• Anonym (Fiona)

Dra ut 4 visdomstäbder samtidigt

Gör nån det? Min vuxna son skall på fredag till tandläk och planen är att dra ut alla 4. Aldrig hört liknande, nån här hört om det? 2 på samma sida har jag hört men....nej jösses...

• Svar på tråden Dra ut 4 visdomstäbder samtidigt
  • Anonym (Nej)

Låter som något ur en mardröm, ärligt talat. Räddningen när man drar ut tänder tycker jag ju är att man kan luta huvudet åt sidan när man äter för att undvika den skadade sidan i början!

• Anonym (Härligt!)

Det låter helt underbart!

Min tandläkare visste att mina visdomständer inte får plats i munnen. 3 gånger har jag fått inflammationer med halva ansiktet uppsvullnat, behövt ringa 112 och få numret till helgens akuttandmottagning och sedan vänta på operation hos ordinära tandläkaren några veckor senare.

Hade mycket hellre dragit ut alla samtidigt (jag har en kvar som inte penetrerat tandköttet men som jag vet kommer ställa till problem när den väl gör det för det finns ingen plats till den?). Mitt problem har dock varit att de kommit en efter en och inte alla på samma gång.

• Anonym (L)

Jag hade inte gjort det åtminstone... Kanske är olika för alla men för min del kunde jag inte tugga på sidan där jag drog ut en på kanske 2-3veckor så vet inte hur man gör om man drar ut på båda sidor.

• Anonym (???)

Låter som rent vansinne! Jag fick bara 2. De skulle op:as ut innan de ens syntes. Bedövningen tog inte öht så jag kände ALLT! Tänk om de hade tänkt ta båda samtidigt- huvva! 4 törs jag inte ens tänka tanken.

• Anonym (XeT)

Det beror lite på hur de sitter. Jag har tagit bort två, dock ej samtidigt.

Den ena bara vickade de loss lite snabbt. Tog typ 5 sekunder. Blödde en kort stund och jag behövde ingen mer värktablett än den jag tog strax efter ingreppet. Den tanden var frisk och växte normalt (men fick inte plats).

Den andra opererades bort. Tandköttet skars upp, tanden sågades isär. Sen några stygn. Tog ca 30 min. Hade inte ont efteråt då heller, men fyra såna på raken och sen stygn i munnen som kliar överallt, det hade jag inte velat!

Även om tänderna sitter så att det är lätt att dra ut dem finns ju risk för infektion och skulle det drabba mer än ett sår blir det ju verkligen inte kul för honom. Jag hade inte velat ta fler än två vid samma tillfälle av det skälet.

• Anonym (XeT)

Man känner ju precis vad de gör även om man är bedövad. Känslan av drag, tryck, vibration etc kan inte bedövas bort. På mig isade det dessutom, som när man biter i något kallt. Kände när de sydde också (gjorde jag efter förlossning med förresten) men jag kände inte den fulla smärtan av det.

Att en tandkirurg skulle fortsätta operationen även om patienten är helt obedövad låter ju fullkomligt vansinnigt. Min var jättenoga och tryckte med nålar och grejer innan han satte kniven i mig. Gjorde de inte det? Sa du inte till om att bedövningen inte tog? Bad du dem inte sluta?

Anonym (???) skrev 2021-06-13 21:14:42 följande:

Låter som rent vansinne! Jag fick bara 2. De skulle op:as ut innan de ens syntes. Bedövningen tog inte öht så jag kände ALLT! Tänk om de hade tänkt ta båda samtidigt- huvva! 4 törs jag inte ens tänka tanken.

• Anonym (???)
    Anonym (XeT) skrev 2021-06-13 21:29:58 följande:
    Man känner ju precis vad de gör även om man är bedövad. Känslan av drag, tryck, vibration etc kan inte bedövas bort. På mig isade det dessutom, som när man biter i något kallt. Kände när de sydde också (gjorde jag efter förlossning med förresten) men jag kände inte den fulla smärtan av det.
    Att en tandkirurg skulle fortsätta operationen även om patienten är helt obedövad låter ju fullkomligt vansinnigt. Min var jättenoga och tryckte med nålar och grejer innan han satte kniven i mig. Gjorde de inte det? Sa du inte till om att bedövningen inte tog? Bad du dem inte sluta?
    Jag fick 5 sprutor, hela käken var bortdomnad, men inte tanden. Han började såga i den och eftersom han börjat var han tvungen fortsätta. Man kan inte sy igen när man väl börjat. Jag kramade tandsköterskans hand så hon nog blev blå, tandläkaren beklagade sig hela tiden, tårarna sprutade, men det fick gå. Han hade aldrig varit med om att en bedövning inte tog på 19 år! Sen har det visat sig flera gånger att jag är väldigt svårbedövad. Krävs mycket högre doser än normalt. Lika med smärtstillande. Jag har nåt fel i systemet helt enkelt.
  • Maripari

