• Lyckebo1

    Tillit till sin fru, hur långt ska man våga släppa henne?

    Hej!

    Jag och min fru har det väldigt bra tillsammans, åtminstone känns det så.

    Det som jag funderar på ska jag försöka berätta nu.

    Vi har ett bra liv tillsammans, även sexlivet. Även hon säger att det är det bästa hon någonsin haft.

    Ett problem är att hon är lite svartsjuk, åker jag till mina barn och hälsar på och det kanske drar ut lite på tiden så kan hon bli lite otålig.

    "Brukar säga att man känner igen sig själv bäst genom andra."

    Hon försvarar sig med att det beror nog på hennes förra förhållande som inte var så bra, kan förstå henne till viss del.

    När hon fyllde år nu så var det en gammal granne till henne som hörde av sig på messenger och grattade, ser inget fel i det.

    Hon berättade det en kväll för inte så länge sedan efter ett par glas, var tydligen lite jobbigt att berätta.

    Varför vet jag inte.

    När de var grannar så umgicks de en del och det var väl ett tillfälle de hade fest och var lite lagom glada efter några glas som det kanske gick lite överstyr, närmanden...

    Hon kände även hans stånd sa hon, de hade en attraktion till varandra.

    " det här var väl för ca 20 år sedan"

    Senare på kvällen efter att vi pratat och tagit lite mer gott att dricka så var det dags att lägga sig.

    Hon föll åter tillbaka på samtalsämnet om sin granne och frågade om jag inte var lite svartsjuk, varför skulle jag vara det?

    Hon skulle vilja träffa honom och prata igenom det som hände och även efter det då han senare separerade.

    Mitt i allt prat så mumlade hon något med att hon ville träffa honom för att känna om det kändes någon skillnad idag.

    Men jag måste ha hört fel.

    Innan allt prat om denne granne så har hon och jag med för den delen pratat lite om swingersliv och träff med någon mer par.

    Har mest bara varit fantasi från min sida men blir mer fundersam på henne.

    Hon har berättat att hon har varit med andra i sitt förra förhållande även med sin dåvarande.

    Plötsligt drar hon in sin gamla granne, att hon kan ju kanske fråga honom om han vill vara med.

    Har sagt nej till det, tycker ändå att jag är rätt nöjd med vårat liv tillsammans.

    Så det kommer inte bli något slingrande av.

    Nu har frågan kommit upp igen om att träffa honom på en fika, och jag har sagt att det är väl okej, jag litar på henne.

    Åtminstone vill jag det, känner dock ett orosmoment.

    Dagen efter berättar hon att hon nöjde sig med att skicka på messenger till honom.

    Vilket är helt okej för mig.

    Nästan så man börjar tro att hon kanske tvivlar på sig själv ifall de träffas om det skulle hända något.

    Några dagar senare när vi är ute och går så är hon ovanligt tyst, när vi börjar närma oss hemmet så börjar hon med att berätta att han har hört av sig igen.

    Att han kunde inte riktigt svara på allt i messenger men att han gärna träffas på en fika och pratar med varandra säger hon.

    Det går väl bra säger jag.

    Allt börjar kännas mer lustigt på nåt vis, undrar egentligen hur mycket de skriver med varandra egentligen.

    Säger hon hela sanningen mm.

    Har pratat med henne om det hela och undrar varför men hon säger att hon inte riktigt vet själv, bara att hon måste få prata om det.

    Föreslog att hon kunde ringa till han men hon tycker att det kan ju bli lite stelt då, så hon åker hellre 2 timmar dit för att ta en fika. Fattar ingenting av varför det skulle vara bättre.

    Hon har också sagt att det är helt okej för henne om jag läser i messenger vad de skrivit till varandra.

    Jag vill ju lita på henne och har därför sagt att det inte behövs.

    Har tänkt mycket och beslutade mig helt enkelt för att säga till henne att hon kan åka till honom kommande helg då hon inte har barnen.

    Ta den tid som behövs men se bara till att få detta ur världen.

    Är själv normalt inte svartsjuk men det här känns. Stor klump i magen.

    Vet inte riktigt vem jag kan prata med...

    Jag älskar ju henne, ska jag vara orolig???

  • Svar på tråden Tillit till sin fru, hur långt ska man våga släppa henne?
  • gabi1969

    Ja du ska vara orolig. Hon beter sig som om hon inte vet vad hon vill. Det är inte ett bra tecken. Man beter sig inte så här utan en baktanke.

  • Tow2Mater

    Man "släpper" inte iväg sin fru eller man någonstans, de är fria att fika med vem de vill. Du kan sen välja hur du vill hantera detta känslomässigt. Antingen litar du på henne, eller så gor du det inte. Antingen träffas de och fikar och pratar, eller så blir det något mera mellan dem. Bestäm dig for hur du vill hantera de olika scenariona som kan uppstå.

  • intesvensson
    Lyckebo1 skrev 2021-06-13 21:06:16 följande:

    Jag älskar ju henne, ska jag vara orolig???


    Ja, du ska vara orolig... för dig själv! Du tillåter dig att behandlas dåligt. Ställ krav på förhållandet. Vill hon träffa den killen för att prata om gamla minnen, då kan hon göra det MED dig!
    Man, 43 år
  • TL12

    Du är för snäll

    Sätt en gräns för din egen skull

    Hon verkar inte vad hon vill ?

    Är det ok för dig?

    Hon utnyttjar dina känslor så att du mår dåligt och det förstår jag att du gör , med all rätt

    Du ska inte behöva fundera på ert förhållande

    För då har du inget förhållande

    Ner med foten nu

  • Lyckebo1

    Tack så mycket för alla svar, har nu sagt hur jag känner och mår.

    Vill hon åka och träffa honom så står hon vid ett vägskäl och om jag så mycket som får veta att de skull träffas ändå så är det över.

    Hon har som väntat sagt att det finns absolut ingen baktanke med det hela, så jag får väl lita på det helt enkelt.

  • Magical

    Jag finner det märklig att något som skedde för 20 år sen skulle skava så mycket att hon "måste" ses på en fika nu.

  • Lyckebo1
    Magical skrev 2021-06-14 07:44:08 följande:

    Jag finner det märklig att något som skedde för 20 år sen skulle skava så mycket att hon "måste" ses på en fika nu.


    Kan bara hålla med, har frågat vad det är som är så speciellt med det men inte ens hon kan svara på detta
  • Lyckebo1
    intesvensson skrev 2021-06-13 22:56:16 följande:

    Ja, du ska vara orolig... för dig själv! Du tillåter dig att behandlas dåligt. Ställ krav på förhållandet. Vill hon träffa den killen för att prata om gamla minnen, då kan hon göra det MED dig!


    Nu har jag pratat med henne ikväll igen och sagt till henne att hon får träffa honom om jag följer med.

    Hon svara då att det går väl men att hon tänker inte prata med honom om de hon tänkt. Att hon måste prata med han vid ett annat tillfälle få.

    Jag har stått på mig att det går nog alldeles utmärkt att prata gamla minnen även om jag är med.

    Hon fortsätter med att det inte känns något bra isåfall och bedyrar att det absolut inte finns någon baktanke, att jag är löjlig som håller på.

    Så då kan det väl lika gärna kvitta och att jag måste komma över det hela och lita på henne.

    Föreslog att vi kan gå parterapi för att få ordning på det hela plus att det är en utomstående som kan tala om vad den tycker.

    Det var inte intressant tydligen, vet inte riktigt vad jag ska tänka om detta förhållande, känns som det ligger en hund begraven...
  • Magical
    Lyckebo1 skrev 2021-06-16 20:58:06 följande:
    Nu har jag pratat med henne ikväll igen och sagt till henne att hon får träffa honom om jag följer med.

    Hon svara då att det går väl men att hon tänker inte prata med honom om de hon tänkt. Att hon måste prata med han vid ett annat tillfälle få.

    Jag har stått på mig att det går nog alldeles utmärkt att prata gamla minnen även om jag är med.

    Hon fortsätter med att det inte känns något bra isåfall och bedyrar att det absolut inte finns någon baktanke, att jag är löjlig som håller på.

    Så då kan det väl lika gärna kvitta och att jag måste komma över det hela och lita på henne.

    Föreslog att vi kan gå parterapi för att få ordning på det hela plus att det är en utomstående som kan tala om vad den tycker.

