Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Bada i pool utan tillsyn

Min dotter är 1 år äldre än din och hon cyklar eller åker buss till olika badplatser (sjöar) med sina kompisar och det känns som något "alla" här gör. 

Men jag har såklart pratat med henne om en del saker jag tycker är viktigt: 

* Absolut inte simma under bryggor
    * Om någon kompis försvinner så måste hon larma vuxna i närheten direkt och första stället att leta på är just under bryggorna (men att hon inte får leta själv så att hon riskerar att fastna)
    * Inga "låtsas drunkna"/"ligga och flyta med ansiktet nedåt" på skoj
    * Inga lekar där man är länge under vatten och inte har koll på varandra

Angående fika så kan jag tänka mig att det är så att om de har pool och det ofta är kompisar där att de antingen helt enkelt inte orkar vara värdar till alla ungdomar utan låter barnen sköta sig själva eller att de känner att de inte är en fritidsgård som ska hålla mängder med barn med mat och att man får gå hem och äta. 

• Kvittning
    elsi skrev 2021-06-16 15:41:02 följande:
    Men om oron gör att an blir överbeskyddande och hindrar sitt barn att leva ett vanligt liv och uppnå normal självständighet så måste man nog jobba på det och släppa taget en aning. 
    Jag tycker nog ändå att TS har visat sig vara flexibel här i tråden. Hon har en oro som hon luftar och inser att de flesta inte håller med och hon tar då till sig och inser att även om oron är kvar så kan det vara vettigt att släppa på tyglarna. 

Sedan håller jag helt med dig om riskerna med att vara överbeskyddande. Jag och min kusin (som står varandra nära och har barn i samma åldrar) är i olika änden av skalan gällande det. Mina barn är betydligt mer risktagande men de har också en helt annan kroppskontroll och förmåga att klara sig och ta ansvar för praktiska saker som t.ex. fixa mat, hjälpa till att ta sin del av packningen när man ska iväg, lära sig simma vid tidig ålder mm. Kan ta sig fram med kollektivtrafik och hitta på SL och google hur man ska ta sig till olika ställen. 

Hennes barn är bättre på att sköta skolarbetet och mer väluppfostrade inom många områden men också överdrivet försiktiga, lärde sig simma senare än de flesta andra p.g.a. överdriven respekt för vattnet (som gjorde att de höll sig borta från vatten och inte fick vattenvanan som mina barn fått från start), dålig koordination från att de inte klättrat och använt kroppen på samma sätt som de flesta andra barn gör pga rädsla för att de ska ramla och slå sig. Har aldrig åkt kollektivtrafik utan en vuxen. Och helt omöjligt att prata med henne om det också. 
Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn