• Anonym (Ts)

Billig picknickmat?

Hej alla ekonomiska familjelivare!

Nu har vi ett långt sommarlov framför oss, förhoppningsvis med många soliga dagar. Om det blir som förra året blir det många långa dagar på stranden men picknickmat kan bli ganska dyrt i längden.

Vill gärna ha alla era tips på billig och smidig lunchmat att ta med ut på utflykt!

• Svar på tråden Billig picknickmat?
  • Anonym (sallad)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-12 18:54:43 följande:

Hej alla ekonomiska familjelivare!

Nu har vi ett långt sommarlov framför oss, förhoppningsvis med många soliga dagar. Om det blir som förra året blir det många långa dagar på stranden men picknickmat kan bli ganska dyrt i längden.

Vill gärna ha alla era tips på billig och smidig lunchmat att ta med ut på utflykt!

Sallader med pasta, ris eller potatis och sen nåt protein som kyckling, tonfisk, ägg, skinka, bönor. Förstärk salladen med riven morot eller vitkål, blomkål, broccoli för mer mättnad. En enkel dressing, kanske färdig i en flaska. 

Hembakat bröd till. Vatten eller saft. Nån frukt eller bär som mellis/efterrätt. 

Eller hemgjord matpaj som går att äta kall dagen efter. Färdiga bitar, morotsstavar eller gurkstavar till. 

Matig macka med ägg eller ost/skinka eller bönröra.
  • Anonym (Jenny)

Vi kör mest wraps och sallader. Vattenmelon har blivit nästan obligatoriskt. Jag ville tipsa om Portionen under tian som har massor av utflyktsmat.

• Anonym (Jappsi)

Finns ju massor man jag svinga ihop av sånt man normalt äter hemma. Köttbullar, prinskorv, salami, grillad kyckling, skinka, ost, oliver, grönsaker, sallader osv med pastasallad, nypotatissallad osv

Sen hemmabakade bullar, saftflaskor, melon eller annan frukt.

• Anonym (Laura)
    Anonym (Bibban) skrev 2021-06-13 09:13:44 följande:
    För att det är gott. :)
    Men blir det verkligen gott..? För i mina öron låter "en liten skvätt vin i en flaska vatten" mest som otroligt blaskigt vin. Eller vatten med väldigt svag vinkaraktär. Vilka proportioner av vatten/vin tar du?
  • Dasha

Gott med nybakad baguette från Lidl, 10 kr styck, perfekt till en utflykt.

• Mr K69

Något som många glömmer bort är att köpa hel kyckling och tillaga. Gör en marinad och släng in ett par fåglar i ugnen så blir det väldigt många fler portioner till typ samma pris som filéerna kostar. Går ju sedan att kombinera med vadsomhelst också

• mari123

Jag tänker att mat idag INTE är dyr. Man kan hitta mkt gott som är superbilligt. Har man barn med sig så får man ju fråga vad de vill ha! Kan ju vara ngt helt annat än man själv tänkt sig. Skulle jag göra en matsäck till mig själv så blev det mjukt tunnbröd med ngt gott pålägg och med ngn "röra". Kanske t om ngt så simpelt som potatissallad! Tomat/gurka/paprika/isbergssallad i en burk att äta till. Kaffe i termos.

• Alessia

Vi brukar köra med olika hemlagade pajer t ex purjolökspaj, spenatpaj med lite ädelost i, paj med salami. Billigt och mättande och funkar bra att äta kallt. Tomatsallad med rödlöksstrimlor till. Kakburk med hembakta kolasnittar eller vaniljdrömmar, Termoskaffe och saft. Billigt, enkelt och okomplicerat - men gott . Inte så mycket pryttlar att kånka på heller. 

• Anonym (Bibban)
    Anonym (Laura) skrev 2021-06-14 13:47:04 följande:

Men blir det verkligen gott..? För i mina öron låter "en liten skvätt vin i en flaska vatten" mest som otroligt blaskigt vin. Eller vatten med väldigt svag vinkaraktär. Vilka proportioner av vatten/vin tar du?

Typ 1 del vin 20 delar vatten. Så det blir knappt ens vatten med vinkaraktär utan vatten med en lätt touch av vin. Om man gillar det eller inte är så klart individuellt. :) Men jag känner fler som smaksätter vatten med vin, så helt ensam är jag inte om att gilla det. Det är typ likvärdigt med att ta lite citron eller mynta i vattenglaset.