Jag hade 3 visdomständer och alla togs bort samtidigt. Var sjukskriven 4 dagar. Detta gjordes när jag bodde i Finland och var 25 år gammal. Nu är jag 50.

• Anonym (XeT)
    Anonym (???) skrev 2021-06-13 21:39:00 följande:

Jag fick 5 sprutor, hela käken var bortdomnad, men inte tanden. Han började såga i den och eftersom han börjat var han tvungen fortsätta. Man kan inte sy igen när man väl börjat. Jag kramade tandsköterskans hand så hon nog blev blå, tandläkaren beklagade sig hela tiden, tårarna sprutade, men det fick gå. Han hade aldrig varit med om att en bedövning inte tog på 19 år! Sen har det visat sig flera gånger att jag är väldigt svårbedövad. Krävs mycket högre doser än normalt. Lika med smärtstillande. Jag har nåt fel i systemet helt enkelt.

Usch vad hemskt för dig. :( Du har mina fulla sympatier!
  • Anotherone

Min mans tandläkare tyckte att han var galen när han ville ta två på en gång. Han tyckte det kändes ok i början men när smärtlindringen började gå ur och han skulle klara sig på tabletter så var det som rundgång i hela huvudet. Han hade SÅ ont! Och han är aldrig sån som klagar annars men jag fick ta en semesterdag för att kunna vara hemma, han var livrädd för att svimma av smärtan.

Så om tandläkaren tvekar vid två skulle jag aldrig rekommendera att dra fyra! Som någon skrev, ta i så fall ena sidan nu och andra sidan senare så att man klarar av att ligga sitta och luta sig på ett rimligt sätt.

• Anonym (???)
    Anonym (XeT) skrev 2021-06-14 00:26:00 följande:
    Usch vad hemskt för dig. :( Du har mina fulla sympatier!
    Tack! Jag fick det tom inskrivet i min journal en gång att jag var svårbedövad. Andra läkare har tvivlat och en skällde ut mig för att Ketogan inte funkade öht. Han sa att "nu har det gått en halvtimme och då ska det ha funkat!". Efter 36 timmar med olidlig smärta skrek jag åt sköterskan som hämtade en annan läkare som gav mig mycket mer än man "ska" av 3 sorters mediciner och först då släppte den värsta smärtan.
  • cosinus

För egen del hade jag där och då under ingreppet kunnat ta bort hur många tänder som helst. Tandläkaren tyckte båda mina visdomständer satt ganska hårt men de var ute på 2 minuter var typ. Dock har jag bara dragit uppe eftersom jag saknade visdomständer nere. Och uppe är snällare vad det verkar.

Ur läkningssynpunkt så är det ju ganska praktiskt med en opåverkad sida. Så finns inga andra anledningar att inte dela upp det så skulle jag föredragit två tillfällen.

Ena sonen har för trångt i munnen och har fått dra/operera ut tänder. Då han är tandläkarrädd krävs lugnande och det är ändå ett jäkla meck så jag var stenhård där. När de väl fått honom i stolen och lagomt neddrogad - gör klart. Jag skiter i om han får leva på flytande en vecka bara vi slipper hela apparaten kring lugnande och full fumlig tonåring som ska övervakas en dag. Sonen åt i slutändan typ flytande mjukt i 3 dagar och sen kunde han börja äta rätt ok på den sidan av munnen där det bara var draget medans det nog tog en vecka på den opererade sidan.

• Anonym (F)

Men får man verkligen bedöva hela käken samtidigt? Både uppe och nere på bägge sidorna?

Jag är jättekänslig i munnen och bedövar även hos tandhygienisten. Vi tar högersidan vid ett tillfälle och vänstersidan vid ett annat.

Att dra ut 4 visdomständer på ett och samma tillfälle, varför?

Svar på tråden Dra ut 4 visdomstäbder samtidigt