• Minionen123

    Socionom skola om sig!

    Hej!

    Undrar om det finns någon här som skolat om sig från socionom? Vad valde ni då att skola om er till?

    Gick socionomutbildningen men har starkt funderat på att skola om mig till förskolelärare, känns bara sjukt segt att behöva läsa ännu en 3,5-års utbildning ???? finns det någon genväg när man redan är utbildad socionom? ????

    Hoppas någon har svar/tips! ????

  • Svar på tråden Socionom skola om sig!
  • Anonym (.)

    Jag har gjort tvärtom, skolat om mig från lärare till socionom. Fick inte tillgodoräkna mig något, inga kurser liknar varandra i de två programmen så du får nog läsa hela programmet.

  • Anonym (aba)

    Jag är i omvänd sits, jobbar som förskollärare men vill studera till socionom. En nyfiken fråga vad är det som gör att du vill byta från socionom till förskollärare?
    Du kommer att behöva läsa 3,5 år till tyvärr. Surt men vad ska man göra .

  • Anonym (aba)
    Anonym (.) skrev 2021-06-16 21:27:46 följande:

    Jag har gjort tvärtom, skolat om mig från lärare till socionom. Fick inte tillgodoräkna mig något, inga kurser liknar varandra i de två programmen så du får nog läsa hela programmet.


    Jag är förskollärare men funderar på att skola om mig till socionom, Är du nöjd med att du bytte från skola till socionom? Vilken ålder jobbade du med i skolan och vad gör du idag?
  • Anonym (Mia)

    Hur länge har du jobbat som socionom? Tänker att yrket är väldigt brett och du kanske hittar en nich du skulle trivas med? Annars ta jobb som outbildad ett tag på förskolan så du verkligen får testa hur det är.

  • Anonym (L)
    Anonym (Mia) skrev 2021-06-16 21:54:03 följande:

    Hur länge har du jobbat som socionom? Tänker att yrket är väldigt brett och du kanske hittar en nich du skulle trivas med? Annars ta jobb som outbildad ett tag på förskolan så du verkligen får testa hur det är.


    Precis håller med dig eftersom socionom är så brett kan du säkert hitta något jobb som du jobbar med barn och ungdomar. Något helt annat än du gör nu.
  • Minionen123
    Anonym (aba) skrev 2021-06-16 21:47:39 följande:

    Jag är i omvänd sits, jobbar som förskollärare men vill studera till socionom. En nyfiken fråga vad är det som gör att du vill byta från socionom till förskollärare?

    Du kommer att behöva läsa 3,5 år till tyvärr. Surt men vad ska man göra .


    Varför jag vill byta till förskolellärare beror på flera anledningar. Jag vet att det är ett tufft arbete (som många arbeten är) men jag har väl förstått att det är barn som jag vill arbeta med, just det pedagogiska och att få vara en del av barnens utveckling för det är ett viktigt arbete. Jag valde socionomutbildningen utan att egentligen veta vad den innebär, för man kan inte studera bara grundutbildningen och sen känna sig klar, jag känner att jag i princip inte lärt mig något från utbildningen som är av vikt med tanke på vad jag nu arbetar som eller kan tänka mig arbeta som.

    När jag valde utbildningen till socionom valde jag den enbart med anledning av att jag vill arbeta MED människor. Tyvärr tycker jag att det på många arbetsplatser dock saknas ekonomi för att utföra den kvalité man vill i sitt arbete. Det kanske är så inom många verksamheter oavsett område, men upplever ändå att arbetet inom förskola hade gett mig mer än arbete som socionom. Ska man arbeta med barn och vara socionom så behöver man oftast mycket lång erfarenhet och vidareutbildning ändå, då kan jag lika bra välja förskolelärare och då är det nog mer fokus på det pedagogiska.
  • Minionen123
    Anonym (Mia) skrev 2021-06-16 21:54:03 följande:

    Hur länge har du jobbat som socionom? Tänker att yrket är väldigt brett och du kanske hittar en nich du skulle trivas med? Annars ta jobb som outbildad ett tag på förskolan så du verkligen får testa hur det är.


    Jag blev klar socionom jan -20, så har verkligen inte arbetat länge. Jag har väl redan nichat mig kan man säga inom LSS, har jobbat redan sedan tidigare väldigt mycket inom LSS-verksamheter. Och det är väl det området inom socionomyrket som jag skulle tänka mig är det roligaste vad jag anser, då det är det området som har mest fokus på det pedagogiska.

