Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Råd kring 7.5 åring

Konceptet är bra, men tänk på att hon är ett barn, som en tidigare har varit inne på så kommer hon givetvis ljuga om det är ett stort straff som väntar henne, prova att helt enkelt försöka prata med henne och fråga varför hon gör som hon gör istället för att straffa henne. Hon är fortfarande relativt liten sett till ålder så att straffa henne kan snarare leda till att hon börjar ljuga mer för att slippa undan straffen , tro mig jag gjorde likadant själv när jag var barn och skyllde allt på min storasyster:)

• Anonym (.)
    Mrs Moneybags skrev 2021-06-16 10:02:55 följande:

Det enda ni har lärt henne nu är att ljuga bättre nästa gång.

Jag tror inte på straff och jag tycker inte att det var någon stor lögn att uppröras över för en sjuåring. Det är klart att hon vill vara "perfekt" i era ögon och bättre än sina bröder. Vilken sjuåring vill inte det? Hon vet att hon gjorde fel, det är bra. Tycker hon låter som en helt vanlig unge i sin ålder. 

När du talar om att hjälpa till hemma, gör ni alla gemensam sak då och har en städ-stund där alla gör något? Det brukar funka hos oss. Då får alla varsitt område och det känns naturligt för barnet att delta. 

Exakt där kom det jag försökte få fram . Därför är det bättre att bygga sin relation på ärlighet än straff, så

Ts dotter vågar erkänna att hon gjort fel, då kommer problemet ur världen, mina döttrar är uppfostrade på det viset och jag har inte haft några som helst problem med att dem försöker undankomma sanningen utan de erkänner när dem gjort fel.
Svar på tråden Råd kring 7.5 åring