JAG ÄR MONO MIN MAN POLY
Hej,Jag skulle verkligen behöva hjälp att sortera mina tankar. Vill börja med att skriva att dömande/elaka kommentarer inte är välkomna här. Detta är enormt känsligt för mig och jag är väldigt förvirrad. Vill bara ha råd från personer som känner igen sig i min situation..
Jag och min man har varit tillsammans i 7 år och vi har 2 fantastiska barn på 1 respektive 4 år. Precis flyttat in i vårt hus och ja, allting är tipptopp. Förutom en sak.
För någon månad sen berättade han för mig att han tror sig vara polysexuell. Han har alltid haft svårt för relationer och aldrig riktigt känt att monogama förhållanden varit hans grej. Han har känt sig låst, tappat sexlusten efter bara några veckor, haft ögon för andra och det har alltid slutat med att han lämnat relationen och känt lite att något inte stämt. När vi träffades trodde han att han hade blivit av med sitt "problem" då det gick flera år innan han började känna dessa tecken igen såsom tex minskad sexlust och känslan av att vara instängd. Han har varit öppen med det från början och vi har testat allt. Terapi, sexolog för hans del, trekanter, göra slut, tabletter för ökad sexlust. Ja men allt. Vissa saker (tex trekanter) har gjort honom galet kåt vilket i sin tur har hettat upp sexet mellan mig och honom, men bara för en kort stund. Ingen av oss har vetat vad det varit för "fel" på honom men vi älskar varandra och har typ alltid sopat det under mattan. Jag har dock, sen han tog upp detta för cirka 3-4 år sen, ofta känt mig otillräcklig och gått omkring med känslan av att han egentligen inte "nöjer" sig med mig. Men att han stannar kvar för barnens skull. Och han i sin tur har mått extremt dåligt då han liksom jag beskrivit inte riktigt fått utlopp för sin sexlust (som då är i princip icke existerande med mig).
Lång historia kort!! För några veckor sen berättade han att han känner sig lättad och glad över att äntligen ha kommit underfund med varför han är som han är - han är polysexuell. Jag fattade ingenting först och tolkade det som att han gillar båda könen, men så är det inte. Han känner sig inte gjord för att leva monogamt och har nu fått svar på varför han alltid känner sig låst i relationer. Han sa att det här inte skulle förändra något i vår relation förutom att han nu äntligen visste att det inte är något FEL på honom - han har bara en annan läggning. Jag fick panik och frågade om detta nu skulle innebära att han ska vara otrogen - varpå han svarade nej.
Nu har det gått några veckor och han sa idag att han liksom trycker bort vem han egentligen är - att han inte får utlopp för sin läggning med mig - men att han samtidigt inte vill göra slut då han älskar mig och vårt familjeliv. Jag kan absolut tänka mig att mötas på halva vägen och typ ha fler trekanter, men jag kan inte gå med på att han ska göra saker med andra tjejer utan mig. Jag funkar ju inte så, och mår dåligt bara av tanken. Vilket han förstår och accepterar. Men faktum kvarstår - jag är mono och han poly. VAD SKA VI GÖRA???????? Vi har enligt mig ett helt perfekt förhållande förutom just den "lilla" detaljen. Jag vill inte heller att han ska tygla sig och ge vika bara för min skull. Jag vill ju att han ska få vara den han är =(.
Vill nu inte bara höra "gör slut" för tro mig jag har tänkt den tanken 1000 gånger men landar varje gång i att jag visst tror det finns någon lösning som skulle göra oss båda lyckliga. Men jag kanske har fel.
Nu blev det jättelångt så jag hoppas någon orkar läsa.. Tacksam för tips och råd!