• Haipodai

    Lönar det sig?

    Lönar det sig att spara dagarna på FK? Jag har inte den bästa föräldrapenningen men vi kan leva på min mans lön - alltså tänker vi spara mina dagar genom att inte ta ut ersättning. Men är det lönt? Försökt googla på det men ärligt blir jag helt snurrig och inte klokare. Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Lönar det sig?
  • Anonvm

    Vad menar du med "lönt" ?

    Dagarna är värda precis lika mycket oavsett hur eller när du plockar ut dem.

    Ta med i beräkningen att endast 96 dagar får vara kvar efter barnet fyllt 4, resten brinner inne.

  • Anonym (Njae)

    Vi har drygt 300 dagar kvar från andra barnet som nu är 1,5 år och går på dagis. Kommer nog ha svårt att hinna ta ut 200 dagar på 2,5 år. Jag ser iallafall till att ta ut SGI-dagarna.

  • Anonym (D)

    Förstår inte heller hur du menar?

    Tips annars för att få ut dagar är att din man tar ledigt antingen mångfald eller fredag och lägger fp fre-sön så får ni ut 3 dagar per vecka med ersäfnnonh enligt hans sgi.

    När barnet fyllt 1 så måste du ta fem dagar i veckan för att inte nolla sgi

  • Anonym (Vi gjorde såhär)

    Du kan ta ut din FP och spara pengarna tills det är din mans tur att vara föräldraledig. Antar att det blir lite mer knapert med pengar när det är han som ska vara hemma?

    Vi tog inte ut något alls första 6 månaderna och då var vi båda hemma samtidigt. Sedan tog var vi hemma själv, först jag sedan han och då tog vi ut FP.

  • Anonym (Elin79)

    Du behöver inte ta några dagar alls första året, värdet på dagarna /din SGI är skyddat ändå
    Men på barnets fyraårsdag får det bara finnas 96 dagar kvar för er båda. Alltså - även om ni väljer att spara dagarna och inte ta ut några dagar första året så behöver ni  ändå ha en plan för år 1-4. För ni vill inte bjuda staten på detta genom att inte ta ut dagarna alls. 

    Därför kan det ju vara så att ni visst vill ta ut dagar första året. Om ni inte ser hur ni annars kan planera ut dem fram till fyraårsdagen.

    FP är till för att täcka lönebortfall. Man har inte rätt att ta ut dagar om man inte är ledig. Men om din partner tjänar mer kan det vara värt att han är f-ledig måndag eller fredag. Då får han löneavdrag för en dag men har rätt att ta ut tre fp-dagar dvs fredag-söndag eller lördag-måndag. Det kan göra att även pappan får ledig tid med barnet OCH möjlighet att ta ut dagar.

  • Haipodai

    Tack för alla svar! Jag menar är om det är "lönt" att spara och snåla och leva på min mans lön - istället för att bara ta ut mina föräldradagar. Vårt barn är nu 5 månader (vi tog ut f-penning första 3 månaderna 4 dagar i vecka men har nu sparat dem istället) och vi planerar att han ska börja förskola HT 2022.

    Hur skulle ni gjort?

  • Anonvm
    Haipodai skrev 2021-06-19 10:06:00 följande:

    Tack för alla svar! Jag menar är om det är "lönt" att spara och snåla och leva på min mans lön - istället för att bara ta ut mina föräldradagar.


    Vadå "lönt"?

    Du varken vinner eller förlorar något alls oavsett hur eller när du tar ut dagarna, dagarna är precis lika mycket värda oavsett.
    Haipodai skrev 2021-06-19 10:08:53 följande:

    Och ja, min man har väldigt mycket bättre SGI än mig eftersom jag har nästan lägstanivå



    Om så fallet så blir ju den störta ekonomiska vinsten att du börjar jobba och din man istället tar ut alla föräldradagarna förutom de 90 som är öronmärkta till dig.
    Förmodligen har han även någon form av tilläggsförsäkring via facket som ger ytterligare utöver föräldrapenningen.

    Annat som följer med på köpet som en bonus är ju att du slipper vara ekonomiskt beroende av din man.....
  • Jemp

    Det beror ju på hur ni vill jobba sen. Vill ni tex jobba deltid när barnet börjat på förskola är det bra att ha dagar att plocka ut för att skydda sgi.

    Vi har av olika anledningar jobbat heltid nästan hela tiden (alt varit hemma av andra anledningar) och plockar dagar på helgen nu bara för att de inte ska brinne inne. Kommer dock gå ner i tid framöver en av oss.

