• Fri 11 Jun 2021 08:57
    1198 visningar
    20 svar
    20
    1198

    Vad hjälper verkligen mot myggor?

    Jag har fått mig ungefär 50 stycken myggbett när jag tränade utomhus en kväll och jag är ganska känslig mot sånt. Dvs. det blir små bulor som kliar och man står knappt ut.

    Jag var på apoteket och köpte Xylocain-salva. Det var det som verkade den bästa optionen. Det hjälper något men jag hade ändå svårt att sova. Det verkar som om man inte får använda den oftare än tre gånger per dygn och det räcker egentligen inte heller.

    Det som brukar hjälpa mig är faktiskt att klia upp dem. Kanske giftet går ur då? Har ni tips, erfarenheter? Även förebyggande (jag har köpt något till det också, men inte testat än). 

  • Svar på tråden Vad hjälper verkligen mot myggor?
  • Fri 11 Jun 2021 10:41
    #1

    Kylbalsam tycker jag defenitivt lindrar bäst.

  • Fri 11 Jun 2021 16:34
    #2

    Jag provade idag också ett medel som skulle hålla borta myggen, men jag fick astmabesvär, det luktade så mycket. 

    Jo, kylgel är säkert bra. Vi har något liknande på jobbet - desinficerande medel, det kyler faktiskt också. 

  • Fri 11 Jun 2021 16:59
    #3
    +1

    Receptfritt antihistamin är överlägset mot "myggfeber", när man fått många bett.

    Spring och köp!


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Fri 11 Jun 2021 17:02
    #4
    Themis skrev 2021-06-11 16:59:48 följande:

    Receptfritt antihistamin är överlägset mot "myggfeber", när man fått många bett.

    Spring och köp!


    Tack för tipset!  Menar du som salva, eller? Hur starkt ska det vara då? 
  • Fri 11 Jun 2021 17:06
    #5
    AndreaBD skrev 2021-06-11 17:02:59 följande:
    Tack för tipset!  Menar du som salva, eller? Hur starkt ska det vara då? 
    Nej,vanliga pollenallergitabletter, Clarityn t.ex.

    De dämpar hudklådan och hindrar kroppens immunförsvar att gå bananas på dels mygggiftet och dels det främmande protein som kommer in med myggans saliv för att den ofta har bitit på annat levande innan den högg in på dig.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Fri 11 Jun 2021 17:07
    #6
    Themis skrev 2021-06-11 17:06:18 följande:
    Nej,vanliga pollenallergitabletter, Clarityn t.ex.

    De dämpar hudklådan och hindrar kroppens immunförsvar att gå bananas på dels mygggiftet och dels det främmande protein som kommer in med myggans saliv för att den ofta har bitit på annat levande innan den högg in på dig.
    Dem tar jag redan. 
  • Fri 11 Jun 2021 17:09
    #7

    Värme är det absolut bästa för att behandla myggbett med. Myggans gift förstörs av värme och det slutar klia i samma sekund. Det finns speciella värmestavar som drivs med batteri men man kan också värma en sked i kokande vatten och lägga på myggbettet.

  • Fri 11 Jun 2021 17:14
    #8
    AndreaBD skrev 2021-06-11 17:07:00 följande:
    Dem tar jag redan. 
    Okej, många vet inte att man kan göra det, och man kan även ta mer än en tablett/dygn om man har mycket besvär. Jag har tagit dubbel dagsdos i flera månader precis pga andra allergiska problem. 

    Om du vill kan du prova en tablett var 12e timme om det hjälper bättre.

    (Det finns de som har ordinerat 4 tabletter/dygn så det är inget konstigt, men man ska inte vräka i då utan trappa upp och ner med några dagars mellanrum innan ändring)

    Men annars är det väl tillbaka till de gamla husmorstipsen- kallduschar vid behov och innan sängdags och sov så lättklädd som möjligt, för att det lugnar huden.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Fri 11 Jun 2021 17:36
    #9
    Sockerikaffet skrev 2021-06-11 17:09:41 följande:

    Värme är det absolut bästa för att behandla myggbett med. Myggans gift förstörs av värme och det slutar klia i samma sekund. Det finns speciella värmestavar som drivs med batteri men man kan också värma en sked i kokande vatten och lägga på myggbettet.


