• Sun 13 Jun 2021 23:16
    861 visningar
    17 svar
    17
    861

    EKONOMISK HJÄLP BEGRAVNING

    Snälla inga dumma o taskiga kommentarer!

    Har några frågor:

    Min brors flickvän har mått dåligt i flera år och för 2 veckor sedan så var hon spårlöst försvunnen.

    Hon hittades av en okänd person (avliden) i en avlägsen ställe.

    Hon hade tagit sitt eget liv????

    Till saken:

    Min bror o tjejen var sambosar i 3 år.

    Men tjejen var inskriven i en annan ort hos sin kompis i Stockholm, bara för att min brors lägenhet var en andra hands lägenhet.

    Han hade inte fått bostadsbidrag annars.

    Tjejen har inga tillgångar och inte min bror heller, hon var förtidspensionärer? Vet inte om det heter så, men hon kunde ej jobba med sina diagnoser o mådde så piss o med massa ångest, o det gjorde att hon till sist inte orkade leva längre.

    Hon efterlämnade en 11 åring som bor hos sin pappa.

    (Det är tragisk, stackars barn)

    Flickvännens far var visst död och mamman är i ett hem för äldre.

    Hur gör man med begravningen?

    Vem betalar det om hon inte har nått i värde?

    Om ingen kan betala, låter man bara kroppen att ruttna då?

    Finns det bidrag till nått?

    Snälla bomba mig med alla rättigheter man har..

    Jag kan inget sånt här

  • Svar på tråden EKONOMISK HJÄLP BEGRAVNING
  • Sun 13 Jun 2021 23:19
    #1

    Kommunen betalar en enkel begravning om dödsboets tillgångar inte räcker.

  • Sun 13 Jun 2021 23:20
    #2

    Hej! Kroppen kommer inte att behöva ligga och ruttna. Eftersom hon var sambo med din bror så kanske det är han som håller i det hela, prata med brorsan. Ni kommer att få information av begravningsbyrån, kontakta dem för era frågor. Beklagar det inträffade, hoppas att ni kan ta hand om varandra i det här hemska som har hänt.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Sun 13 Jun 2021 23:24
    #3

    Hej!
    Du ringer socialtjänsten. Det finns belopp för detta, man redovisar att inga tillgångar finns och får en värdig begravning ändå. 
    Är många människor som får detta, vanligare än du tror. 
    Men tänk på att de flesta bregravningsfirmor tar betalt för allt de gör, bara att de beställer stenen åt dej. Du spar pengar om du ringer tillverkaren själv och beställer den har jag fått lära mg.
    När min far gick bort fanns inga tillgångar, fick hjälp med detta och det blev en fin begravning, 

  • Sun 13 Jun 2021 23:25
    #4

    En sak till: din bror har inte rätt att bestämma något kring begravningen, det är hennes närmaste anhöriga som gör det, alltså den eller de personer som hör till dödsboet, alltså som är arvingar osv. Har svårt att se att din bror skulle vara en del där eftersom flickvännen i så fall måste ha skrivit in honom i testamente. Det är i första hand dottern som är närmast anhörig, kanske den enda. Eftersom hon inte är myndig faller det alltså antagligen på hennes pappa att ta hand om de praktiska detaljerna.

  • Sun 13 Jun 2021 23:26
    #5

    Hej,

    Usch vad hemskt. Förstår att det måste kännas superjobbigt.

    Det finns bidrag man kan söka för begravning, dödsbodelägare kan kontakta socialtjänsten i kommunen, då gör de en utredning och uppfyller man villkoren kan man få stöd.

  • Sun 13 Jun 2021 23:29
    #6
    +1

    Begravningsavgiften kommer man ju inte ifrån på skattesedeln hur man än försöker.....
    Självklart står då staten för begravningen av alla där dödsboet inte har några tillgångar.

    För en begravningsbyrå är detta vardagsmat. 

  • Sun 13 Jun 2021 23:29
    #7

    Tjejens mamma har kanske pengar.

  • Sun 13 Jun 2021 23:33
    #8

    Kommentar till ovanstående som någon nämnt.
    Man behöver inte vara inskriven i något testamente för att vara med och planera en begravning. Däremot ska det stå på pappret en som håller i det. 
    Bäst är om alla som stod nära kan delta på mötet vid begravningsfirman.

  • Sun 13 Jun 2021 23:36
    #9
    nightingale81 skrev 2021-06-13 23:33:15 följande:

    Kommentar till ovanstående som någon nämnt.
    Man behöver inte vara inskriven i något testamente för att vara med och planera en begravning. Däremot ska det stå på pappret en som håller i det. 
    Bäst är om alla som stod nära kan delta på mötet vid begravningsfirman.