    Ja, kanske får testa den vägen. Hade det inte varit för lönen så hade det varit enklare.
  • Minionen123
    Anonym (L) skrev 2021-06-16 22:26:27 följande:

    Precis håller med dig eftersom socionom är så brett kan du säkert hitta något jobb som du jobbar med barn och ungdomar. Något helt annat än du gör nu.


    Problemet är att ska man arbeta med barn och unga behöver man oftast lång erfarenhet eller ta ett riskabelt föräldravik. Det har man inte riktigt råd med att riskera när man redan har fast tjänst, egna barn att försörja och räkningar. :(

    Om man då ändå ska vidarutbilda sig så kan man ju då lika bra välja förskolelärare, då blir man något konkret och inte bara "socionom" som knappt säger något då det är så brett.
  • Anonym (Mia)

    [quote=81195800][quote-nick]Minionen123 skrev 2021-06-18 09:43:05 följande:[/quote-nick]Problemet är att ska man arbeta med barn och unga behöver man oftast lång erfarenhet eller ta ett riskabelt föräldravik. Det har man inte riktigt råd med att riskera när man redan har fast tjänst, egna barn att försörja och räkningar. :(

    Om man då ändå ska vidarutbilda sig så kan man ju då lika bra välja förskolelärare, då blir man något konkret och inte bara "socionom" som knappt säger något då det är så brett.[/quote ]

    Fast är du förskollärare är du väldigt låst. Det är arbete i barngrupp till pension om du inte vill bli rektor (o då är det tre års studier på rektorsprogrammet, visserligen medan du jobbar) Är du socionom finns det fler vägar. Ta alla internutbildningar, förhandla om kurser med chefen etc. Ge inte upp!

  • Anonym (aba)

    Jag är utbildad förskollärare och ångrar det då jag är som någon skrev ovan väldigt låst till att jobba i barngrupp till pension. Jag kommer att skola om mig. Vill du jobba med pedagogik så kan det såklart vara rätt men jag rekommenderar dig ändå att vikariera både i förskola och skola innan du bestämmer dig. Tyvärr är det lite samma sak inom både skola och förskola, Oftast är det dåliga förutsättningar att göra ett bra jobb. Stora barngrupper och ofta kort om personal. Arbetstiderna inom förskola är inte alltid heller de bästa. Bestämmer du dig flr att skola om dig önskar jag dig lycka till.

  • Rayoma

    Är barnskötare som ville vadare utbilda mig till förskollärare men ångrat mig och har valt ett helt annat inriktning, det är ju självklart så meningsfullt att jobba med barn och se barnens utveckling men verkligheten ser ganska jobbigt, du kan inte göra dina kunskaper för det är stora barn gruppar och som en tjej har berättat ovan att det är alltid svårt med att alla personal är på plats . Prova innan du bestämmer dig .

    Jag tror att du enkelt kan jobba som special pedagog för barn och ungdomar som du kan koppla dig till förskolor och skolor. Du kan läsa ett år eller två års utbildning till special pedagog.

  • Anonym (Systemutvecklare)

    Jag har en socionomutbildning och blev klar våren 2020, jag ska börja studera systemvetenskap nu till höst. Det finns flera anledningar, dels upptäckte jag att jag är mer intresserad av system och programmering, och så kände jag mig väldigt begränsad i vad jag kunde göra för mina klienter. Jag har så många klienter att tiden inte finns för att gå djupare och göra ett bra arbete för varje person. Ekonomin tillåter inte att man kan tillsätta rätt insatser heller. Jag jobbar med försörjningsstöd och jag känner mig oftast väldigt begränsad i vad jag kan göra för mina klienter, och då uppfattas man istället som empatilös.

  • Anonym (E)
    Rayoma skrev 2021-06-24 11:39:05 följande:

    Jag tror att du enkelt kan jobba som special pedagog för barn och ungdomar som du kan koppla dig till förskolor och skolor. Du kan läsa ett år eller två års utbildning till special pedagog.


    Man måste först ha en lärarexamen, sedan jobba tre år innan man kan läsa till specialpedagog (90hp).
  • Anonym (K)

    Du skulle kunna ta jobb som kurator på skola. Kanske

Svar på tråden Socionom skola om sig!