• längtan8282

Ni som har gjort KUB test..se hit

Hej

Jag ska nästa måndag lämna blodprov pga KUB test.

Ni som tagit detta hur funkar det? Hur länge får man vänta på beskedet?

• Svar på tråden Ni som har gjort KUB test..se hit
  • VirrePirre06
    längtan8282 skrev 2021-06-21 12:09:13 följande:

Hej

Jag ska nästa måndag lämna blodprov pga KUB test.

Ni som tagit detta hur funkar det? Hur länge får man vänta på beskedet?

Du får svar när du gör ul på plats:)
  • längtan8282
    VirrePirre06 skrev 2021-06-21 12:09:56 följande:

Du får svar när du gör ul på plats:)

Har inget ultraljud inbokat i samband med blodprovet utan det första jag har fått är när jag är i vecka 20 och är vid blodprovstagningen bara i vecka 13?
  • VirrePirre06
    längtan8282 skrev 2021-06-21 12:31:16 följande:

Har inget ultraljud inbokat i samband med blodprovet utan det första jag har fått är när jag är i vecka 20 och är vid blodprovstagningen bara i vecka 13?

Det var konstigt, kub brukar göras 1 vecka efter man tagit blodprov, du borde kontakta din bm för att kolla så allt står rätt till. Blodprovet läggs tillsammans med annan bakgrundsinformation och kub ul ihop och man får sedan en sannorlikhets siffra på kronosomavvikelser.
  • längtan8282
    VirrePirre06 skrev 2021-06-21 13:19:12 följande:

Det var konstigt, kub brukar göras 1 vecka efter man tagit blodprov, du borde kontakta din bm för att kolla så allt står rätt till. Blodprovet läggs tillsammans med annan bakgrundsinformation och kub ul ihop och man får sedan en sannorlikhets siffra på kronosomavvikelser.

Ok? jag var på ultraljud i vecka 9+4? o är nu i vecka 1q+4.. kan det vara så att dom använder det ultraljudet? Borde man inte göra ett nytt?
  • Ängamat

Ultraljudet ska göras i vecka 11-14, för det är då man kan mäta nackspalten. Har du inte fått tid för ultraljud, kontakta din mottagning så fort som möjligt, de kanske har missat att boka in dig på ultraljud (och det brukar inte finnas så många tider under sommaren) så ju fortare du kontaktar mottagningen desto bättre

• längtan8282
    Ängamat skrev 2021-06-21 14:15:29 följande:

Ultraljudet ska göras i vecka 11-14, för det är då man kan mäta nackspalten. Har du inte fått tid för ultraljud, kontakta din mottagning så fort som möjligt, de kanske har missat att boka in dig på ultraljud (och det brukar inte finnas så många tider under sommaren) så ju fortare du kontaktar mottagningen desto bättre

Ok ja bäst jag ringer imorgon o kollar med dom? tack ????
  • VirrePirre06
    längtan8282 skrev 2021-06-21 13:20:25 följande:

Ok? jag var på ultraljud i vecka 9+4? o är nu i vecka 1q+4.. kan det vara så att dom använder det ultraljudet? Borde man inte göra ett nytt?

Precis som sägs ovan är det ett nytt ul, där man mäter nackspalten.
  • Kvinna1989

Jag gjorde mina blodprov ca 2 veckor före ultraljudet, så får man resultaten för KUB direkt under ultraljudet, super smidigt :)

• längtan8282
    Kvinna1989 skrev 2021-06-21 15:36:46 följande:

Jag gjorde mina blodprov ca 2 veckor före ultraljudet, så får man resultaten för KUB direkt under ultraljudet, super smidigt :)

Ok tar det två veckor att få svar på blodprovet? Hade en väninna som fick göra detta nyss hon fick provsvaren på datorn hemma.
  • Kvinna1989

Nej, svaren på blodproven får man snabbare, men resultat av bara blodprov säger ju inget om KUB, alltså dom behöver blodprovs reslutat plus mätning av nackspalt.

Svar på tråden Ni som har gjort KUB test..se hit