• Anonym (Ekonomi)

Kan jag lämna?

Funderar på att lämna men är orolig över om jag har råd. Vill inte flytta till en lägenhet med barnen. Tjänar strax över 100,000 kr i månaden brutto. Vill inte bo i ett dåligt område. Tror ni jag kan köpa ett hus själv i Malmö med de hutlösa priser som är just nu?

• Svar på tråden Kan jag lämna?
  • Anonym (Fattig)

Nej du är alldeles för fattig för hus om du bara tjänar 1,2 miljoner om året. Det blir nog en sunkig etta i förorten ni får klämma in er i.

• Anonym (Li)

Flytta till en lägenhet så länge eller radhus om kontantinsatsen är ett problem?

• Anonym (Ghost)

Knappast. Det där låter mer som att du har råd med nåt fallfärdigt ute på vischan.

• Anonym (Ekonomi)

Frågan är seriös. Man får Max låna 4,5 av sin inkomst. Det ger ett hus på 5,4 miljoner. Där jag bor i Malmö kostar ett hus på 120 kvm över 6 miljoner. Detta är inte Bellevue eller liknade utan ett helt vanligt villaområde. Dvs jag kan inte köpa ett hus i mitt område och barnen måste flytta. Det är i detta jag letar råd och stöttning inte sarkasm och oseriösa svarAtt huspriserna är så hutlöst höga är en annan diskussion. Jag tjänar en bra bit över medel så jag vet inte riktigt vem det är som har råd att köpa alla dessa dyra hus?.

• Anonym (Cashflow)

Bor du i hus nu borde du väl få loss en del pengar när ni säljer eller ditt ex löser ut dig? Hyr något tillfälligt i väntan på det, och spara maximalt så du har till en stor kontantinsats samt omkostnader.

De som köper 6-miljonershus är vanligtvis ett par med två inkomster som dessutom gjort någon form av bostadskarriär. Du får troligen acceptera att ta ett par steg tillbaka vad gäller storlek eller läge, och ev byta upp dig senare.

• Anonym (X)

Med den lönen bör det väl finnas ett rejält sparande?

• Cizi
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 09:31:20 följande:

Frågan är seriös. Man får Max låna 4,5 av sin inkomst. Det ger ett hus på 5,4 miljoner. Där jag bor i Malmö kostar ett hus på 120 kvm över 6 miljoner. Detta är inte Bellevue eller liknade utan ett helt vanligt villaområde. Dvs jag kan inte köpa ett hus i mitt område och barnen måste flytta. Det är i detta jag letar råd och stöttning inte sarkasm och oseriösa svarAtt huspriserna är så hutlöst höga är en annan diskussion. Jag tjänar en bra bit över medel så jag vet inte riktigt vem det är som har råd att köpa alla dessa dyra hus?.

Eftersom du ska ha 15% kontantinsats (ungefär en miljon) för att får ta lånet på 5,4 så blir ju summan du kan köpa för ca 6,3. Tänk bara på lagfart och ev pantbrev också.
  • Anonym (ppp)

De viktiga är att flytta, inte stanna kvar i olycklig relation för att man eventuellt är oroad över ekonomin. 

Man får göra det bästa av situationen helt enkelt. Har du varit på rådgivning på din bank? Börja där annars. När vi skulle köpa hus fick vi bra med hjälp den vägen. 

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (X) skrev 2021-06-20 09:59:42 följande:

Med den lönen bör det väl finnas ett rejält sparande?

Så är det ju inte alltid. Har haft den här lönen ca 1,5 år så det är i den perioden som jag kunnat spara, så jag började ju knappast min karriär på detta löneläget.

Jag vet att ekonomin inte är det viktigaste i detta beslutet men trots det en stor variabel. Jag är inte jätteolycklig, men det skaver.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 10:42:03 följande:

Så är det ju inte alltid. Har haft den här lönen ca 1,5 år så det är i den perioden som jag kunnat spara, så jag började ju knappast min karriär på detta löneläget.

Jag vet att ekonomin inte är det viktigaste i detta beslutet men trots det en stor variabel. Jag är inte jätteolycklig, men det skaver.

I 1,5år borde du kunnat lägga undan ökningen.

Hur mycket har du sparat?
Svar på tråden Kan jag lämna?