Jag har fått tipset av en kompis och tänkte att det väl var något som en del gör. Men jag googlade det nu på både engelska, spanska och svenska och hittar inget annat än att man ABDOLUT INTE ska blanda vin och vatten. Så vi är kanske rätt ensamma om det?!

Att ha typ hälften vin/ hälften vatten, det låter inget vidare, det tycker inte jag heller.
  • mari123
    Anonym (Bibban) skrev 2021-06-14 20:59:26 följande:
    Typ 1 del vin 20 delar vatten. Så det blir knappt ens vatten med vinkaraktär utan vatten med en lätt touch av vin. Om man gillar det eller inte är så klart individuellt. :) Men jag känner fler som smaksätter vatten med vin, så helt ensam är jag inte om att gilla det. Det är typ likvärdigt med att ta lite citron eller mynta i vattenglaset.

Jag har fått tipset av en kompis och tänkte att det väl var något som en del gör. Men jag googlade det nu på både engelska, spanska och svenska och hittar inget annat än att man ABDOLUT INTE ska blanda vin och vatten. Så vi är kanske rätt ensamma om det?!

Att ha typ hälften vin/ hälften vatten, det låter inget vidare, det tycker inte jag heller.
    FAST ingen vill ju dricka outspätt vin på sin picknick? Usch så dekadent. Nä alkoholfritt ska det vara så slipper man späda ut. Kanske en trevlig lättdryck med flädersmak? Hur smakar fläder och vad är det? Snick snack ....är säkert gott och nyttigt.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Bibban) skrev 2021-06-14 20:59:26 följande:

Ja, jag blev lite förvirrad för att du skrev nåt om att kolla alkoholprocenten om man ska köra bil efteråt. För alltså, jag tror att om man har typ en matsked vin i en flaska vatten kan nog de flesta köra på som vanligt, oavsett hur snabbt efteråt man hoppar in i bilen... 

Det låter lite som när folk tillsätter en skvätt äppelcidervinäger i vatten som smaksättning. 

Men ja, ärligt talat låter det ganska äckligt och inget jag har tänkt testa. 
  • Anonym (Bibban)
    Anonym (Laura) skrev 2021-06-14 23:41:07 följande:

Ja, jag blev lite förvirrad för att du skrev nåt om att kolla alkoholprocenten om man ska köra bil efteråt. För alltså, jag tror att om man har typ en matsked vin i en flaska vatten kan nog de flesta köra på som vanligt, oavsett hur snabbt efteråt man hoppar in i bilen... 

Det låter lite som när folk tillsätter en skvätt äppelcidervinäger i vatten som smaksättning. 

Men ja, ärligt talat låter det ganska äckligt och inget jag har tänkt testa. 

Jag skrev så just för att man aldrig vet hur andra tolkar texten och att folk här kan börja gnälla över allt möjligt om man inte garderar sig åt alla håll och kanter. Men förstår att det förvirrade.

Ja, precis som att ha lite vinäger i. Det gillar jag också. Eller ett par gurkskivor.

Jag får väl säga som Daniel Tiger (moralkake-barnprogram) - Man måste smaka på nått för att se om det är gott!
  • Anonym (Bibban)
    mari123 skrev 2021-06-14 22:16:25 följande:

FAST ingen vill ju dricka outspätt vin på sin picknick? Usch så dekadent. Nä alkoholfritt ska det vara så slipper man späda ut. Kanske en trevlig lättdryck med flädersmak? Hur smakar fläder och vad är det? Snick snack ....är säkert gott och nyttigt.

Det är ju ingen som har föreslagit vin heller, vad jag har sett.

Jag kan förstå att det låter äckligt med utspätt vin. Det tycker jag med. Men det jag dricker har för lite vin i sig för att uppfattas som utspätt vin. Vinet är en smaksättare, som en citron- eller gurkskiva. Vi tänker ju inte på gurkvatten som utspädd gurka, eller hur?

Lättdryck är sött. Personligen gillar jag inte söt dryck till mat (andra får gärna dricka det). Men en fläderblomsklase i vattnet är gott.

Det trodde jag aldrig att ett tips om smaksatt vatten skulle väcka sån uppmärksamhet.

Och tydligen var mina mattips äckliga också. Något så vanligt som en äggmacka hade jag aldrig trott att någon skulle reagera på!

FL-sajten bjuder på ständiga överraskningar. Men det är väl därför vi är här?!
Svar på tråden Billig picknickmat?