    Är man inte en del av dödsboet har man ingen rätt att vara med och planera begravningen, om inte dödsbodelägarna godkänt det. Jag har nyss gått igenom en liknande situation för bara två månader sedan.
  • Sun 13 Jun 2021 23:59
    #10
    +1

    Jag har gått igenom det flera gånger. 
    Det är inte så att man sitter på begravningsbyron och visar testamente på vem som får vara där.
    En är dödsboägare, och varför skulle denne säga nej till att andra får vara med i planeringen. 
    Jag har själv varit bödsboägare två gånger och andra närstående har kunnat och varit välkomna att delta. Likaså har jag deltagit vid andra tillfällen när jag inte varit dödsboägare. 
    Tycker det är viktigt att så många som möjligt får  vara med i planeringen, att man enas.

  • Mon 14 Jun 2021 09:21
    #11
    Mortiscia80 skrev 2021-06-13 23:25:25 följande:

    En sak till: din bror har inte rätt att bestämma något kring begravningen, det är hennes närmaste anhöriga som gör det, alltså den eller de personer som hör till dödsboet, alltså som är arvingar osv. Har svårt att se att din bror skulle vara en del där eftersom flickvännen i så fall måste ha skrivit in honom i testamente. Det är i första hand dottern som är närmast anhörig, kanske den enda. Eftersom hon inte är myndig faller det alltså antagligen på hennes pappa att ta hand om de praktiska detaljerna.


    Hej

    Tack för svar

    Menar du pappan till deras gemensamma dottern på 11 år.?

    Flickvännen har en bror glöde jag eäga.
  • Mon 14 Jun 2021 09:24
    #12
    nightingale81 skrev 2021-06-13 23:33:15 följande:

    Kommentar till ovanstående som någon nämnt.

    Man behöver inte vara inskriven i något testamente för att vara med och planera en begravning. Däremot ska det stå på pappret en som håller i det. 

    Bäst är om alla som stod nära kan delta på mötet vid begravningsfirman.


    Det finns tyvärr inget PAPPER ????
  • Mon 14 Jun 2021 09:26
    #13
    nightingale81 skrev 2021-06-13 23:24:11 följande:

    Hej!

    Du ringer socialtjänsten. Det finns belopp för detta, man redovisar att inga tillgångar finns och får en värdig begravning ändå. 

    Är många människor som får detta, vanligare än du tror. 

    Men tänk på att de flesta bregravningsfirmor tar betalt för allt de gör, bara att de beställer stenen åt dej. Du spar pengar om du ringer tillverkaren själv och beställer den har jag fått lära mg.

    När min far gick bort fanns inga tillgångar, fick hjälp med detta och det blev en fin begravning, 


    Angående SOCIALTJÄNSTEN

    Är det Stockholms kommun där hon är skriven man ringer till?

    Fast hon har bott hos min bror i 3 år i Gbg område?
  • Mon 14 Jun 2021 09:27
    #14
    AnnaSturesson skrev 2021-06-13 23:29:52 följande:

    Tjejens mamma har kanske pengar.


    Jag vet inte har ingen aning

    Hon är ju dement o bor på demensavdelning ????
  • Mon 14 Jun 2021 09:33
    #15
    Gunnel1979 skrev 2021-06-14 09:21:46 följande:
    Hej

    Tack för svar

    Menar du pappan till deras gemensamma dottern på 11 år.?

    Flickvännen har en bror glöde jag eäga.
    Dottern är närmast anhörig, hon kommer att ärva allt efter sin mamma ifall det inte skrevs något testamente, de flesta yngre gör nog inte det. Kvinnan som dog var ogift så det finns ingen annan att dela med annars. Eftersom hon var sambo kan det finnas saker där som barnet också ska ha, t ex halva värdet av en gemensamt köpt bostad. Din bror ska så klart ge dottern alla möbler som han vet var mammans t ex, alla hennes kläder och annat löst som var hennes eget måste han också lämna över, precis allt för det är hennes arv. Om det finns saker som är köpta gemensamt under samboskapet har dottern rätt till halva värdet av det också. Det handlar alltså inte om att sitta och räkna kronor utan mer om att göra det som är rätt. Dottern har förlorat sin mamma och det här är det sista hon får efter henne i livet. Kan vara värt att tänka på.
  • Mon 14 Jun 2021 09:35
    #16
    Gunnel1979 skrev 2021-06-14 09:26:01 följande:
    Angående SOCIALTJÄNSTEN

    Är det Stockholms kommun där hon är skriven man ringer till?

    Fast hon har bott hos min bror i 3 år i Gbg område?
    Mamman har ingen skyldighet att betala begravningen, det ska finansieras av den dödes egna pengar i första hand och om det inte finns tillräckligt ska kommunen stå för det. Antagligen blir det Sthlm eftersom hon var skriven där. Varför var hon felaktigt folkbokförd? Och var bor dottern?
  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Mon 14 Jun 2021 09:44
    #17

    Ja som andra redan skrivit så har hon självklart rätt till hjälp av socialen i detta, ca 23000kr. Beror på kommunen men runt den summan. Ring sthlm om hon var skriven där, hon får ingen hjälp på annan ort om själv inte varit skriven där.

    Sen vill jag också säga att det är jättehemskt det som har hänt och beklagar det som hänt. Vilken tragedi.

Svar på tråden EKONOMISK HJÄLP BEGRAVNING