• Anonym (Lol)

Skyddar du huvudet och håret på sommaren?

Slog mig igår på stranden att väldigt få skyddar huvudet och håret mot den starka solen. Knappt någon använde keps eller hatt. Hur tänker ni? Vet nu hur mycket solen sliter på håret ex.

• Svar på tråden Skyddar du huvudet och håret på sommaren?
  • Frontline

Är 51 år och har aldrig skyddat mig, håret sitter kvar fortfarande..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Limajo

Jag vill ha solblekt hår. Är det extremt gassande har jag något på huvudet för annars börjar jag känna mig mosig, men jag skyddar inte huvudet för hårets skull.

• sextiotalist
    Anonym (Lol) skrev 2021-06-18 07:01:19 följande:

Slog mig igår på stranden att väldigt få skyddar huvudet och håret mot den starka solen. Knappt någon använde keps eller hatt. Hur tänker ni? Vet nu hur mycket solen sliter på håret ex.

Är över 60, har typiskt nordiskt hår och har nog aldrig skyddat mitt hår specifikt, inga problem med mitt hår. Visst det sliter, men inte i närheten av alla stylingprodukter och platttänger och föning.
  • Anonym (Eva)

Jag har aldrig upplevt att håret blivit slitet av solen. Men jag grejar inte med det i övrigt, bara tvättar och borstar så det blir inte massa stylingslitage. Och så växer det ju ut nytt hela tiden. :)

Däremot har jag keps ibland för att skydda ansiktet och för att bli mindre varm.

• Anonym (Suck)

Ok, jag verkar vara en av få personer som fattar att man ska skydda huvudet inte för att håret skulle skadas utan pga UV-strålar... Solen går ner i hårbotten lika lätt som på annan oskyddad hud.

Jag undviker solen mitt på dagen när strålningen är som starkast och har helst solhatt eller keps annars, jag är alltså antingen inomhus främst eller håller mig i skuggan men annars måste man skydda sig på olika sätt. Man kan ju inte gärna smeta spf i huvudet liksom ;)

• sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2021-06-18 08:14:55 följande:

Ok, jag verkar vara en av få personer som fattar att man ska skydda huvudet inte för att håret skulle skadas utan pga UV-strålar... Solen går ner i hårbotten lika lätt som på annan oskyddad hud.

Jag undviker solen mitt på dagen när strålningen är som starkast och har helst solhatt eller keps annars, jag är alltså antingen inomhus främst eller håller mig i skuggan men annars måste man skydda sig på olika sätt. Man kan ju inte gärna smeta spf i huvudet liksom ;)

Det är nog den främsta orsaken att man ska ha något på huvudet, skydda mot värmen och UV-strålarna. Håret är det minsta problemet
  • Mandel

Är sällan ute mitt på dagen sommartid och absolut inte på stranden i så fall. 
    Har förövrigt så mycket hår att jag inte riskerar att bränna hårbotten så som tunnhåriga gör och jag gillar solblekt hår. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ibland)
    Anonym (Suck) skrev 2021-06-18 08:14:55 följande:

Jag brukar ha solskydd i benan, men främst utomlands. Hemma glömmer jag oftast. Brände mig dock lite nu hemma så ska försöka komma ihåg det. Men sen är jag inte i solen på nåt överdrivet sätt, har inget behov av att sola tex. Nu som gravid tål jag sol mkt sämre också.
  • Anonym (A)

Jag har aldrig bränt min hårbotten och jag gillar att få lite solblekt hår. Så nej, jag skyddar inte huvudet från solen.

• Anonym (Jo)

Ja, eftersom jag bränner hårbotten lätt annars. Har ljust, tunt, skandinaviskt hår och blir alltid bränd i hårbotten om jag inte skyddar mig, gör otroligt ont!

Svar på tråden Skyddar du huvudet och håret på sommaren?