• Anonym (Ts)

Billig picknickmat?

Hej alla ekonomiska familjelivare!

Nu har vi ett långt sommarlov framför oss, förhoppningsvis med många soliga dagar. Om det blir som förra året blir det många långa dagar på stranden men picknickmat kan bli ganska dyrt i längden.

Vill gärna ha alla era tips på billig och smidig lunchmat att ta med ut på utflykt!

• Svar på tråden Billig picknickmat?
  • Anonym (tilde)

Riskaka och morot:)

• Anonym (Ulrika)

Grejen är att undvika allt som är portionsförpackat eller tänkt som utflyktsmat, tex. Risifrutti, Festis, småpåsar med minimorötter, osv.

"Lyxa till det" genom att vara planerad och genomtänkt istället. Ha en fin picnicfilt och kylväska, färgglada (flergångs) muggar/tallrikar/burkar. 

Här kommer lite osorterade tips:
    Frukt och grönsaker skurna i bitar. (mycket roligare än ett helt äpple...)
    Pastasallad
    Frys vattenflaskor och ha som kylklamp/dryck
    Gör en stor sats pannkakor, rulla och frys med lagom många i varje burk, så du har i reserv.
    Plockmat som köttbullar, ostbitar, grönsaksbitar, körsbärstomater, stekt halloumi, 
    Kokta ägg

• Glinda från Oz

Det här är en persisk potatissallad som jag tycker är jättegod och lite roligare än vanlig potatissallad. 

4-6 portioner 

3 fasta potatisar (ca 400 gram) 
    500 gram vitkål 
    3 hårdkokta ägg
    2 saltgurkor
    1 burk kidneybönor (400 gram)

dressing
    2 dl turkisk yoghurt 
    1 dl majonnäs (jag skippar majonnäsen och tar 3 dö turkisk yoghurt istället) 
    1 msk pressad lime
    1 tsk salt 
    1 krm svartpeppar 
    1 granatäpple 
    körsbärstomater till garnering 

1. Koka potatisen och låt den svalna. Skala och tärna den. 

2. Strimla kålen förhand eller i matberedare. Skär ägg och gurka i små tärningar. 

3. Spola hastigt av bönorna i kallt vatten och låt dem rinna av. Blanda kål, bönor, potatis, ägg, granatäpple och gurkan. 

4. Rör ihop dressingen och vänd ner den i kålblandningen. Ställ kallt i minst två timmar före serveringen. Garnera med körsbärstomater. 

• Anonym (Bibban)
    Anonym (???) skrev 2021-06-12 21:24:40 följande:

Här är något jag har missat: varför en skvätt vin i? 

För att det är gott. :)
  • Anonym (Bibban)
    Glinda från Oz skrev 2021-06-13 09:11:49 följande:

Det här är en persisk potatissallad som jag tycker är jättegod och lite roligare än vanlig potatissallad. 

4-6 portioner 

3 fasta potatisar (ca 400 gram) 

500 gram vitkål 

3 hårdkokta ägg

2 saltgurkor

1 burk kidneybönor (400 gram)

dressing

2 dl turkisk yoghurt 

1 dl majonnäs (jag skippar majonnäsen och tar 3 dö turkisk yoghurt istället) 

1 msk pressad lime

1 tsk salt 

1 krm svartpeppar 

1 granatäpple 

körsbärstomater till garnering 

1. Koka potatisen och låt den svalna. Skala och tärna den. 

2. Strimla kålen förhand eller i matberedare. Skär ägg och gurka i små tärningar. 

3. Spola hastigt av bönorna i kallt vatten och låt dem rinna av. Blanda kål, bönor, potatis, ägg, granatäpple och gurkan. 

4. Rör ihop dressingen och vänd ner den i kålblandningen. Ställ kallt i minst två timmar före serveringen. Garnera med körsbärstomater. 

Gud så gott det låter! Tack för tipset!
  • Anonym (Bibban)
    Anonym (W) skrev 2021-06-12 19:46:39 följande:

Inget i Bibbans inlägg förutom äpple&gurka skulle jag ätit som barn eller knappt ens som vuxen

Nämen, vilken liten solstråle till glädjespridare vi har här idag! Vad härligt!
  • Anonym (W)
    Anonym (Bibban) skrev 2021-06-13 09:20:21 följande:
    Nämen, vilken liten solstråle till glädjespridare vi har här idag! Vad härligt!

Vilket fantastiskt attityd som du har dåTungan ute

Det finns säkert barn som gärna tar lite vin i vattnet eller annat men du beskrev en mer vuxen meny och då passade jag på att skriva lite skämtsamt

• Anonym (W)

Vilket syns om man inte är enbart vill vara dryg och redigerar bort "haha"{#emotions_dlg.flower}

• Glinda från Oz
    Anonym (W) skrev 2021-06-13 11:27:59 följande:

Vilket fantastiskt attityd som du har dåTungan ute

Det finns säkert barn som gärna tar lite vin i vattnet eller annat men du beskrev en mer vuxen meny och då passade jag på att skriva lite skämtsamt

För inget är så roligt som lite negativitet Alla barn äter inte endast fiskpinnar och hamburgare Bortsett från vinet skulle min 6- åring äta allt Bibban tipsade om, det hade jag också gjort i den åldern. 
  • Anonym (W)
    Glinda från Oz skrev 2021-06-13 19:32:30 följande:
    För inget är så roligt som lite negativitet Alla barn äter inte endast fiskpinnar och hamburgare Bortsett från vinet skulle min 6- åring äta allt Bibban tipsade om, det hade jag också gjort i den åldern. 

Fast det var ingen negativitet, man behöver inte läsa fan i allt varje gång :)

Med tanke på vinet antog jag dock att personen faktiskt missat ordet sommarlov och tänkte på en vuxnare picknick så skämtet var lite på det men mest på min egen bekostnad

Svar på tråden Billig picknickmat?