• fundersam77

    Ickebinär på dagis

    Hej alla

    Satt o fikade med min väninna och kom in på hennes barns nya dagis där det tydligen finns ickebinära i personalen. 

    Hur känner ni inför detta? Min vän bryr sig ej men jag känner att det är extremt opassande att utsätta så pass unga barn för en massa konstigt skit. Speciellt i en ålder då de är väldigt påverkningsbara. 

    Håller ni med? Har jag fel? Tankar? 

    /Fundersam77

  • Svar på tråden Ickebinär på dagis
  • Anonym (ja)
    fundersam77 skrev 2021-06-14 10:29:23 följande:

    Hej alla

    Satt o fikade med min väninna och kom in på hennes barns nya dagis där det tydligen finns ickebinära i personalen. 

    Hur känner ni inför detta? Min vän bryr sig ej men jag känner att det är extremt opassande att utsätta så pass unga barn för en massa konstigt skit. Speciellt i en ålder då de är väldigt påverkningsbara. 

    Håller ni med? Har jag fel? Tankar? 

    /Fundersam77


    Ja, jag skulle egentligen tycka att jag ville förskona mina barn från åsikter som dina. Men eftersom jag är för ett öppet samhälle som rymmer många olika åsikter och världsåskådningar så skulle jag acceptera dig i alla fall.

    Vad gäller barn så är de ofta väldigt öppna för allt möjligt och skulle nog inte tycka att det är konstigare att nån är icke-binär än att nån annan är allergisk mot ägg. 
  • Anonym (-)

    Beror väl på hur det hanterar det. Bara för att det finns en person som är där behöver det inte innebära något. Det som spelar roll är hur de hanterar barnen.

  • Anonym (oooo)
    fundersam77 skrev 2021-06-14 10:29:23 följande:

    Hej alla

    Satt o fikade med min väninna och kom in på hennes barns nya dagis där det tydligen finns ickebinära i personalen. 

    Hur känner ni inför detta? Min vän bryr sig ej men jag känner att det är extremt opassande att utsätta så pass unga barn för en massa konstigt skit. Speciellt i en ålder då de är väldigt påverkningsbara. 

    Håller ni med? Har jag fel? Tankar? 

    /Fundersam77


    Om de är utbildade barnskötare eller förskollärare så bryr jag mig knappast om nåt annat. 

    Tycker du har fel. På förskolan kanske man tex klär ut sig till häxor, spöken på halloween, och till tomtar och tärnor till lucia. Det är något vi accepterar och tycker är roligt, men egentligen är det helt galna traditioner vi har. Här snackar vi om att lära barn att "tomten finns på riktigt" och liknande. 
    Varför skulle det vara fel och hemskt med verkliga människor, som tar sitt arbete seriöst och månar om barnen? Varför är det hemskare än att slå i ungarna att tomten finns? 
  • cosinus

    Av mina 4 barn hade 2 stycken nog (i de högre åldrarna) ställt någon kontrollfråga och sen typ ryckt på axlarna över det hela.

    1 barn hade inte ens märkt det för han delade helt slumpmässigt ut han/hon åt höger och vänster ända tills han började sexårs och hade varken snappat upp om någon ville kallas hen eller om denne någon faktiskt biologiskt var något annat än vad gemene man hade antagit. Han var helt obekymrad om kön i den åldern och funderade inte ens över saken.

