Inlägg från: Anonym (Kulspetspenna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kulspetspenna)

    Va?! Skulle du vara extra empatisk? Haha..

    Var och varannan är högkänslig idag. Jag tror det är många som använder det ordet på sig för de är känsliga, men utan att fått det verifierat att de egentligen är det.

  • Anonym (Kulspetspenna)
    sextiotalist skrev 2021-06-22 13:17:10 följande:

    Väldigt ovanligt? 20%, det betyder att i en klass med 25 elever så skulle 5 vara HSP.  På en arbetsplats med 200 så skulle 40 vara det. Är det så många som 20% så är det nog anses som relativt vanligt (som jämförelse är det väl c:a 5% som har ADHD).
    Om de inte vet om det, så är det nog inget som besvärar dom, eller kan hantera det. 
    Så sannolikheten att vi här har mött på folk som är (medvetna eller inte) HSP är nog väldigt stor


    Nej 20% är knappast väldigt ovanligt.

    HSP verkar vara ett ganska vitt begrepp som var och varannan tycker om att kalla sig för nu för tiden. Nästan lite trendigt. Det finns nog en grupp som är extremt känsliga för intryck, ljud, konflikter, känslomässiga saker osv. Men jag tror inte de är så många som 20 %.
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Anonym (min erfarenhet) skrev 2021-06-22 14:05:50 följande:

    Jag har några, ett dussintal faktiskt,  som kallar sig själva HSP/högkänsliga i min omedelbara närhet. Dessa är oerhört egocentriska och projicerar och förstorar väldigt mycket. De har problem i sig själva som de inte ser, utan de projicerar sina problem på omgivningen. Inför tanken att det är de själva som har problemen är de väldigt undvikande. Påpekar man något så är man jobbig, ger dåliga vibbar/energier och de drar sig tillbaka i sina egna små bubblor. Samtidigt är de väldigt krävande, allt måste ske på deras vilkår, annars är man en energisugare och de mår dåligt. Att det är de själva som suger musten av sin omgivning med sina projiceringar, sin egocentrism och sina krav finns liksom inte i deras tankäevärd, för de är ju högkänsliga och så empatiska och allt är alltid alla andras fel.

    Nu kanske inte alla som anser sig vara högkänsliga är så, men det är min erfarenhet av dessa personer.


    Fick mig att fundera på om en hel del hsp-personer egentligen är känsliga narcissister? Jag är själv en känslig person, introvert, emaptisk, ogillar konflikter osv emn skulle inte kalla mig en hsp-person. Som att man är nåt alldeles extra då eller? Är väl snarare negativa egenskaper som hör till lite olika andra diagnoser och personlighetsdrag. De med autism är ofta ljudkänsliga t ex. Introverta är ofta mer känslig för kritik och har oftare social distansering.
  • Anonym (Kulspetspenna)
    sextiotalist skrev 2021-06-22 14:40:57 följande:
    Jag tvivlar inte alls på att så många är känsliga för intryck, ljud och konflikter. Men många av dessa lär sig hantera detta. 
    Det har säkert blivit mer tydligare med alla dessa landskapslösningar som finns på många arbetsplatser. 
    Men man märker hur kränkta de som anser sig ha HSP, när man inte köper att de ska vara något utöver oss andra (med att kunna läsa folk, vara mer empatiska etc)
    Men det är ju så många som har några av dom egenskaperna och som vill kalla sig hsp. Det låter som en ganska unik term men är egentligen en hel drös med folk som har det då. I så fall är hsp inget speciellt, så varför använda ordet. Det skulle ha en funktion om de gällde de extremt känsliga, och extremt känsliga är knappast 20%. De som inte klarar av för mycket stimulans omkring sig, eller ljud, suger åt sig av allas känslor och blir totalt utmattad och drar sig undan så mycket som möjligt och kanske inte kan jobba normalt. Knappast 20% som hamnar där. Att vara introvert och empatisk osv är inget speciellt och borde inte få ha en egen titel.
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Aniiee skrev 2021-06-22 19:22:46 följande:

    Eftersom jag själv alltid får väldigt höga poäng på diverse hsp-tester, inte bara online utan till och med hos psykologer, så är jag rätt övertygad om att hsp... är asperger. Många som anser sig vara hsp och inbillar sig att autistiska inte kan känna empati så slård essa så klart bakut, för det sista de vill är att ha en autismdiagnos. 

    Jag skulle nog mest vilja säga till det: Jag vet vad jag talar om, mig lurar ni inte =P


    Nä så tror jag inte det är. Vad grundar du det på? Bara för att du har asperger och är högkänslig betyder det inte att det är samma sak...
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Anonym (Det finns en skatt på andra sidan ;)) skrev 2021-06-22 21:30:09 följande:
    Men för helvete, det är inget syndrom, det är bara en term som en professor i psykologi myntat efter att ha forskat om hög känslighet i decennier. Du vet ju inte ens vad det är eftersom du skriver ?syndrom? och ändå har du åsikter och väljer att skriva att vissa människor inte existerar. Frågan är ju snarare vilket syndrom personer har som blir så provocerade av att det öht existerar högkänsliga människor.
    Är det så att om man är väldigt känslig och reagerar starkt på väldigt många olika intryck så kan man säga sig vara högkänslig? Har man t ex lätt för att bli utbränd kan man misstänka att man också är högkänslig?

