• Anonym (Lol)

Skyddar du huvudet och håret på sommaren?

Slog mig igår på stranden att väldigt få skyddar huvudet och håret mot den starka solen. Knappt någon använde keps eller hatt. Hur tänker ni? Vet nu hur mycket solen sliter på håret ex.

• Svar på tråden Skyddar du huvudet och håret på sommaren?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Suck) skrev 2021-06-18 08:14:55 följande:

Ok, jag verkar vara en av få personer som fattar att man ska skydda huvudet inte för att håret skulle skadas utan pga UV-strålar... Solen går ner i hårbotten lika lätt som på annan oskyddad hud.

Jag undviker solen mitt på dagen när strålningen är som starkast och har helst solhatt eller keps annars, jag är alltså antingen inomhus främst eller håller mig i skuggan men annars måste man skydda sig på olika sätt. Man kan ju inte gärna smeta spf i huvudet liksom ;)

I benan har jag solskyddskräm om jag tex ska vara ute mycket och av något skäl inte vill ha keps. Det går fint. Men som du säger, mitt på dagen håller man sig ju inne för det allra mesta ändå.
  • Anonym (Biobonus)

Ok, jag verkar vara en av få personer som fattar att man ska skydda huvudet inte för att håret skulle skadas utan pga UV-strålar... Solen går ner i hårbotten lika lätt som på annan oskyddad hud.

Jag undviker solen mitt på dagen när strålningen är som starkast och har helst solhatt eller keps annars, jag är alltså antingen inomhus främst eller håller mig i skuggan men annars måste man skydda sig på olika sätt. Man kan ju inte gärna smeta spf i huvudet liksom ;)

Min hårbotten är inte oskyddad. Har jättetjockt hår som definitivt inte släpper igenom sol, åtminstone ger det samma skydd som ett kraftigt tyg.

Ska jag vara ute länge i stark sol har jag en genomskinlig solkräm med lång, tunn pip, gjord speciellt för benan (om jag väljer att göra en sådan).

Sedan väljer jag ändå att sitta i skuggan en hel del, för att skydda hela mig från solen och värmen, men det är inte så ofta det behövs här i Sverige tyvärr.
  • Anonym (aldrig)
    Anonym (Lol) skrev 2021-06-18 07:01:19 följande:

Slog mig igår på stranden att väldigt få skyddar huvudet och håret mot den starka solen. Knappt någon använde keps eller hatt. Hur tänker ni? Vet nu hur mycket solen sliter på håret ex.

Jag har aldrig tänkt så. Om jag har solhatt eller keps så är det för att skydda ögonen, inte håret. Det är möjligt att solen sliter på håret, men det gör mig inte så mycket. Det kan man ju lösa med inpackning, klippning etc. Inget jag går runt och tänker på eller agerar kring i alla fall. Tycker mitt hår brukar må bra på sommaren, så det har aldrig varit nåt problem för mig. 
  • Limajo

Frågan handlade ju om att det sliter på håret?
  • Anonym (benge)

Nej, klarar inte av att ha keps, jag tycker jag ser så trashig ut. Finns andra som keps fungerar på, men jag ser bara WT ut.

• cosinus

Jag ser till att inte ha en bena på sommaren om jag är ute när det är soligt. Sämsta kombon är när man lyckas bränna benan och dessutom har skapat en landningsbana för myggen så man har bränd hud med myggbett. Den gör man inte om så många gånger.

Har keps ibland på sommaren men det är mest för att jag inte är så förtjust i solglasögon och då är det skönt med lite skydd för ögonen.

• Anonym (L)

Bränner mig väldigt lätt och har dessutom rätt tunt hår som kvinna vilket resulterar i hatt eller keps om jag är ute mer än 5 min.

• Anonym (Skyddar hårbotten)

Oftast använder jag ngt hårband med mycket tyg eller scarf. Fast inte för att skydda håret utan hårbotten. Har oftast "lugg-frisyr" så jag bränner benan vid hårbotten. Har mörkt, tjockt hår så kanske att det blir väldigt varmt plus att håret reflekterar solstrålarna. Jag har nästan aldrig solskydd på resten av kroppen då jag inte bränner mig annars (trots ganska ljus hy).

• Anonym (J)

Bränner aldrig hårbotten och håret slits inte så farligt. Men hade jag haft på mig hatt/keps/scarf hade jag kokat mig i hårbottnen och mått dåligt. Har så mycket hår som jag sätter upp i bulle så det skyddar hårbottnen iaf.

Minsta barnet har solhatt/keps men största klarar inte det då han har så tjockt hår.

• neverpreggo
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-06-18 09:13:17 följande:
    Ska jag vara ute länge i stark sol har jag en genomskinlig solkräm med lång, tunn pip, gjord speciellt för benan (om jag väljer att göra en sådan).

Något tips på produkt? :)

--------

Aldrig ens funderat över just håret men vistas inte längre stunder i solen pga mår inte bra av det. Funderat på att börja ha huvudbonad men solhatt är nog inte min grej och keps... har stort huvud :P

• Mrs Moneybags

Sitter mest i skuggan, så ja. 

Jag försöker undvika solen så mycket jag kan. Just nu är jag helt svimfärdig pga en promenad i solen. 

• MrsPJ

Använder Lanzas Healing Oil inpackning på sommaren nu då den skyddar mot UV. Hur mycket vet jag inte men väljer den av den anledningen iaf. Sen har jag hår på skallen som skyddar hårbotten så det räcker gott.

• Anonym (Långt)

Nej. Däremot sätter jag upp håret ordentligt när jag är ute och framförallt när jag solar för det blir ju görvarmt ha utsläppt. Om håret bleks gör det ingenting. Är ändå ganska vit fläckvis.

• Mr K69

Tack för tipset om keps! Inser nog att det inte är åldern utan solen som bränt bort mitt hår. Synd man gillar att bada och vistas på sjön och allt vad vatten heter men inte haft mössa tidigare i livet

• AmericanMommy

Ja, har alltid hatt speciellt på stranden, min hårbotten blir bränd annars och det gör väldigt ont. Men vi har väldigt högt UV index där vi bor. Tror inte jag har bränt hårbotten i Sverige någon gång men däremot ansiktet.

• sextiotalist
    Mr K69 skrev 2021-06-18 16:47:44 följande:

Tack för tipset om keps! Inser nog att det inte är åldern utan solen som bränt bort mitt hår. Synd man gillar att bada och vistas på sjön och allt vad vatten heter men inte haft mössa tidigare i livet

Det var den bästa förklaringen för mäns håravfall :)
  • miselda

Jag har sån jättebra saltspray som skyddar håret. Annars mitt hår blir slitet. I mitt land är jättevarmt men jag har ljus hud så vill inte i solen länge. Mitt hår långt så det skyddar lite men annars har jag kepsar jag köpt jättemycket fina.

• Mr K69
    sextiotalist skrev 2021-06-18 17:04:04 följande:

Det var den bästa förklaringen för mäns håravfall :)

Förklaring och förklaring. Jag är ju ett vandrande bevis
Svar på tråden Skyddar du huvudet och håret på sommaren?