• Anonym (TS)

Vågar inte ta covid-vaccin som gravid, är jag en dålig mamma?

Alla gravida får ju ta vaccin mot covid-19 i Sverige nu, men jag är rädd som gravid eftersom det inte finns långtidsstudier på vaccinet. Har funderat en hel del, pratat med BM och försökt läsa på men inte blivit trygg eftersom det inte finns något att hitta än. Jag är helt enkelt rädd att det skall finnas några biverkningar som man inte sett nu. Skulle något hända med bebis skulle jag ha det svårt att släppa tanken att det var mitt fel som tog det, att det var en biverkning som träffade just mig.

Jag vågar inte än, helt enkelt. Har nu fått höra att jag är en dålig mamma/förälder som inte gör allt för att skydda mitt barn. Det tog hårt i hjärtat. Mitt barn är det som varit i fokus för varför jag är rädd.

Tänker jag fel? Är jag en dålig blivande mamma?

• Svar på tråden Vågar inte ta covid-vaccin som gravid, är jag en dålig mamma?
  • Anonym (F)

Det är ju precis vad du gör. Försöker skydda ditt barn?

Du gör ett genomtänkt beslut för ditt barns skull.

Om det är rätt beslut vet ingen.

Du är absolut ingen dålig mamma

• Anonym (Samma)

Du är INTE en dålig mamma! Som föregående säger, du har gjort ett medvetet och aktivt val. Ingen vet hur vaccinet påverkar fostren, för stunden går det ju bra, men det gjorde ju Astra Zeneca också i början innan alla biverkningar kom. 

Jag väljer likadant som dig. Kanske jag ångrar mig senare, det beror på lite olika faktorer. Men vi har alla olika anledningar till varför vi inte tar/tar vaccin. För min del har jag haft flera missfall tidigare och den här gången går det äntligen bra, jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände mitt första barn för jag kanske inte kan få fler. Jag kan aktivt vara försiktig och hålla avstånd, men jag kan inte aktivt välja bort skumma biverkningar. Det är bara ett lotteri. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Samma) skrev 2021-06-16 21:41:03 följande:

Du är INTE en dålig mamma! Som föregående säger, du har gjort ett medvetet och aktivt val. Ingen vet hur vaccinet påverkar fostren, för stunden går det ju bra, men det gjorde ju Astra Zeneca också i början innan alla biverkningar kom. 

Jag väljer likadant som dig. Kanske jag ångrar mig senare, det beror på lite olika faktorer. Men vi har alla olika anledningar till varför vi inte tar/tar vaccin. För min del har jag haft flera missfall tidigare och den här gången går det äntligen bra, jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände mitt första barn för jag kanske inte kan få fler. Jag kan aktivt vara försiktig och hålla avstånd, men jag kan inte aktivt välja bort skumma biverkningar. Det är bara ett lotteri. 

Tack. Jag har samma oro i magen, första barnet och ingen garanti att jag kan få fler. Skulle det hända något till följd av en extremt ovanlig biverkning skulle jag ha oändligt svårt att förlåta mig själv också. Jag är ju av det skälet dock också väldigt oroad för stt få covid.

Blev bara så sänkt av kommentaren, att jag inte gör allt för mitt barn, och hindrar det att få antikroppar. Det tog säkert mer för att jag är så överöst av hormoner med nu men det blev som en dolk när jag verkligen försöker tänka till.
    Anonym (F) skrev 2021-06-16 21:22:16 följande:

Det är ju precis vad du gör. Försöker skydda ditt barn?

Du gör ett genomtänkt beslut för ditt barns skull.

Om det är rätt beslut vet ingen.

Du är absolut ingen dålig mamma

Tack. Den här bebisen betyder redan i magen så otroligt mycket för mig.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2021-06-16 21:15:15 följande:

Alla gravida får ju ta vaccin mot covid-19 i Sverige nu, men jag är rädd som gravid eftersom det inte finns långtidsstudier på vaccinet. Har funderat en hel del, pratat med BM och försökt läsa på men inte blivit trygg eftersom det inte finns något att hitta än. Jag är helt enkelt rädd att det skall finnas några biverkningar som man inte sett nu. Skulle något hända med bebis skulle jag ha det svårt att släppa tanken att det var mitt fel som tog det, att det var en biverkning som träffade just mig.

Jag vågar inte än, helt enkelt. Har nu fått höra att jag är en dålig mamma/förälder som inte gör allt för att skydda mitt barn. Det tog hårt i hjärtat. Mitt barn är det som varit i fokus för varför jag är rädd.

Tänker jag fel? Är jag en dålig blivande mamma?

Nej, du är ingen dålig mamma och tänker inte fel. Jag hade gjort exakt samma sak om jag varit gravid, just pga att det finns förlite studier på att ta vaccinet som gravid.
  • Anonym (TS)

Vill också bara lägga till att jag på inget sätt alls ser ned på/är negativ mot de som tar vaccinet som gravida, eftersom jag tänker att de tänkt till för sig.

Jag blev bara så illa till mods av att få den kommentaren, och känslan att jag kanske gör fel bara sköljde över mig. Känns som min vanliga självsäkerhet och trygghet lite är borta som gravid...

• Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2021-06-16 22:30:47 följande:

Vill också bara lägga till att jag på inget sätt alls ser ned på/är negativ mot de som tar vaccinet som gravida, eftersom jag tänker att de tänkt till för sig.

Jag blev bara så illa till mods av att få den kommentaren, och känslan att jag kanske gör fel bara sköljde över mig. Känns som min vanliga självsäkerhet och trygghet lite är borta som gravid...

Precis som du så anser jag att ingen gör fel oavsett beslut.

Ingen vet säkert vad vaccinet ger för långtidseffekter på ett barn. På samma sätt vet ingen vad långtidseffekterna är för ett barn där mamman haft covid under graviditeten (utöver riskern för prematur födesel menar jag då).

Det går helt enkelt inte att veta vilket val som är säkrast och jag är övertygad om att alla gravida gör det val som de tror är minst riskfyllt för barnet
  • Anonym (TS)
    Anonym (F) skrev 2021-06-16 22:43:17 följande:

Precis som du så anser jag att ingen gör fel oavsett beslut.

Ingen vet säkert vad vaccinet ger för långtidseffekter på ett barn. På samma sätt vet ingen vad långtidseffekterna är för ett barn där mamman haft covid under graviditeten (utöver riskern för prematur födesel menar jag då).

Det går helt enkelt inte att veta vilket val som är säkrast och jag är övertygad om att alla gravida gör det val som de tror är minst riskfyllt för barnet

Ja. Som sagt är jag nog bara extra känslig som gravid att få höra att jag inte gör allt för att skydda mitt barn. Det är en sån kommentar som bet, vilket nog personen visste. Jag gör mitt bästa och kommer göra det all tid jag har med barnet. Men ord kan verkligen borra sig in.

Skulle mutationerna dra igång rejält igen skulle jag kanske göra en omvärdering också av det, eller om det kommer fram mer data. Men just känslan att man inte har någon längre tids bedömning än gör att jag tycker det känns läskigt i dagsläget.
Svar på tråden Vågar inte ta covid-vaccin som gravid, är jag en dålig mamma?