    Hmm.... jag ska prova det. Även om det låter helt fel. Det brukar ju funka med kyla. Men jag ska prova. 
  • Fri 11 Jun 2021 17:37
    #10
    Themis skrev 2021-06-11 17:14:54 följande:
    Okej, många vet inte att man kan göra det, och man kan även ta mer än en tablett/dygn om man har mycket besvär. Jag har tagit dubbel dagsdos i flera månader precis pga andra allergiska problem. 

    Om du vill kan du prova en tablett var 12e timme om det hjälper bättre.

    (Det finns de som har ordinerat 4 tabletter/dygn så det är inget konstigt, men man ska inte vräka i då utan trappa upp och ner med några dagars mellanrum innan ändring)

    Men annars är det väl tillbaka till de gamla husmorstipsen- kallduschar vid behov och innan sängdags och sov så lättklädd som möjligt, för att det lugnar huden.
    Okej.
  • Fri 11 Jun 2021 18:52
    #11

    Jag har en thermacell med mig när jag går ut. Aktiverar den ca 20 min före. Blir som en skyddande bubbla omkring dig. Se till att ha reservplatta och ny gasflaska med ifall du är borta länge. När vi grillar lägger vi flera sådana omkring oss. Mycket effektivt trots mitt namn haha

  • Fri 11 Jun 2021 18:57
    #12

    Kan du hitta något med ammoniak i hjälper det bra mot kliandet.

  • Fri 11 Jun 2021 22:28
    #13
    Tow2Mater skrev 2021-06-11 18:57:46 följande:

    Kan du hitta något med ammoniak i hjälper det bra mot kliandet.


    Jag tror inte vi har, men sedan tror jag inte heller att det är hälsosamt..... ? 
  • Fri 11 Jun 2021 23:44
    #14

    ÄTTIKA!

    Helst riktig ättika (24%), men annars ättikssprit (12%).


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Fri 11 Jun 2021 23:50
    #15

    Ja, just det, en annan grej som funkar bra här är Vetramil, som egentligen är till hundar. 


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Sat 12 Jun 2021 01:59
    #16
    AndreaBD skrev 2021-06-11 22:28:15 följande:
    Jag tror inte vi har, men sedan tror jag inte heller att det är hälsosamt..... ? 
    klia då
  • Sat 12 Jun 2021 10:16
    #17
    Aniiee skrev 2021-06-11 23:44:13 följande:

    ÄTTIKA!

    Helst riktig ättika (24%), men annars ättikssprit (12%).


    Okej...... jag ska kolla om vi har det. Det som jag har märkt nu som faktiskt också hjälper är en handdesinfektionsmedel som vi har på jobbet. Har tagit med mig hem den (och innan någon påpekar något nu..... chefen har inget emot det). 
  • Sat 12 Jun 2021 21:01
    #18

    Brukar ta salubrin. Det hjälper, men inte skönt om man råkat klösa sönder nåt myggbett...

  • Sun 13 Jun 2021 12:09
    #19
    norrlandsflicka skrev 2021-06-12 21:01:28 följande:

    Brukar ta salubrin. Det hjälper, men inte skönt om man råkat klösa sönder nåt myggbett...


    Hmmm... det kan tänkas fungera. Funkar antagligen ungefär som handdesinfektionsmedlet som jag använder mest nu. 
  • Sun 13 Jun 2021 12:16
    #20
    Tow2Mater skrev 2021-06-12 01:59:50 följande:
    klia då
    På dagarna kan man klia, på nätterna stör det sömnen. Men allvarligt, jag tror jag har fått en ganska bra överblick nu, vilka substanser som kan vara bra - alkohol, ättika, även anti-histaminer och kanske kortison. Ammoniak kan jag också titta på närmare, men jag är tveksam att ha det på hyn. 
Svar på tråden Vad hjälper verkligen mot myggor?