    Jag tycker det finns en viss hets på sociala medier i att spara dagar, faktiskt.

  • Anonym (D)
    Haipodai skrev 2021-06-19 10:06:00 följande:

    Tack för alla svar! Jag menar är om det är "lönt" att spara och snåla och leva på min mans lön - istället för att bara ta ut mina föräldradagar. Vårt barn är nu 5 månader (vi tog ut f-penning första 3 månaderna 4 dagar i vecka men har nu sparat dem istället) och vi planerar att han ska börja förskola HT 2022.

    Hur skulle ni gjort?


    Alltså om barnet börjar föskola hösten 2022 så räcker ju dagarna till att ta fem dagar i veckan fram tills dess.

    När barnet fyllt 1 måste du ta fem dagar i veckan för att inte förstöra din sgi.

    Huruvida det är värt att snåla eller inte innan dess beror ju på om ni tänkt arbeta heltid båda två sedan eller inte.
  • Haipodai

    Vi ska arbeta heltid när barnet börjar förskola HT 2022! Så då är det alltså bäst att använda dagarna nu och inte snåla?

  • Jemp
    Haipodai skrev 2021-06-19 17:27:57 följande:

    Vi ska arbeta heltid när barnet börjar förskola HT 2022! Så då är det alltså bäst att använda dagarna nu och inte snåla?


    Den användningen man har av dagarna efter förskolestart:

    Ledighet vid planeringsdagar odyl. Dessa brukar vara 2 dagar/termin som förskolan kan stänga helt. Visserligen finns ju förslag på att införa familjevecka men det är inte klart än.

    Förlänga semester/sommarlov, vara ledig mer kring jul eller annan längre ledighet. Det är vanligt att förskolan slås ihop med andra avdelningar eller andra förskolor vid jul och sommar. Personligen vill vi undvika att vara där då.

    Jobba deltid.

    Bra att veta är också (även om många här är emot det) att arbetsgivaren inte kan neka föräldraledigt men kan neka semester.
  • Anonym (D)
    Jemp skrev 2021-06-19 17:40:52 följande:

    Den användningen man har av dagarna efter förskolestart:

    Ledighet vid planeringsdagar odyl. Dessa brukar vara 2 dagar/termin som förskolan kan stänga helt. Visserligen finns ju förslag på att införa familjevecka men det är inte klart än.

    Förlänga semester/sommarlov, vara ledig mer kring jul eller annan längre ledighet. Det är vanligt att förskolan slås ihop med andra avdelningar eller andra förskolor vid jul och sommar. Personligen vill vi undvika att vara där då.

    Jobba deltid.

    Bra att veta är också (även om många här är emot det) att arbetsgivaren inte kan neka föräldraledigt men kan neka semester.


    Precis. Så det ta och partnern behöver diskutera är hur mycket dagar de kommer höra av med efter att barnet börjar förskola ofh spara dagar utefter detta.

    Ts. Tänk ofkwå på att när barnet fyllt 4 får ni bara gemensamt ha 96 dagar kvar.

    Och det stämmer att arbetsgivaren inte kan neka föräldraledihtD. Däremot behöver ts troligen informeras om att de bara är skyldiga att bevilja tre ledighetsperioder per år
  • Anonym (D)
    Jemp skrev 2021-06-19 17:40:52 följande:

    Den användningen man har av dagarna efter förskolestart:

    Ledighet vid planeringsdagar odyl. Dessa brukar vara 2 dagar/termin som förskolan kan stänga helt. Visserligen finns ju förslag på att införa familjevecka men det är inte klart än.

    Förlänga semester/sommarlov, vara ledig mer kring jul eller annan längre ledighet. Det är vanligt att förskolan slås ihop med andra avdelningar eller andra förskolor vid jul och sommar. Personligen vill vi undvika att vara där då.

    Jobba deltid.

    Bra att veta är också (även om många här är emot det) att arbetsgivaren inte kan neka föräldraledigt men kan neka semester.


    Precis. Så det ta och partnern behöver diskutera är hur mycket dagar de kommer höra av med efter att barnet börjar förskola ofh spara dagar utefter detta.

    Ts. Tänk ofkwå på att när barnet fyllt 4 får ni bara gemensamt ha 96 dagar kvar.

    Och det stämmer att arbetsgivaren inte kan neka föräldraledihtD. Däremot behöver ts troligen informeras om att de bara är skyldiga att bevilja tre ledighetsperioder per år
Svar på tråden Lönar det sig?