    Men om man t ex är väldigt empatisk, suger åt sig av andras känslor och är introvert, men sällan blir väldigt utmattad av det så är man troligen bara känslig och inte högkänslig?
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Aniiee skrev 2021-06-23 00:27:17 följande:
    För övrigt menar jag inte absolut allvar, utan raljerar  och överdriver lite, när jag säger att hsp är aspergers. Jag brukar faktiskt snarare kalla det "odiagnosticerbar asperger". Dvs en som anser sig vara högkänslig är bara nästan hela vägen till aspergers, men inte riktigt hela.

    Förresten läste jag ett väldigt bra blogginlägg i ämnet för ett par år sedan. Jag tror att det var på anarkoautisms blogg, men är osäker. 
    Varför skulle det ha något med varann att göra? Asperger har ju att göra med svårigheterna att förstå det sociala samspelet mellan människor. Men visst de har också ofta ljudkänslighet. Däremot tror jag inte de med asperger oftare går in i väggen än andra, medan de med hsp gör det.

    Jag tror däremot att man kan vara autistisk och samtidigt vara högkänslig. Men är ju ingen expert jag heller på detta.
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Aniiee skrev 2021-06-23 00:24:24 följande:
    Men enligt HSP-experterna så kan man absolut inte vara hsp och autistisk samtidigt. Absolut inte. Nej, nej, nej, lalalalala *håller för öronen*

    Även vår kära Eleine Aaron (stavning på den?) hävdade bestämt att så var fallet. Detta är två olika saker som absolut inte kan samexister. De har absolut ingenting med varandra att göra och är inte lika någonstans.

    Att alla som har asperger/autism grad känner igen sig själva i hennes "symptomlista" var inte något hon ville låtsas om.
    HSP-.personer har jag förstått är till motsats till de med asperger väldigt bra på de sociala samspelet och att förstå det, men kanske inte lika bekväma med att agera i det. Så frågan är om inte det stämmer att de står mer i motsats till varandra...
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Aniiee skrev 2021-06-23 01:51:15 följande:
    Alltså, ja, fast nej. Läs mer om kvinnor med autism/asperger. Läs om maskning, kvinnliga autisters sociala förmåga och underdiagnosticering.

    Läs också om HSP och deras "kriterier". Social förmåga ingår inte där, däremot många sociala saker som autister också drabbas av.

    Och dessutom, hsp's förakt för och okunskap om autism, är om inte skrämmande så extremt stereotypt.

    Det raka citatet frånsvenska hemsidan:

    Skillnader: En högkänslig person är i allmänhet bra, ofta mycket bra på att läsa in sociala situationer och andra personers känslotillstånd (oberoende av hur social han eller hon är). Den högkänsliga är empatisk och är vanligen intresserad av flera olika saker och har inte enbart ett utpräglat intresse för vissa bestämda saker. HSP har ofta en livlig fantasi.

    Ska vi bryta ner det?
    En högkänslig per son är i allmänhet bra, ofta mycket bra, på att läsa in sociala situationer - ok. Jag går med på att autistiska personer kan ha svårigheter med det.  Detta skulle vara autismkriterie.... B1c, antar jag? Men eftersom autismkriteriegrupp B1 innehåller 4 kriterier och bara två måste uppfyllas är detta inte nödvändigt att uppfulla som autism. Man kan lika gärna uppfylla kriteriet genom B1a (nedsatt förmåga att vidhålla ögonkontakt och nedsatt användande av mimik och gester), B1b (nedsatt förmåga att skapa och upprätthålla åldersadekvata vänskapsband) eller b1d (brist på spontan vilja att dela glädjeämnen med andra). Ja, eller en kombination då, men som sagt, B1c måste inte vara en del av den kombinationen. Personligen uppfyller jag inte B1c, utan just en kombination av två av de andra.

    käsa in //...///och andra personers känslotillstånd - förmågan att läsa in detta är ingenting som autism-kriterierna tar upp. Det de, igen är det B1c som tar upp detta alls, är gensvaret mot andra personers känslotillstånd. Tvärtom visar forskning på att de känner och läser av alldeles adekvat, men har svårigheter att agera på detta på ett sätt som "känns igen" av neurotyper. Autister kan hantera till exempel en annan persons ledsenhet genom att stimma eller avleda sig själv och försöka avleda den som är ledsen. Inte för att de inte märker att den andra är ledsen utan för att alternativet kan vara en sk meltdown och det är inte något en autistiskt person vill utsätta varken sig eller den andre för.