    1 barn hade frågat massor. Hon älskade från 2 års ålder att kategorisera människor. Hade hon levt för 100 år sen hade hennes drömyrke varit rasbiolog. Inte så hippt nu dock men hon kunde sitta och reflektera över om det var jämt antal flickor/pojkar på en rad. Blev helt lycklig om alla pojkar satt på ena sidan i bilen och alla flickor på den andra. Likaså med bruna och blå ögon. Hon hade en aldrig vilande sorterings-snurra i huvudet och älskade att sortera efter regler och logik hon hittade på baserat på kön, ögonfärg, hårfärg o s v. Hon hade blivit gravt frustrerad över någon som inte gått att sortera men självklart hade vi då fått resonera kring de hela. Det hade inte varit någon stor sak men hon hade inte bara ryckt på axlarna åt det utan verkligen velat veta mer och varför och saker jag säkert inte kunnat svara på. Det hade säkert varit väldigt nyttigt :) (nu är hon 10 och hennes sorteringsiver har lagt sig)

  • Anonym (Rakt på sak)
    fundersam77 skrev 2021-06-14 10:29:23 följande:

    Hej alla

    Satt o fikade med min väninna och kom in på hennes barns nya dagis där det tydligen finns ickebinära i personalen. 

    Hur känner ni inför detta? Min vän bryr sig ej men jag känner att det är extremt opassande att utsätta så pass unga barn för en massa konstigt skit. Speciellt i en ålder då de är väldigt påverkningsbara. 

    Håller ni med? Har jag fel? Tankar? 

    /Fundersam77


    På samma sätt som man lär barn att det inte bara finns hästar, utan också åsnor, zebror och andra liknande hästdjur så är det bra att de lär sig att det finns olika slags människor också, inte bara cis-normen. Det är varken konstigt eller opassande. Du är fördomsfull och trångsynt.
  • Anonym (Oscar)

    Att personen är ickebinär gör väl ingenting såvida hen inte försöker påverka de andra i personalen och barnen på något sätt.

  • ClumsySmurf
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-06-14 10:53:52 följande: #5
    fundersam77 skrev 2021-06-14 10:29:23 följande:

    Hej alla

    Satt o fikade med min väninna och kom in på hennes barns nya dagis där det tydligen finns ickebinära i personalen. 

    Hur känner ni inför detta? Min vän bryr sig ej men jag känner att det är extremt opassande att utsätta så pass unga barn för en massa konstigt skit. Speciellt i en ålder då de är väldigt påverkningsbara. 

    Håller ni med? Har jag fel? Tankar? 

    /Fundersam77


    På samma sätt som man lär barn att det inte bara finns hästar, utan också åsnor, zebror och andra liknande hästdjur så är det bra att de lär sig att det finns olika slags människor också, inte bara cis-normen. Det är varken konstigt eller opassande. Du är fördomsfull och trångsynt.
     Det existerar bara två kön och är inte de "progressiva" ickebinära intersex så de har en vettig anledning till att påstå att de tillhör en tredje kategori ska man inte ljuga för barn att man/kvinna inte är man/kvinna.
  • Drottningen1970

    Jag är väldigt glad om mitt barn redan från tidig ålder får chansen att lära känna människor från olika kulturer, med olika läggning och livsstilar så att barnet får lära sig att annorlunda inte är farligt eller konstigt och slippa bli en vuxen som är lika inskränkt som TS.

    Vad är det du tror en ickebinär gör annorlunda när hen ska lägga upp gröten, sätta på ungarna galonisar eller ha morgonsamling?

    Jag kan verkligen inte alls förstå?

  • Anonym (M)
    fundersam77 skrev 2021-06-14 10:29:23 följande:

    Hej alla

    Satt o fikade med min väninna och kom in på hennes barns nya dagis där det tydligen finns ickebinära i personalen. 

    Hur känner ni inför detta? Min vän bryr sig ej men jag känner att det är extremt opassande att utsätta så pass unga barn för en massa konstigt skit. Speciellt i en ålder då de är väldigt påverkningsbara. 

    Håller ni med? Har jag fel? Tankar? 

    /Fundersam77


    Jag förstår ärligt talat inte, vad är det du är orolig för egentligen? Vad tror du konkret kan hända? 

    Jag är mycket oroligare om nån är religiös än om de är ickebinära på förskola/dagis. 
Svar på tråden Ickebinär på dagis