Anonym (Jag) skrev 2021-06-16 09:52:36 följande:
Jag håller helt med er i tråden. För just nu käns jag som häxan deluxe!! Men jag har verkligen fått grå hårstrån av att förklara skuld skam lögner osv? o ändå ljuger hon. Hennes svar är Jag vet inte så börjar hon gråta.. ja jag känner en klyfta mellan mig och henne absolut. Men jag vet inte hur jag ska reparera den. Jag led av en någorlunda förlossningdepression vid hennes födsel och massa sånt. Så tror kärleken blev pausad där från min sida vilket resulterar i att hon idag söker uppmärksamhet. Men så fort jag ger henne uppmärksamhet så ska hon ha saker och tror jag lättar på allt. Dvs banala saker som glass hejvilt och godis osv.. det käns som hon varken fattar om jag ger straff eller tar ?lätt? på en lögn. Provat allt!! Jag vill bara ha en hälsosam relation med henne. hon lär ju hata mig.
Jag tror att det som står emellan er i er relation snarare är din egen rädsla för att inte älska henne tillräckligt. Jag tror inte alls kärleken är pausad, du är bara osäker.
Kan mycket väl vara så att hon tolkar uppmärksamhet i termer av att få saker men det är inte hela världen det heller. Den uppmärksamheten du ger henne när du pratar med henne om att du gjorde fel när du förbjöd kalaset är den sundaste uppmärksamhet du kan ge. Den KOMMER stanna kvar som ett viktigt minne hos henne. Och du kommer säkert inte få någon effekt direkt utan varje sån liten byggsten blir tillslut en helhet.
Viktigt då att du inte gör samtalet till ännu en uppläxning. Lita på att du har visat att du inte gillar att hon ljuger. Hon vet det. Men det du vill är ju att hon är ärlig för att hon vill vara det, inte av rädsla för straff. Eller hur?
Var ärlig med hur du känner fast på en lagom nivå för ett barn så LÄR du henne ärlighet. Äkta ärlighet. Inte redigpetter-ärlighet som bara blir en fasad.
Säg till henne att du tycker hon är så himla bra och fin och att du vill ha en bra sommar med henne. Det kanske känns lite fejkat i situationen men sådant stannar kvar i barnet. Hedersord.