Råd kring 7.5 åring

Anonym (Jag) skrev 2021-06-16 09:53:18 följande:
men om jag sagt till henne att det inte blir kals och nu låter henne gå. Blir det inte fel då?
Precis som andra skrivit så är det snarare ett perfekt tillfälle att vara en förebild. Backa från ditt beslut, visa att det är OK. Precis som man kan backa från en lögn. När du vet att hon ljuger, straffa inte utan var öppen. Oftast hjälper det dåliga samvetet till och hon kommer erkänna vad som hände förutsatt att hon inte straffas för att hon berättar sanningen. Detta kommer säkert inte ske direkt utan du måste ha lite tålamod med förändringen. Jag brukar göra en poäng att vara den som är först med att säga förlåt till mina barn om vi har bråkat bara för att vara ett gott exempel. T ex sonen springer in med leriga skor för femtioelfte gången och jag blir arg på honom varpå han blir ledsen och arg. Efter en stund ber jag om ursäkt för att jag blev så arg och berättar att det är för att jag precis har dammsugit och att jag inte vill ha in grus. Han brukar då alltid säga förlåt för att han inte tänkte sig för. 
Som andra skrivit: hårda straff vid lögner leder bara till ännu fler lögner. Alla människor ljuger och att barn gör det är en del av deras utveckling. Så småningom bör samvetet/ samhällets normer reglera vad man ljuger om. Det finns givetvis de människor som inte har denna förmågan att reglera detta och ju mer du straffar desto större är risken att din dotter inte lyckas lära sig balansgången. 
Jag förstår till 100% att ens barn kan driva en till vansinne och att det är omöjligt att göra rätt alla gånger men testa att byta strategi, det kan ju inte bli värre eller hur?