Inlägg från: Pope Joan II |Visa alla inlägg
  • Pope Joan II

Råd kring 7.5 åring

Anonym (Jag) skrev 2021-06-16 09:28:18 följande:

Hej! Vi har haft lite incidenter på sista tiden där vår dotter gärna ljuger om saker. Skyller gärna ifrån sig osv. Jag vill såklart lära henen ta ansvar och avskyr lögner främst. Imorse så körde hon de klassiska och beskyller brosorna hur dåliga dom är som gjorde något hos grannen (dom är 5) helt plötsligt visade sig att hon var med på det hela. Kort gott hon ljög. Då INGETING funkar, jag har tjatat tjatat tjatat. Har jqg bestämt att hon får vara inne till på söndag & inte gå på ett kalas på lördag. Jag förväntar mig inte mycket hjälp hemma men hon varken bäddar, ställer iordning skor eller dylikt. Allt är jobbigt. Jag har tre ungar jobbar heltid och min make mer än så. Så mycket faller på mig. Tror starkt på att hjälpas åt. Behöver inte vara mycket men bara att man är med på tåget. Vi gör allt för våra barn men lögner accepterar vi ej. Så min fråga är vad säger jag till grannen vars kalas är? Ska jag säga som det är? Elelr bara vi kan inte komma?

Så ni accepterar inte lögner men själv funderar du över vilken lögn du ska dra för grannen? Dessutom tror du starkt på att hjälpas åt men har tydligen inte några sådana förväntningar på din man? Varför ska han arbeta mer än heltid när ni har tre barn? Han får väl gå ner i tid och axla ett större ansvar hemma så att ni tillsammans orkar med de barn ni har. 

Att en sjuåring inte bäddar sängen tycker jag för min del är mer norm än inte, och därtill en bagatell. 
    Shit for brains k + E
  • Pope Joan II
    Anonym (uttryck) skrev 2021-06-16 09:58:05 följande:
    Det låter jättejobbig, ni har hamnat i en tråkig spiral och ni är säkert lika ledsna över det båda två!

Men du är den vuxna, du har makten att förändra er relation. Om jag var du så skulle jag börja med att backa och lätta på krav och tjat. Bara backa. Och försöka ha så mysigt det bara går i vardagen. Du behöver inte säga ja till allt hon vill ha, men du behöver inte heller alltid säga nej bara av principskäl. Det är inte hela världen att äta lite för mycket glass ibland.

Du kan också berätta för henne att du upplever att det har blivit lite trist mellan er, att du nog har tjatat lite för mycket, varit kanske lite för arg. Men att du vill ändra på det så att ni kan ha det bättre tillsammans. Försök hitta din kärlek till henne, bakom allt det här jobbiga, och se er relation istället för bara din fostran. 
    Väldigt bra inlägg! Jag vill tillägga att om ts nu har haft en "någorlunda förlossningsdepression" som hon upplever gått ut över och går ut över relationen till sin dotter tycker jag för min del att hon är skyldig att skaffa sig den hjälp hon behöver för att kunna ge barnet det hon i sin tur behöver av ts, sin mamma.
    Shit for brains k + E
  • Pope Joan II
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-16 09:59:20 följande:
    Nej jag funderade inte på vilken utan OM jag kunde säga exakt som det är. Min man kommer inte jobba så länge till(en vecka kvar) för övrigt var bäddningen ett exempel. Men plocka upp sin pyjamas från golvet är väl ändå givet.
    Lyssna nu på Stina och på Anonym (uttryck) - de ger dig väldigt fina, insiktsfulla, verksamma och framför allt viktiga råd.
    Shit for brains k + E
Svar på tråden Råd kring 7.5 åring