• Anonym (Ekonomi)

Kan jag lämna?

Funderar på att lämna men är orolig över om jag har råd. Vill inte flytta till en lägenhet med barnen. Tjänar strax över 100,000 kr i månaden brutto. Vill inte bo i ett dåligt område. Tror ni jag kan köpa ett hus själv i Malmö med de hutlösa priser som är just nu?

• Svar på tråden Kan jag lämna?
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Fråga Lund) skrev 2021-06-20 11:51:33 följande:

Då är det inget problem för dig att köpa ett hus i området med din lön och den kontantinsatsen.

Enligt SEBs lånekalkyl får jag låna ca 5,5 miljoner om jag stoppar in 1,5 mil själv. Men då har jag ju verkligen tagit all min likviditet och stoppat in det i ett boende. Känns också lite obehagligt att vara så beroende av min nuvarande lön, allt kan ju hända.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 12:38:07 följande:

Hur är det lite att vid en försäljning få loss 3 miljoner (dvs 1,5 miljoner var)? Huset var ju inte gratis när vi köpte det. Hur mycket man får loss är ju helt beroende av hur mycket man köpt huset för så att säga att det är lite är väl bara märkligt?

Huset har enligt dig stigit i värde.

Ni får ut 3 mille, och nåt måste ni ju stoppat in när ni köpte det, så jo, jag tycker det låter lite.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Fråga Lund) skrev 2021-06-20 11:51:33 följande:

Då är det inget problem för dig att köpa ett hus i området med din lön och den kontantinsatsen.

Enligt SEBs lånekalkyl får jag låna ca 5,5 miljoner om jag stoppar in 1,5 mil själv. Men då har jag ju verkligen tagit all min likviditet och stoppat in det i ett boende. Känns också lite obehagligt att vara så beroende av min nuvarande lön, allt kan ju hända.
    Anonym (X) skrev 2021-06-20 13:29:07 följande:

Huset har enligt dig stigit i värde.

Ni får ut 3 mille, och nåt måste ni ju stoppat in när ni köpte det, så jo, jag tycker det låter lite.

Om vi köpte det gör 6 mil så stoppade vi in 10% eftersom det var innan reglerna ändrades, dvs 600,000. Om vi nu kan sälja det för Max 9 men kanske 8,7 - mäklaravgifter. Det betyder att huset stigit med 50% i värde, och det är en jäkla uppgång men det tycker kanske inte du. Dvd huspriserna i området har generellt gått upp 50%. det frigör ca +-3 mil. Så att ha en åsikt om något är mycket eller lite är bara märkligt när man inte vet inköpspriset.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 13:43:53 följande:

Enligt SEBs lånekalkyl får jag låna ca 5,5 miljoner om jag stoppar in 1,5 mil själv. Men då har jag ju verkligen tagit all min likviditet och stoppat in det i ett boende. Känns också lite obehagligt att vara så beroende av min nuvarande lön, allt kan ju hända.Om vi köpte det gör 6 mil så stoppade vi in 10% eftersom det var innan reglerna ändrades, dvs 600,000. Om vi nu kan sälja det för Max 9 men kanske 8,7 - mäklaravgifter. Det betyder att huset stigit med 50% i värde, och det är en jäkla uppgång men det tycker kanske inte du. Dvd huspriserna i området har generellt gått upp 50%. det frigör ca +-3 mil. Så att ha en åsikt om något är mycket eller lite är bara märkligt när man inte vet inköpspriset.

Ni har alltså bott där sen före 2010 (när regeln ändrades).

Då står jag fast vid att jag tycker 3 miljoner är ganska lite att få ut om huset går upp så mycket i värde och ni har så mycket lån kvar -särskilt med den lönen.
  • Anonym (Fråga Lund)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 13:43:53 följande:

Enligt SEBs lånekalkyl får jag låna ca 5,5 miljoner om jag stoppar in 1,5 mil själv. Men då har jag ju verkligen tagit all min likviditet och stoppat in det i ett boende. Känns också lite obehagligt att vara så beroende av min nuvarande lön, allt kan ju hända.Om vi köpte det gör 6 mil så stoppade vi in 10% eftersom det var innan reglerna ändrades, dvs 600,000. Om vi nu kan sälja det för Max 9 men kanske 8,7 - mäklaravgifter. Det betyder att huset stigit med 50% i värde, och det är en jäkla uppgång men det tycker kanske inte du. Dvd huspriserna i området har generellt gått upp 50%. det frigör ca +-3 mil. Så att ha en åsikt om något är mycket eller lite är bara märkligt när man inte vet inköpspriset.

Allt kan hända men då kan du flytta till en lägenhet eller annan ort utanför Malmö om du får förändrad inkomst till det sämre. Du ska tänka igenom vad som är viktigast. Om det absolut viktigaste är hus i samma område får du gå in med allt du har (på dig låter detta viktigast?). Är det viktigare att inte binda alla tillgångar i din nya bostad får du överväga lägenhet i samma område eller flytt till billigare ort.

Det är inte enkelt.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Fråga Lund) skrev 2021-06-20 14:22:55 följande:

Allt kan hända men då kan du flytta till en lägenhet eller annan ort utanför Malmö om du får förändrad inkomst till det sämre. Du ska tänka igenom vad som är viktigast. Om det absolut viktigaste är hus i samma område får du gå in med allt du har (på dig låter detta viktigast?). Är det viktigare att inte binda alla tillgångar i din nya bostad får du överväga lägenhet i samma område eller flytt till billigare ort.

Det är inte enkelt.

Nej, det är ju inte enkelt, det har du rätt i. Finns väldigt lite lägenheter i området där vi bor, det är en av anledningarna att jag tänker ?hus? hela tiden.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (X) skrev 2021-06-20 14:19:47 följande:

Ni har alltså bott där sen före 2010 (när regeln ändrades).

Då står jag fast vid att jag tycker 3 miljoner är ganska lite att få ut om huset går upp så mycket i värde och ni har så mycket lån kvar -särskilt med den lönen.

Men det är ju helt ointressant vad du tycker när det inte förändrar hur mycket pengar jag har i handen vid en försäljning. Att du tycker vi borde ha amorterat mer eller använt min lön annorlunda är ju också i sammanhanget helt likgiltighet eftersom det inte påverkar rådande situation.
  • Fiona M

Är ni sams så ni gemensamt kan prata områden och skolor där ni båda kan bo i närheten för att underlätta samarbetet kring barnen?

• Anonym (Z)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 14:58:59 följande:

Men det är ju helt ointressant vad du tycker när det inte förändrar hur mycket pengar jag har i handen vid en försäljning. Att du tycker vi borde ha amorterat mer eller använt min lön annorlunda är ju också i sammanhanget helt likgiltighet eftersom det inte påverkar rådande situation.

Vad är det som gör att du hädanefter ska lyckas ställa om till mer ekonomiskt tänk och ändå leva på "stor fot", i detta fall dyrt boende (och är det plus guldkant?)? Hur många och hur gamla är barnen? Personligen hade jag satsat på hus i annat område, eller ännu hellre lgh och lantställe nära ort/ hus i ort som är på uppåtgående.
  • Anonym (Malmöbo)

Allså du har en jättebra lön och pengar från nuvarande hus, klart du klarar det. Men om du känner dig osäker får du väl satsa på ett billigare hus tills du vet vad du vill eller har sparat ihop mer.

Är er villa värd 8-9 miljoner så antar jag att ni bor åt limhamnshållet. Finns ju massa brf radhus mm för runt 4 miljoner där.

Svar på tråden Kan jag lämna?