    Det var inte intressant tydligen, vet inte riktigt vad jag ska tänka om detta förhållande, känns som det ligger en hund begraven...
    Hon är ju ändå rätt tydlig här: Det finns "något" hon vill prata med honom om som du inte får vara med och lyssna på. Samt att hon inte är intresserad av parterapi. 

    Om det inte finns någon baktanke skulle hon inte behöva prata med honom ensam! 
  • Mandel

    Det här känns bara som något fulspel från hennes sida för att du ska bli svartsjuk. Att du ska böna och be att hon inte ska åka.

    Varför ska hon träffa någon som hon flirtade med för 20 år sedan? Det är skillnad om man råkar springa på en gammal granne på stan och man spontant tar en fika, men boka en träff för att stämma av ett ev stånd 20 år senare låter bara sjukt i mina öron.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lyckebo1
    Mandel skrev 2021-06-17 08:02:46 följande:

    Det här känns bara som något fulspel från hennes sida för att du ska bli svartsjuk. Att du ska böna och be att hon inte ska åka.

    Varför ska hon träffa någon som hon flirtade med för 20 år sedan? Det är skillnad om man råkar springa på en gammal granne på stan och man spontant tar en fika, men boka en träff för att stämma av ett ev stånd 20 år senare låter bara sjukt i mina öron.


    Håller helt och hållet med dig, tycker det är riktigt konstigt med tanke på att hon har varit ganska svartsjuk själv och nu plötsligt vänt.

    Sa till henne att då är det väl helt okej att jag tar upp kontakten med en gammal flört.

    Hon; klart jag blir lite svartsjuk men det är bara att slå ur tanken på det, vi har det ju redan jättebra tillsammans.

    Hade det varit för halvår ett år sedan så hade det låtit helt annorlunda. Kan ju knappt hälsa på mina barn utan att hon ska ha koll på när jag kommer hem.
    Mandel skrev 2021-06-17 08:02:46 följande:

    Det här känns bara som något fulspel från hennes sida för att du ska bli svartsjuk. Att du ska böna och be att hon inte ska åka.

    Varför ska hon träffa någon som hon flirtade med för 20 år sedan? Det är skillnad om man råkar springa på en gammal granne på stan och man spontant tar en fika, men boka en träff för att stämma av ett ev stånd 20 år senare låter bara sjukt i mina öron.


    Mandel skrev 2021-06-17 08:02:46 följande:

    Det här känns bara som något fulspel från hennes sida för att du ska bli svartsjuk. Att du ska böna och be att hon inte ska åka.

    Varför ska hon träffa någon som hon flirtade med för 20 år sedan? Det är skillnad om man råkar springa på en gammal granne på stan och man spontant tar en fika, men boka en träff för att stämma av ett ev stånd 20 år senare låter bara sjukt i mina öron.


    Håller helt och hållet med dig, tycker det är riktigt konstigt med tanke på att hon har varit ganska svartsjuk själv och nu plötsligt vänt.

    Sa till henne att då är det väl helt okej att jag tar upp kontakten med en gammal flört.

    Hon; klart jag blir lite svartsjuk men det är bara att slå ur tanken på det, vi har det ju redan jättebra tillsammans.

    Hade det varit för halvår ett år sedan så hade det låtit helt annorlunda. Kan ju knappt hälsa på mina barn utan att hon ska ha koll på när jag kommer hem.

    [quote=81193776][quote-nick]Mandel skrev 2021-06-17 08:02:46 följande:[/quote-nick]Det här känns bara som något fulspel från hennes sida för att du ska bli svartsjuk. Att du ska böna och be att hon inte ska åka.

    Varför ska hon träffa någon som hon flirtade med för 20 år sedan? Det är skillnad om man råkar springa på en gammal granne på stan och man spontant tar en fika, men boka en träff för att stämma av ett ev stånd 20 år senare låter bara sjukt i mina öron.
  • Lyckebo1
    Magical skrev 2021-06-17 07:56:45 följande:

    Hon är ju ändå rätt tydlig här: Det finns "något" hon vill prata med honom om som du inte får vara med och lyssna på. Samt att hon inte är intresserad av parterapi. 

    Om det inte finns någon baktanke skulle hon inte behöva prata med honom ensam! 


    Håller med i det du skriver, börjar fundera på om man ska åka iväg själv ett tag och bearbeta tankarna.

    Ska man fortsätta eller inte, känner mig så tom just nu.
  • Friger

    Vad jag tror!