    Den högkänsliga är empatisk - ja det är den säkert, men det är autisten också.

    och är vanligen intesserad av flera olika saker och inte enbart ett utpräglat intresse för vissa, bestämda saker. HSP har ofta livlig fantasi - här kom den stereotypen med råge. För det första, och det här är bara en tanke från mig, "vissa, bestämda saker", vilka då? Jag menar, jag vet vad de hintar åt, vad sstereotypen är. Autister är bara intresserade av IT, frimärkssamling, tågbanor, fysik och sånt. De skriver det inte rakt ut, men det behövs inte heller, vi är bekanta med stereotypen att autister bara ägnar säg åt hårda fakta-saker, inte mjuka vetenskaper och människor, fantasi kan de inte ha heller, det måste man ju ha empati för. Eh... trött på den. Men vad säger diagnoskriterierna om specialintressen och fantasi då? Tja, enligt 3a så ska det finnas omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa (vad det är finns ingen uppgift om, men... ja, se ovan) och begränsade intressen, som går till överdrift om vi säger så lite kortfattat. Men igen är det ett kriterium. Det finns 4, det över, och även 3b (fixering vid ritualer och/eller rutiner utan uppenbara ändamål), 3c (stereotypa och repetetiva kroppsliga manér), och 3d (facination för delar av föremål eller föremåls/leksakers "oväsentliga" egenskaper, som lukt eller känsel till exempel. Här brukar vi ofta klämma in "sensorisk sensitivitet"). Ingenting däremot om en autistisk persons förmåga till fantasi,  

    Jag vill också tillägga att jag inte har något emot att folk kallar sig HSP. Folk får kalla sig vad de vill. Det jag verkligen har något emot är HSP-personers abelism och förhärligande av sig själva på autistiska personers bekostnad. För det är någto som sker hela tiden. Kanske i mindre skala i Sverige och på svenska forum än utomlands och på engelskspråkliga forum.
    Asperger och HSP är helt enkelt inte samma sak. Jag vet flera personer som är högkänsliga och det är så långt från asperger man kan komma. Så nej tror inte det är inte samma sak eller ens en korrelation.

    Du kan vara väldigt känslig för alla möjliga sinnesintryck utan att ha svårigheter med det sociala, alltså autism och asperger.
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Anonym (Sara) skrev 2021-06-23 06:48:50 följande:
    Jag kan ingenting om HSP så jag påstår ingenting om det all. Asperger kan jag däremot bra och just känslighet för intryck är oftast en av de största svårigheterna för kvinnor med aaperger. Man har helt enkelt väldigt svårt att sortera intryck och är ofta mycket känsliga för röriga miljöer. Många barn med asperger har svårt med skolmiljön, en orsak till att sjukskrivning och "hemmasittande" är relativt vanligt hos baen med asperger.

    Att vara överkänslig (och även underkänslig) för sinnesintryck ingår i "begränsae repetiva mönster" som är en del av diagnoskriterierna.

    Just detta med känslighet för sinnesintryck är en stor del för asperger /ast för många. Drt har alltså väldigt mycket med funktionsskillnaden att göra.
    Ok, men att vara väldigt känslig för intryck kan även en som inte har asperger vara ju. Det man brukar säga om de med asperger är väl främst deras svårighet med att förstå det sociala. Och en med HSP behöver inte ha den svårigheten.
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Anonym (X) skrev 2021-06-23 10:58:33 följande:

    Var finns det forskningsstöd för att hsp skulle ha förhöjd social kompetens?


    Det vet jag inte, men det finns väl ingen att den skulle ha försänkt heller, alltså asperger/autism.
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Anonym (Sandra med z) skrev 2021-06-23 09:08:00 följande:

    Tack till er som svarade för att hjälpa mig.

    Jag lämnar tråden nu. Det är så negativ stämning här och så mycket hat mot oliktänkande. Det räcker nu. Klanka ner på andras personligheter är det lägsta man kan komma. Vi är alla unika, varför inte försöka acceptera det istället för att presentera alternativa personligheter och sätt man kan vara på?

    Ha en fin sommar alltihopa!


    Är egna upplevelser av något som man uppfattar som negativt hat tycker du? Eller är det oliktänkande?
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Anonym (X) skrev 2021-06-23 12:07:46 följande:
    Men ändå påstår du och andra i tråden att de är mer socialt kapbla?
    Anonym (Kulspetspenna) skrev 2021-06-23 11:04:29 följande:

    Det vet jag inte, men det finns väl ingen att den skulle ha försänkt heller, alltså asperger/autism.


    Jag skrev att jag hade förstått det så. Jag lär mig hela tiden. Har inte läst på så mycket om HSP mer än att jag känner några som har det, och min egen uppfattning om det.
Svar på tråden Va?! Skulle du vara extra empatisk? Haha..