• Anonym (pank)

    Han kallar det gemensam ekonomi

    Jag och min sambo ska få barn och vi har bestämt att jag inte ska ta ut föräldrapenning av ekonomiska skäl utan det lönar sig bättre att ta ut den i ett senare skede för att vi klarar oss på min sambos lön.

    Problemet är att vi inte pratat igenom det och nu har jag 800kr på kortet och ska vara hemma dryga halvåret innan jag kan börja jobba igen. Han säger att jag måste säga till om jag behöver något vilket ju är schysst men det känns så otroligt skevt för mig att jag varje gång jag behöver köpa något eller vill göra något ska be honom om pengar. Det känns som att jag ska visa tacksamhet då varje gång med och han blir hjälten som för över pengar varje gång. Känner mig nästan omyndighetsförklarad och för mig känns inte detta som gemensam ekonomi. Jag tycker ärligt talat det är genant att be om pengar och därför kommer jag ta av mina besparingar istället när jag köper saker vilket jag faktiskt redan gör.

    Har nån av er haft samma upplägg som oss? Hur funkar det? Tips?

  • Svar på tråden Han kallar det gemensam ekonomi
  • Tow2Mater

    Be honom föra över en viss summa per vecka eller månad. Vill han inte det, ta föräldrapenning ändå.

    Sen kan ni ha ett typ ICA kort for handling av mat, så du slipper tänka på matpengar.

  • Anonym (pank)
    Tow2Mater skrev 2021-06-16 23:47:04 följande:

    Be honom föra över en viss summa per vecka eller månad. Vill han inte det, ta föräldrapenning ändå.

    Sen kan ni ha ett typ ICA kort for handling av mat, så du slipper tänka på matpengar.


    Jag tror tyvärr att jag redan förlorat föräldrapenningen. Man behöver skydda den med sysselsättning och eftersom jag varit hemma nu utan att arbeta/plugga i över en vecka (är gravid i vecka 40) så antar jag att det är så men jag får ringa imorgon och dubbelkolla..
  • Anonym
    Anonym (pank) skrev 2021-06-16 23:41:10 följande:

    Jag och min sambo ska få barn och vi har bestämt att jag inte ska ta ut föräldrapenning av ekonomiska skäl utan det lönar sig bättre att ta ut den i ett senare skede för att vi klarar oss på min sambos lön.

    Problemet är att vi inte pratat igenom det och nu har jag 800kr på kortet och ska vara hemma dryga halvåret innan jag kan börja jobba igen. Han säger att jag måste säga till om jag behöver något vilket ju är schysst men det känns så otroligt skevt för mig att jag varje gång jag behöver köpa något eller vill göra något ska be honom om pengar. Det känns som att jag ska visa tacksamhet då varje gång med och han blir hjälten som för över pengar varje gång. Känner mig nästan omyndighetsförklarad och för mig känns inte detta som gemensam ekonomi. Jag tycker ärligt talat det är genant att be om pengar och därför kommer jag ta av mina besparingar istället när jag köper saker vilket jag faktiskt redan gör.

    Har nån av er haft samma upplägg som oss? Hur funkar det? Tips?


    Gå inte med på detta upplägg
  • minst

    På rikktigt, nu om någonsin i ditt liv så är det superviktigt att du går in och tar ansvar för DIN ekonomi. Det du gör nu kan avgöra din ekonomi för många, många år framöver. Gå in på försäkringskassans hemsida och logga in och titta på vänta-barn-guiden.

    Nu är det länge sedan jag fick mina barn men jag tog bara ut 2 dagar /vecka första året och sedan tog jag ut mer under det andra året för att skydda min sgi. Ring och prata med dem det första du gör i morgon bitti.

    Sen pratar du med din man/sambo och så bestämmer ni en summa som han sätter över på ett konto som du/ni gemensamt kan använda till mat/hushållsartiklar/blöjor/kläder och annat som ni alla behöver, utan att du ska behöva kontaka honom varje gång för en överföring, Sen får man väl kanske hålla lite i pengarna då man plötsligt ska leva på bara en inkomst.

    Du ska inte ta en enda krona av dina besparingar anser jag. Du gör ett hästjobb med att vara hemma med barn och gissningsvis sköta en hel del markservce medan din gubbe jobbar upp sina pensionspengar. Det är nu du har möjlighet att påverka.

    Om du inte agerar nu så kommer du att hamna i den klassiska kvinnofällan där dina pengar går till vardagskonsumtion och hans pengar till prylar och vid en sepratarion har han "sina" saker kvar medan all mat du har köpt  är uppäten och utbajsad sedan länge. Kram och lycka till med både ekonomi och bäbis!

  • minst

    Jag tror att du kan skydda dina föräldrardagar genom att börja ta ut dem från första dagen du var utan jobb, om det nu bara är en vecka sedan du slutade jobba. Du kan kanske begära ut ersättningen i efterhand. Det känns som om du behöver läsa och och prata med proffsen. PS se till att den du pratar med på FK skriver ner svaren och mejlar till dig för jag har i bland fått olika svar och då har det varit grymt att kunna hänvisa till det svar jag har fått tidigare och då kunna visa vem det är som har informerat mig och svarat på ,mina frågor. Se om din ekonomi så fort du bara kan.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (pank) skrev 2021-06-16 23:49:52 följande:

    Jag tror tyvärr att jag redan förlorat föräldrapenningen. Man behöver skydda den med sysselsättning och eftersom jag varit hemma nu utan att arbeta/plugga i över en vecka (är gravid i vecka 40) så antar jag att det är så men jag får ringa imorgon och dubbelkolla..


    Självklart ska du inte leva så här. Du måste prata med honom. Ni får ha ett gemensamt matkonto och han får föra över pengar till dig varje månad. Du ska INTE ta av dina sparpengar.

    Åh även om du skulle ha nollat din SGI så har du rätt till lägsta nivån (250 kr/dag).
  • Anonym (D)

    Tror SGI är skyddad sista delen av en graviditet.

  • Anonym (Ellen)

    Jag förstår tanken om att planera sitt uttag av föräldrapenning. Men jag har sett det upplägget bita folk i svansen mer än en gång.
    Och vad du än gör så MÅSTE du se till att skydda din SGI! För den går inte att jobba upp sen hur som helst. Hur menar han med att vänta, tänk om du inte har en SGI senare?

    Annars tycker jag det är bra, som du fått som förslag, om du ändå får en överföring varje månad motsvarande vad det är tänkt att du ska stå för. Mat? Kläder och saker till barnet? Hygien? Bensin? Så att du slipper fråga om pengar varje gång, det hade jag inte heller velat.

  • baralillatant

    Hur kan planen vara att ta ut FP senare samtidigt som du tror att du förlorat den?

    Hur ska ni tjäna ekonomiskt på att FP brinner inne tänkte ni?

    Ta ut FP och dela upp utgifterna procentuellt.

  • Anonym (G)

    Hur kan det ekonomiskt löna sig för er att vänta med att ta ut FP? I ekvationen finns också att du ev nollar din SGI. Med alla risker det innebär.

    Försök skydda din SGI.

    Att behöva be om pengar för varje köp är inte ok.

    Säg precis vad du skriver här till din sambo.

Svar på tråden Han kallar det gemensam ekonomi