    Hon sitter och djävlas med dig i syfte att du ska må dåligt. Det har inget med grannen att göra. Förmodligen kan hon säkert träffa honom också, bara för att du ska bli svartsjuk och må dåligt.

    Förmodligen som någon form av hämnd för att hon mår dåligt när du hälsar på dina barn. Hon vill helt enkelt inte att du ska göra det. Och så här försöker hon få dig att sluta.

    I vilket hål i marken hittade du detta exemplar? Luktade det svavel?

  • Lyckebo1
    Friger skrev 2021-06-17 09:45:32 följande:

    Vad jag tror!

    Hon sitter och djävlas med dig i syfte att du ska må dåligt. Det har inget med grannen att göra. Förmodligen kan hon säkert träffa honom också, bara för att du ska bli svartsjuk och må dåligt.

    Förmodligen som någon form av hämnd för att hon mår dåligt när du hälsar på dina barn. Hon vill helt enkelt inte att du ska göra det. Och så här försöker hon få dig att sluta.

    I vilket hål i marken hittade du detta exemplar? Luktade det svavel?


    ???? Kan ju börja fundera, var nog jävligt täppt i näsan den dagen
  • Annita

    Detta låter ju helt galet. Ja, vad i jösse namn ska hon prata med honom om?!

    Jag försöker tänka mig in i hur jag skulle känna om min partner gjorde så mot mig. Och jag skulle bli väldigt ledsen, besviken och arg. Om han diskuterade en tjugo år gammal historia med en kvinna, och samtidigt menade att jag skulle lita på honom... nä, det skulle vara en riktig deal breaker!

  • Lyckebo1
    Annita skrev 2021-06-17 10:19:41 följande:

    Detta låter ju helt galet. Ja, vad i jösse namn ska hon prata med honom om?!

    Jag försöker tänka mig in i hur jag skulle känna om min partner gjorde så mot mig. Och jag skulle bli väldigt ledsen, besviken och arg. Om han diskuterade en tjugo år gammal historia med en kvinna, och samtidigt menade att jag skulle lita på honom... nä, det skulle vara en riktig deal breaker!


    Tack för ditt svar, det stärker ju en lite mer och att man inte är helt ute o cyklar.

    Fundera just nu på att ta kontakt med en terapeut för att bättre kunna bena ut rätt o fel.
  • Annita
    Lyckebo1 skrev 2021-06-17 10:31:39 följande:
    Tack för ditt svar, det stärker ju en lite mer och att man inte är helt ute o cyklar.

    Fundera just nu på att ta kontakt med en terapeut för att bättre kunna bena ut rätt o fel.
    Ja, det är kanske inte en så dum idé. Du verkar acceptera att hon behandlar dig illa, och tänker att du borde ha tillit till henne, när hon i själva verket beter sig elakt och respektlöst mot dig. Ju mer du backar, desto längre går hon, verkar det som. 

    Det du beskriver är _inte_ okej!
  • Lyckebo1

    Idag tog jag ett snack på nytt och sa att nu får du vissa upp konversationen i messenger mellan er, då kryper det fram att hon raderat vissa meddelanden.

    Tilliten är på topp just känner jag.

    Hon erbjuder sig att be den andra att skicka sådant hon raderat, vad fan tror hon, att jag skulle lita på att det var allt.

    Nu är det stora krav på henne, godtas inte det så är förhållandet till ända.

  • Annita
    Lyckebo1 skrev 2021-06-17 17:42:17 följande:

    Idag tog jag ett snack på nytt och sa att nu får du vissa upp konversationen i messenger mellan er, då kryper det fram att hon raderat vissa meddelanden.

    Tilliten är på topp just känner jag.

    Hon erbjuder sig att be den andra att skicka sådant hon raderat, vad fan tror hon, att jag skulle lita på att det var allt.

    Nu är det stora krav på henne, godtas inte det så är förhållandet till ända.


    Vad skriver de om, då? Den korta beröringen för 20 år sedan? Eller saker de tillsammans fantiserar om idag? Och om du frågar vad hennes syfte med att hålla kontakten med den här mannen, vad säger hon då?

    Ja, ert förhållande har nog inte stora chanser att överleva detta. Obestämd
Svar på tråden Tillit till sin fru, hur långt ska man våga släppa henne?