd känner sig åsidosatt helt enkelt och inte välkommet alls då pappas sa att nu ska jag göra iordning ditt rum för dom andra barnen

    Inte ok tycker jag

    Jag pratar med barnen och lyssnar på deras åsikter men varken jag eller dom kommer fram till pappan att han ska börja tänka på hur mycket det påverkar båda barnen

    Man behöver tänka på sig själv som förälder också men man ska fortsätta sätta barnen i första hand och lyssna på dom.... Och inte göra en sådan drastiskt grej
  • ventilera mera
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-14 14:06:35 följande:
    Han bryter överenskommelsen vi har om att han och ena barnet ska åka iväg själva och att han skulle ha båda barnen varannan helg.

    Barnet som blev utslängd känner sig åsidosatt helt enkelt och inte välkommet alls då pappas sa att nu ska jag göra iordning ditt rum för dom andra barnen

    Inte ok tycker jag

    Jag pratar med barnen och lyssnar på deras åsikter men varken jag eller dom kommer fram till pappan att han ska börja tänka på hur mycket det påverkar båda barnen

    Man behöver tänka på sig själv som förälder också men man ska fortsätta sätta barnen i första hand och lyssna på dom.... Och inte göra en sådan drastiskt grej
    "Dum i huvudet"... tänkte jag först. Ända tills jag läste det sista, eller det andra stycket då. Vilket j ä v l a as. Dum i huvudet räcker INTE. 
    Så gör man fan inte mot sina barn.
    Se till att få boendet på båda, och underhåll och hela skiten. För honom bör de faktiskt inte vara med förrän han har vuxit upp och slutat att bete sig som en egoistisk gris.
  • Tow2Mater
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-14 08:53:51 följande:
    Låt oss utveckla detta. Du svarar väldigt svepande. Skulle du planera en semester det första du gör med en människa du nyss fått kontakt med och som du träffat en gång och talat i telefon med en gång? Skulle du dessutom planera att ta med era olika barn på denna semester? Jag skulle säga att det låter rätt extremt.
    Jag skulle inte flytta ihop men någon jag träffat En gång. Ska man lära känna någon anser jag fortfarande en resa tillsammans kan vara ett bra sätt ja. Extremt?  Behover inte vara värre än att träffa en annan familj vid en hotelpool, om man kan modifiera t ex boendet om det inte fungerar.
  • Anonym (Stina)
    Tow2Mater skrev 2021-06-14 14:30:17 följande:

    Jag skulle inte flytta ihop men någon jag träffat En gång. Ska man lära känna någon anser jag fortfarande en resa tillsammans kan vara ett bra sätt ja. Extremt?  Behover inte vara värre än att träffa en annan familj vid en hotelpool, om man kan modifiera t ex boendet om det inte fungerar.


    Ok, jag tror du och TS ex är rätt ovanliga då.

    De flesta skulle väl känna att det är för många osäkra variabler för att boka en familjeresa med någon man träffat en enda gång. Som kvinna skulle jag dessutom ha osäkerhetsfaktorn Man att hantera. Han skulle kunna visa sig missbruka, supa, bete sig aggressivt och då sitter man rätt illa till med barn man har ansvar för dessutom. Vilken person som helst skulle också kunna inse att det här var en rätt trist eller knepig människa och tja, vill man ta den risken själv så är det väl en sak men att bjuda in ungarna till en vecka av första dejten?

    Nä, TS ex verkar hur som helst inte ens intresserad av att ha med båda barnen längre. Mycket märkliga prioriteringar.
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2021-06-14 14:30:17 följande:
    Jag skulle inte flytta ihop men någon jag träffat En gång. Ska man lära känna någon anser jag fortfarande en resa tillsammans kan vara ett bra sätt ja. Extremt?  Behover inte vara värre än att träffa en annan familj vid en hotelpool, om man kan modifiera t ex boendet om det inte fungerar.
    +1
  • Anonym (sss)
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-14 14:06:35 följande:
    Han bryter överenskommelsen vi har om att han och ena barnet ska åka iväg själva och att han skulle ha båda barnen varannan helg.

    Barnet som blev utslängd känner sig åsidosatt helt enkelt och inte välkommet alls då pappas sa att nu ska jag göra iordning ditt rum för dom andra barnen

    Inte ok tycker jag

    Jag pratar med barnen och lyssnar på deras åsikter men varken jag eller dom kommer fram till pappan att han ska börja tänka på hur mycket det påverkar båda barnen

    Man behöver tänka på sig själv som förälder också men man ska fortsätta sätta barnen i första hand och lyssna på dom.... Och inte göra en sådan drastiskt grej
    Det här leder till att han i princip förlorar sina barn. Han fattar det nog inte nu men det är ju så att de knappast kommer vara så intresserade av att umgås med pappsen sen, speciellt inte det äldsta barnet. 

    När det tar slut med hans nya så kommer han kanske försöka bli förlåten, men det är inte säkert att barnen är intresserade då. 
    Tyvärr hans val. Bra att du tar det på familjerätten så att det åtminstone är känt av fler än bara av dig. 
  • Anonym (Trångt på flera sätt)

    Jag tror knappast Familjerätten kan få honom att ändra sin attityd. Han verkar tänka enbart på sitt eget och struntar i att han sårar barnet.

    Det är för mig lite oklart om det gäller den ungdom som enl er överenskommelse skulle bo hos pappan men oavsett tror jag att det landar i att bägge ungdomarna vill bo hos dig. Är det en bra lösning? För dig, för ungdomarna?

  • Anonym (A)
    Anonym (Trångt på flera sätt) skrev 2021-06-17 08:25:50 följande:
    Jag tror knappast Familjerätten kan få honom att ändra sin attityd. Han verkar tänka enbart på sitt eget och struntar i att han sårar barnet.

    Det är för mig lite oklart om det gäller den ungdom som enl er överenskommelse skulle bo hos pappan men oavsett tror jag att det landar i att bägge ungdomarna vill bo hos dig. Är det en bra lösning? För dig, för ungdomarna?
    Håller med
  • Anonym (Mirra)
    Anonym (Trångt på flera sätt) skrev 2021-06-17 08:25:50 följande:

    Jag tror knappast Familjerätten kan få honom att ändra sin attityd. Han verkar tänka enbart på sitt eget och struntar i att han sårar barnet.

    Det är för mig lite oklart om det gäller den ungdom som enl er överenskommelse skulle bo hos pappan men oavsett tror jag att det landar i att bägge ungdomarna vill bo hos dig. Är det en bra lösning? För dig, för ungdomarna?


    Jag är medveten om att familjerätten inte kan ändra på han men jag ville bara få lite klarhet i att han inte vill längre att äldsta barnet ska vara hos honom överhuvudtaget, ställde in flyttlådor och sa att han måste packa sina grejer och han måste göra plats till hennes barn

    Annars måste dom dela rum.

    vi kom överens om att det äldre barnet skulle bo hos mig som han redan gjort sen en månad tillbaka och vi skulle ha båda barnen varannan helg

    Han bryter överenskommelsen
  • Anonym (Trångt på flera sätt)

    Aha, det är det äldre barnet som bor mestadels hos dig som blir totalt utkastad från pappans hem. Och för att ett annat barn behöver rummet. Fruktansvärt okänsligt!!!

    Kan du stötta ungdomen eller tror du att det behövs professionell hjälp?

    Vad tycker det yngre barnet om flyttplaner och det äldre syskonets uteslutning? Vill han/hon bo kvar hos pappan?

    Och vad säger familjerätten?

Svar på tråden Hjälp ang semester och exman